Koppla in neon? hur gör man

Jepppe_
20 februari 2007 · 65 Inlägg

Hej

Har precis fått hem mitt neonljus till bilen som jag ska ha vid fötterna i bilen. Jag kan absolut ingenting om sånt här men ska göra ett försök att koppla in det. Har tänkt å dra det direkt till batteriet. Behöver man nån säkring därimellan eller är det bara att koppla på batteriet?
(Matning 12volt.)


Tack för svar

Kettunen
20 februari 2007 ·

Det går hur bra som helst. Bara sätta + på + och - på -. Ha bara en Swtich emellan + kabeln. On/off knapp. Och Säkring på + kabeln ozå så gar allt som du planerat tongue

moonZhine
20 februari 2007 · 15 Inlägg

hejsan jeppe..
du måste ha säkring,,annars kan de ryka bra om de blir kortis..smile
sätt in en strömbrytare som du kopplar in på plus kabeln bara
och ha den knappen i coupen..även så kopplar man direkt på batteri fast förstås med säkring och strömbrytare eller så letar du upp en plats i säkrings dosan som de är ström på..

I live my life in 402meters and under that 10 seconds or more I´m FREE
BMW M3 E46 Turbo "816whp-927wnm 1.9bar" (2003)
Jepppe_
20 februari 2007 · 65 Inlägg

tack för svaren smile
tänkte bara höra om en annan grej angående neonet, såg i en annan tråd att man kunde koppla ihop kablarna utan säkring eller nåt till orginal ciggpluggen på baksidan, skulle man kunna göra detta istället? Bara klämma ihop kablarna med "sockerbitar" eller något liknade?

Tack

johan1989
21 februari 2007 · 215 Inlägg

Ja det kan du, det borde redan finnas en säkring till ciggpluggen så det är bara klämma dit den:) fast om du inte sätter dit en strömbrytare kommer neonet alltid att lysa då du kör, så sätt dit en strömbrytare ocksåsmile

index
21 februari 2007 · 658 Inlägg

Förstår inte varför alla envisas med att ha strömbrytaren på +, passar det bättre med jordpunkter och så kan man ju lika gärna ha den på -, kretsen blir ju bruten i vilket fall.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
johan1989
21 februari 2007 · 215 Inlägg

Ja det spelar ju ingen roll tongue

wallden_66 mr
1 mars 2007 · 146 Inlägg

varför jäklas med att dra + till bateriet? jag är ingen el kille och inte kopplar jag tattarljus men räcker det inte att ta en sockerbit ellen klämstift till en kabel/sladd med ström på?

Mr_Gear Biltokig
26 juni 2007 · 870 Inlägg

wallden_66 skrev:
varför jäklas med att dra + till bateriet? jag är ingen el kille och inte kopplar jag tattarljus men räcker det inte att ta en sockerbit ellen klämstift till en kabel/sladd med ström på?

den kabeln/säkringen kanske inte är dimensionerad för den aktuella lasten exempelvis...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
CoSmoZ 2lateuloose
27 juni 2007 · 543 Inlägg

shit va enkelt det är idag...

en annan fick åka till v-ås neonfirma & låta dom
bygga in neonrör i valfri längd i igenomskinliga plaströr & sedan vattentäta dom...

sen så fick man beställa special trafos från nått jäkla land.. detta var ju -96
& då kan jag säga att det inte fanns många som ens visste att man kunde ha neon i bilen
jaj det funkade iaf.. & när man hade dom tända såg man bara ett blått sken under hela bilen

Inte som idag då ser man ju vart rören är.. jaja lite off topic

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Pikey
27 juni 2007 · 2 283 Inlägg

Ja du kan ju koppla det till ciggaretttändaren men det är snyggare om du kopplar via batteriet och säkering med brytare på det sättet en att du är "lat"och kopplar till cigg tändarren smile

R.I.P. Michael Jackson!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang