5253
Sök

Högtalare bak i Volvo 740?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Nu har jag kommit till det jag nog kan minst om..

Bytte stereo igår till en lite bättre än orginalbandaren, och den nya fungerar jättebra.
Märkte när jag började spela musik lite högre så sprakar det i högtalarna fram (som är orginal) och jag har inget ljud bak (vilket jag visste innan).

Har ju en annan bil som bara står, så jag tänkte ta högtalarna ur den om dom nu passar.
Är 6x9:or bak, tillsammans med 2 till högtalare bak (kommer inte ihåg storleken) och sen 2 högtalare fram (också okänd storlek).

Eftersom det sprakar fram kanske dom är sprängda (orginal är väl inte jättebra antar jag?), så jag får byta dom med.

Min egentliga fråga är om 6x9 passar i hatthyllan på 740?
Vissa säger att det går i utan problem, medans vissa inte fick i det alls..

Följdfrågan är hur jag drar kablar, om det inte är draget redan då jag hoppas på att det sitter högtalare bak i dörrarna, fast att dom inte är inkopplade. Det satt väl högtalare i bakdörrar orginal på 740 GLT -89?

Allt som är osäkert nu ska jag kolla upp när jag kommer hem. Storlekar och så smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

542 Inlägg
20 februari 2007
Om jag inte minns fel är det en fast hatthylla i metall i 740 så det är bara att ta fram sågen om du ska få plats med 6x9or. Kabeln drar du i tröskeln, tänk på att om du ska dra ström till ett slutsteg att inte dra ström och lågnivå på samma sida av bilen.

474 Inlägg
20 februari 2007
I bakdörrar & i framdörrarna är det 5.25" högtalare.Kabel bör vara dragen ut i dörrarna.
Som Imoberg säger så drar du kabeln till 6x9" i trösklarna fram om dom inte skall gå på slutsteg då drar du bara kabeln direkt till steget.

Lycka till

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

264 Inlägg
20 februari 2007
Det går med 6*9 om du bygger en liten distans!! I dörrarna så bör det vara 5,25, men från 90 så bytte dom till 6,5 fram!!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Knasig_Racer skrev:
I bakdörrar & i framdörrarna är det 5.25" högtalare.Kabel bör vara dragen ut i dörrarna.
Som Imoberg säger så drar du kabeln till 6x9" i trösklarna fram om dom inte skall gå på slutsteg då drar du bara kabeln direkt till steget.

Lycka till

Tack för ditt (och alla andras) svar!

Slutsteg är ännu inte planerat då jag inte har någon baslåda och har stereo nog för att driva 6x9'orna ensam.

Det sitter ju iaf plats för högtalare bak i Volvon, om det sitter element i dom har jag glömt att kolla varje gång jag är vid bilen. Får försöka komma ihåg imorrn när jag drar till jobbet...
Iaf så borde det vara draget kablar till högtalarna orginal, och jag hoppas verkligen det är det eftersom jag hatar att dra kablar tongue

Eftersom jag tänkt ta högtalarna från Clion (årmodell 92 om det spelar nån roll) så vore det bra om den också har 5,25" i dörrarna.
Någon som kan styrka det?
Så jag inte skruvar i onödan, då jag inte verkar ha så jättegott om tid att göra detta på.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sök