Behöver hjälp med att koppla slutsteg utan bil (nybörjare)

Liimatta
17 februari 2007 · 12 Inlägg

Hej, hej!
Jo det är så att jag är nybörjare på detta med stereo prylar, så nu skulle jag verkligen uppskatta  lite hjälp.

Jag har en bas från gas på 600 W, och ett slutsteg till det.
Jag skulle då vilja testa detta inomhus, utan bil alltså.
Bilbatteri har jag, om man måste ha det..

Så som jag har fattat så ska jag då dra pluskabeln från batteriet till slutsteget, och minus ska jag koppla från slutsteget och sedan ska jag "jorda" i tex ett element?
(och jag vet, man ska ha en säkring vid batteriet)

Har jag förståd rätt så långt? Men sedan så vet jag ej hur tjocka kablar jag ska ha heller..

Men sedan så vet jag ej om jag måste börja krångla med lågnivå-kablar och grejer, om jag bara vill testa det inomhus? Kommer det inte att låta bra om jag ej gör det då eller?
(vet inte ett dyft om vad lågnivå betyder..)tongue

och sedan så undrar jag om jag ska då koppla från stereon till slutsteget, där på stereon som det är en utgång för subwoofer?
Och hur skulle det låta om jag tar och kopplar den som en vanlig högtalare?

Slutligen så vore det bra om ni tipsa på nån affär eller webbsida som säljer ett paket med alla kablar man kan tänkas behöva.
Tänk på att jag är verkligen en nybörjare med detta..

BMW E46 328Ci "Hamann" (2000)
Chevrolet 34 Coupe "Legends car" (1934)
Granholm Dude
17 februari 2007 · 197 Inlägg

Har du ingen vanlig förstärkare bara.. lite lättare att bara koppla in...

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
Ena Colaberoende
17 februari 2007 · 1 219 Inlägg

ljud är ett gift. Har du väl börjat så är det svårt att sluta.

Skaffa dig rätt så grov kabel direkt. 24mm2 på både + och jordsidan eller snäppet grövre.

Lågnivåkabeln brukar du kunna få med i ett startpaket med just kablar.
En sådan kabel som du beskriver mellan stereon och baslådan fast det brukar sitta en extrakabel med (Remotekabeln).

Remotekabeln sätter du på rem+ på steget/delningsfiltret och på rem+ bak på stereon (brukar vara en blå kabel med tunn vit rand).

Kopplar du basen som vanlig högtalare så kommer du nog mest bli besviken, Dela av frekvensen med ett delningsfilter på runt 80hz (Du hör nog bäst själv).

Det finns många trådar om detta innan. Lär dig mer på http://www.brl.se eller på http://www.mds.se

Där kan du också hitta nybörjarpaketet med kablar.

/Ena

viper0 Elektriker
17 februari 2007 · 169 Inlägg

du ska inte jorda slutsteget till ett element. eftersom du har ett batteri som spänningskälla så måste plus och minus vara anslutna till en belastning så att en strömm kan flyta.

plus på batteriet till plus på steget, minus på batteriet till minus på steget.

om du ska köra med en bilstereo så måste du dra lågnivåkabel eller ha en högnivåadapter.
lågnivå är enklast det är en vanlig rca-kabel hane/hane. som du koppla på stereons lågnivå utgång till slutstegets ingång, det är oftast en vit och en röd kontakt. remoten kopplar du från stereon till slutsteget.

kablarna från batteriet till slutsteget behöver inte vara så tjocka kolla i mitt galleri där jag har kopplat in ett nätagg till mitt slutsteg som driver mina 12" basar i mitt hembiosystem jag har använt meg av 2,5" kabel det duger bra eftersom kablarna bara är 20 cm. ska du ha långt avstånd mellan batteri och steg så måste man öka arean på kabeln.

Liimatta
17 februari 2007 · 12 Inlägg

Nej, jag har ingen förstärkare, basen har jag hatt sen förut, och slutsteget fick jag helt gratis nu, så därför så skulle jag vilja bara testa det inomhus, och sen om allt funkar bra så kan jag börja greja med bilen..
Men eftersom jag tydligen måste ha andra kablar än vad jag har, så kanske jag köper ett startpaket med kablar, och sedan om jag ej får det att funka så kan jag kanske återkomma hit?

Men, måste jag ha ett bilbatteri?
Men "stereons lågnivåutgång"..? Är det utgången för en subwoofer det då?
Annars så har jag bara utgång till vanliga högtalare på min stereo..

Räcker detta paketet: ett kabelpaket som brl säljer som är för inkoppling av ett litet tvåkanalssteg ca. 15A, med tanke på att det är 15A?
Eller måste jag satsa på ett dyrare?

Senast redigerat av Liimatta (17 februari 2007)

Chevrolet 34 Coupe "Legends car" (1934)
BMW E46 328Ci "Hamann" (2000)
_fillan_ med lem
17 februari 2007 · 1 925 Inlägg

i och med att du bara ska testa så behöver du inga grova kablar,,,,har gjort precis samma sak som dig fast med en 1000w 15" JBL bas......köpte en kabel för 39kr som hade lågnivå i ena änden och vanlig hörlur i andra änden,,,kopplade minus från batteriet till minus på steget,,samma med plus,,, basen till rear systemet och en vanlig högtalare till framsystemet,,,, sen bara in med MP3 spelaren o NJÖT smile ...funkade hur bra som helst, och använder vanliga 2,5 kablar till både ström och högtalarna !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang