9158
Sök

Vad för slutsteg lr monoblock ska jag ha? "tips"

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Tja.. nu börjar jag fundera på att köpa ett monoblock lr slutsteg till min bil..
Jag har 2st 6.5or i hatthyllan.. 2 st 12"metal gas basar i enbandpasslåda och 2 st 5.25or i dörrarna..

Så nu börjar tankarna flöda..
Om jag köper ett slutsteg så kan jag koppla in 6.5orna i de slutsteget och samt basarna i det steget..
Och låda radion styra 5,25orna..
Låter det bra?
Och va finns det för rekomendationer på ett bra slutsteg? tipsa gärna va ni tycker..

Jag har inte så stor budget att röra mig på just nu.. men jag får lön snart:)
Men det är väl lite onödigt att koppla in basarna på ett monoblock? om man ändå bara har 6.5orna som ska drivas på ett eget steg?

Tipsa om billiga och bra märkes slutsteg:)
Tacsam för alla tips som fås:)
mvh kima

21 761 Inlägg
21 februari 2007
Jag hade hellre låtit stereon driva hatthyllehögtalarna och att steget skulle driva framsystemet för att det ska ge en någorlunda ljudbild framifrån.

Vilka 6,5" och 5,25" är det som du har?
Senast redigerat av Drönirettab (21 februari 2007)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag hade hellre låtit stereon driva hatthyllehögtalarna och att steget skulle driva framsystemet för att det ska ge en någorlunda ljudbild framifrån.

Vilka 6,5" och 5,25" är det som du har?

Ajuste.. glömde säga att jag har 4"gas högtalare i instrumentbrädan oxå..
Jag har sony Xplod 6.5or
Och så har jag för tillfället 740 orginal i dörrana.. men det ska nog bli nya högtalare i dörrarna.. något tips kanske?
Men hur menar du? ska jga driva basarna och framsystemet på ett slutsteg?
mvh kimpa

1 878 Inlägg
21 februari 2007
Tja Kimpan!

vet inte hur du menar riktigt här. ska du ha 2st slutsteg? ett till basarna och 1st till hatthyllan?
du kan juh köpa fyrkanals steg och driva allt. men min rekomandation är

2st ej allt för dyra. i min bagage kör jag:

Steg: GAS Silver 200.4 4-kanal (Lådan bagagen 2x12")
Steg: GAS Silver 200.4 2-kanal (6*9" Hatthyllan)

låter inte allt för dumt. dunkar på som helvete=)

ska vi se om du har det stora steget som jag har där går de på en runda slängar 2700:- (3000:-)
och sen lägger du dina högtalare (hatthyllan) på samma steg som mig där oxå (1800:-)

men men det finns mycket billigare steg att få tag i!

så totallt hamnar ljudet + kablar på : 5500:- (sen tiden för att koppla in det)
jag vet inte vad de flesta brukar använda men jag kör på grovaste kablarna. och skärmade. kolla gärna på www.brl.se där du hittar mycket steg och basar till vettiga priser.

rätta mig om jag har fel, har jag tolkat nåt fel här? (:

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
Tja Kimpan!

vet inte hur du menar riktigt här. ska du ha 2st slutsteg? ett till basarna och 1st till hatthyllan?

ska vi se om du har det stora steget som jag har där går de på en runda slängar 2700:- (3000:-)
och sen lägger du dina högtalare (hatthyllan) på samma steg som mig där oxå (1800:-)

jag vet inte vad de flesta brukar använda men jag kör på grovaste kablarna. och skärmade. kolla gärna på www.brl.se där du hittar mycket steg och basar till vettiga priser.

Nej nej:)
Jag har basarna redan.. jag ska bara luska ut om jag ska ha 2 steg lr bara 1 steg..
För om jag har 1steg så  så driver basarna och de i hattylan på samma..  lr så kan ju jag göra som dig.. 2 slutsteg ett till basarna och ett till de i hatthyllan.
det lät ju bra det du föreslog:)
Om jag ska fixa kablar så blir det ett fördigt paket..
Men jag funderar va man ska ha för steg igenligen..
Fungerar gas stegerna bra? det är väl sånna du har?
mvh kimpa

1 878 Inlägg
21 februari 2007
kimpan_90 skrev:
Frozen1985 skrev:
Tja Kimpan!

Jag har basarna redan.. jag ska bara luska ut om jag ska ha 2 steg lr bara 1 steg..
För om jag har 1steg så  så driver basarna och de i hattylan på samma..  lr så kan ju jag göra som dig.. 2 slutsteg ett till basarna och ett till de i hatthyllan.
mvh kimpa

Yepp, jag har 2st GAS steg, de funkar mycket bra. har inte haft ett ända problem ännu. (det ända problemet jag hade var att remote kabeln hoppade ur från steget en gång) bara klantigt av mig att inte skruva fast stegen.

men men åter till ämnet. du kan köra med ett 4kanaligt steg. så ansluter du basarna till steget och dem i hatthyllan oxå. det funkar bra. men ajg föredrar själv två separata steg. smile

Lycka till med bygget smile

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
kimpan_90 skrev:
Frozen1985 skrev:
Tja Kimpan!

mvh kimpa

Yepp, jag har 2st GAS steg, de funkar mycket bra. har inte haft ett ända problem ännu. (det ända problemet jag hade var att remote kabeln hoppade ur från steget en gång) bara klantigt av mig att inte skruva fast stegen.

men men åter till ämnet. du kan köra med ett 4kanaligt steg. så ansluter du basarna till steget och dem i hatthyllan oxå. det funkar bra. men ajg föredrar själv två separata steg. smile

Lycka till med bygget smile

Okej:) ja de är ju inte så farligt dyra heller.. så man får väl se va det blir men  just nu låter det som du har bäst=) Tack så mycke för hjälpen:)
Mvh kimpa

2fast4you
371 Inlägg
21 februari 2007
tycker du om att köpa steg så varsegod koppla det så du.. du snedbelastar steget.. o har du otur kapott.. och mono steg är bara bas steg..

haru kört fast eller

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
impresst skrev:
tycker du om att köpa steg så varsegod koppla det så du.. du snedbelastar steget.. o har du otur kapott.. och mono steg är bara bas steg..

Nu hänkar jag inte på..
Snebelastning?
Ja jag vet att bara monoblock är för basar bara..
\\ Kimpa

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
impresst skrev:

Hallå? om du svarar engång kan du väl skriva svaret på min fråga till dig..?

Någon annan som förstår va han menar?

6 851 Inlägg
21 februari 2007
Kör på ett 2 el. 4 kanals och monoblock.
Monoblocket till basarna, 2kanals till framsystemet el. om du köper 4 kanals till alla högtalare.
Alternativ. Ett dyrare 3kanals steg.
Senast redigerat av TT-Avant (21 februari 2007)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Monoblocket till basarna, 2kanals till framsystemet el. om du köper 4 kanals till alla högtalare.

Jo det låter ju bra.. men monoblocken är ju så jäkla dyra..sad
Men om jag köper ett slutsteg till framsystemet.. då ska de vara 4" och 5.25" och eventuella diskanter inkopplade på det slutsteget?
Men det låter ju enklare att köpa 2 st slutsteg och koppla basarna till ett och 6,5orna till ett..?
För de andra kan ju drivas av sterion?
mvh kimpa

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
21 februari 2007
kimpan_90 skrev:
TT-Avant skrev:

Men om jag köper ett slutsteg till framsystemet.. då ska de vara 4" och 5.25" och eventuella diskanter inkopplade på det slutsteget?
Men det låter ju enklare att köpa 2 st slutsteg och koppla basarna till ett och 6,5orna till ett..?
mvh kimpa

Kolla på www.nardik.se efter Magnat The Rock Mono kostar 1900 tror jag... Grymt bra!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
golfarn_nr1 skrev:
kimpan_90 skrev:
TT-Avant skrev:

mvh kimpa

Kolla på www.nardik.se efter Magnat The Rock Mono kostar 1900 tror jag... Grymt bra!

Fan va fint.. och de va ju inte dyrt alls.. men vart fins de att köpa?
och de hade ju billiga slutsteg oxå:)
Det är ett bra märke  lr?

6 851 Inlägg
21 februari 2007
Jo det är klart att det är ju LÄTTARE att driva dina 6½" där bak då du ej behöver dra kablar så långt. Men du kommer få bättre ljud framme där du sitter om du kopplar in ditt framsystem till slutsteg.

Monoblock är inte dyra för vad man får för pengarna..
Kolla annars www.dbakuten.se och sedan på mutant, där får du väldigt mycke för pengarna, helt klart prisvärda..!!
Där har du även ett 5-kanals steg så kan du driva hela din anläggning med det wink

PS: har du inget filter mellan 4" och 5.25"? kör du som 2 separata kitt eller kör du det som 3vägs kitt?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jo det är klart att det är ju LÄTTARE att driva dina 6½" där bak då du ej behöver dra kablar så långt. Men du kommer få bättre ljud framme där du sitter om du kopplar in ditt framsystem till slutsteg.

Monoblock är inte dyra för vad man får för pengarna..
Kolla annars www.dbakuten.se och sedan på mutant, där får du väldigt mycke för pengarna, helt klart prisvärda..!!
Där har du även ett 5-kanals steg så kan du driva hela din anläggning med det wink

PS: har du inget filter mellan 4" och 5.25"? kör du som 2 separata kitt eller kör du det som 3vägs kitt?

Okej:)
Jag har inge filter.. de va att föreatg som hade bilen innan.. jag köpte den.. så de hade några sketna högtalare i panelen och i hatthyllan.. sen bör jag upp mig till 740 orginal i dörrarna och nya högtalare i bak och i fram:)
men jag köpte bara högtalarna och drog me vanliga kablar.. till de därbak var kablar redan dragna.. och till de i dörrarna jag satt dit själv kopplade jag på samma kabel som 4"arna..
Är det bra me filter lr?
mvh kimpa

6 851 Inlägg
21 februari 2007
Har du kopplat ihop 4" med 5.25"? Det betyder isf. att du kör din hu i 2ohm på  de kanalerna..inte bra, det är förmodligen för låg belastning.
Ist. för att lägga massa onödiga pengar på slutsteg, se till att skaffa dej ett bättre framsystem, gärna 3.vägs om du har råd.
Koppla sedan in dessa på front/rear på din CD så länge tills du ha råd till slutsteg.
Fast sluteget till basen bör du ju ha iaf.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Har du kopplat ihop 4" med 5.25"? Det betyder isf. att du kör din hu i 2ohm på  de kanalerna..inte bra, det är förmodligen för låg belastning.
Ist. för att lägga massa onödiga pengar på slutsteg, se till att skaffa dej ett bättre framsystem, gärna 3.vägs om du har råd.
Koppla sedan in dessa på front/rear på din CD så länge tills du ha råd till slutsteg.
Fast sluteget till basen bör du ju ha iaf.

Japp det har jag.. farsan är elektriker..så han fick göra det.. el och jag kommer inte överänns..
Jo jag funderar på att införskaffa ett nytt framsystem.. två nya 5.25or och ett par deskanter och då får man ju me filter:)
Kan du inte skicka lite tips på sånna framsystem som ligger på en bra peng?smile
Ja det första jag ska göra är att fixa till bilen me kjolapket och sånt.. sen blire alla pengar på ljud.. och jag kommer börja jobba nu efter sportlovet på en lack firma.. och tjäna 10 papp i månan.. så jag kommer nog ha råd tillslut:)
Först blire framsystem sen monoblock.. och vilka högtalare tycker du jag ska koppla in på slutsteget då?
mvh kimpa

6 851 Inlägg
21 februari 2007
Hur mycke pengar rör det sig om till nytt front kitt?
Skall du koppla steget nu i bilen eller när du köpt nya kittet?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Hur mycke pengar rör det sig om till nytt front kitt?
Skall du koppla steget nu i bilen eller när du köpt nya kittet?

Det ligger ju på runt 900-1500kr.. så det är ju inte de värsta som finns men det duger ju.. jag vill ju ha ett par högtalare som duger:)
Stegerna ska jag oxå köpa så jag kommer nog koppla in ett steg till framsystemet och ett monoblock till basarana.. och så låter jag sterion styra 6.5orna? låter det bra?smile
Hare

Sök