5132
Sök

Frågor inför ev. bygge i reservhjulsbalja...

205 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Hallå igen,

Nu har jag släppt idén med baslåda i bilen och gör som några skrev att göra en i reservhjulsbaljan...
Om jag tex höjer upp golvet 7cm så blir det ca 5cm extrayta i höjd. Själva lådan till basen kommer bli väldigt kantig och många kanter. Är detta något som kommer/kan påverka ljudet negativt? Kommer nog inte plasta utan gör allt i MDF eller Spånskiva.
Även så funderar jag på att försöka få i 2st 10" basar istället för 1st.
Så min fråga här blir: Hur nära får magneten komma "trägolvet" och hur nära varandra får 2 basar vara? Så som jag har räknat just nu blir det 12mm mellanrum om man går på ytterdiametern men magneterna kommer ju ha betydligt större mellanrum än så.

Sedan undrar jag om det är någon nackdel med att plasta lådan istället för att göra den i trä? Bättre/Sämre? Eller tom båda delarna.

//Kensy

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
19 februari 2007
Basarna kan sitta i princip hur nära varandra som helst.

Om det är ett ventilationshål på magneten så bör det vara åtminstone typ 3cm mellan vägg och magnet, så att luften kan röra sig fritt vid ventilationshålet.

Att lådan får lite konstiga former ska inte påverka ljudet.
Senast redigerat av Drönirettab (19 februari 2007)

TSQ
19 februari 2007
fyll den med vatten.. in med lite växter och lite fiskar

205 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Basarna kan sitta i princip hur nära varandra som helst.

Om det är ett ventilationshål på magneten så bör det vara åtminstone typ 3cm mellan vägg och magnet, så att luften kan röra sig fritt vid ventilationshålet.

Att lådan får lite konstiga former ska inte påverka ljudet.

Det står inget om det i produktbeskrivningen men på bilden så ser det ut som ett hål mitt i magneten på ca 1cm? Då behöver jag alltså 3 mellan magnet och vägg.

http://dzn.mine.nu/~timebandit/kappa1027w.jpg

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

21 761 Inlägg
19 februari 2007
Det där ventilationshålet är till för att luften ska kunna kyla talspolen, om det är för lite avstånd till väggen så blir det dåligt luftflöde och dessutom kan det bli "blåsljud" inifrån lådan också.

205 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Okey, tack för info'n...
Kom på mig själv igår att jag räknat helt jäkla galet ang. volymen som jag hade tänkt göra. Så jag får ändra min ide lite till att enbart installera 1st bas för detta.
Har mailat iväg en förfrågan till Nårdik om rekommendation för en bas och slutsteg för detta ändamål för jag antar att inte 2x200WRMS kommer räcka i detta läget?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

Sök