motor rasat 9-5:a 01:a

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2007 · 13 749 Inlägg

Fuckface skrev:
Det är rätt komiskt att tråden kom så långt som till inlägg 5 innan vi fick konstaterat att detta var ett typiskt saabfel och att volvo är mycket bättre! sad

vart stog det volvo på mitt inlägg?
du får skaffa glasögon och lära dig läsa smile

vill bara tipsa om ett sätt att slippa lägga ut minst 50.000:- för att laga
för det är vad saab minst tar
och dom är jhu inte direkt så tillförlitliga då det åtminstånde finns 4olika serivce lösningar
och jag har läst flera som tex bytt från variant 1 till 4 och till följd drog bilen 1liter olja på 10mil eller vad det var och därefter monterade dom tillbaka variant 1 och sen rasade väll motorn eller något sånt

men visst jag älskar Volvo men det hörde inte till mitt inlägg
stör mig bara på att det är sån förnekelse från saabs sida om problemet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
viccoA
25 februari 2007 · 3 110 Inlägg

Growe skrev:
vill bara tipsa om ett sätt att slippa lägga ut minst 50.000:- för att laga
för det är vad saab minst tar
och dom är jhu inte direkt så tillförlitliga då det åtminstånde finns 4olika serivce lösningar
och jag har läst flera som tex bytt från variant 1 till 4 och till följd drog bilen 1liter olja på 10mil eller vad det var och därefter monterade dom tillbaka variant 1 och sen rasade väll motorn eller något sånt

Är det Oilsludge problemet du syftar på? smile

Senast redigerat av viccoA (25 februari 2007)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2007 · 13 749 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:
vill bara tipsa om ett sätt att slippa lägga ut minst 50.000:- för att laga
för det är vad saab minst tar
och dom är jhu inte direkt så tillförlitliga då det åtminstånde finns 4olika serivce lösningar
och jag har läst flera som tex bytt från variant 1 till 4 och till följd drog bilen 1liter olja på 10mil eller vad det var och därefter monterade dom tillbaka variant 1 och sen rasade väll motorn eller något sånt

Är det Oilsludge problemet du syftar på? smile

japp tyvärr

ett problem som normalt sätt faktist borde gå att lösa
då det inte varit något problem på saabs äldre motorer
har faktist lite otäcka bilder ligger

första gången jag insåg hur illa problemet är var när polarn bytte motor på en bil som bara rullat 6000mil och det var det värsta jag sätt
att dom inte tar tag i och bytter samtliga motorer som uppvisar minsta tecken på problem
förstår jag inte en motor ska inte kunna fixa så mycket oljeslagg och skit under så kort tid

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Markus_MR2
25 februari 2007 · 761 Inlägg

En renovering i snitt pga oildsludge kostar inte 50.000.. Snarare runt 10-12k.. Oftast bara kamkedja, balanaxelkedja som byts. Finns det sludge i silen byts även turbon. Har man följt servicarna så står saab för allt, har man inte får man skylla sig själv. Men visst är man inte uppmärksam på att motorn börjar få kamkedjerassel så är det klar att fler delar kan gå sönder men det är ganska ovanligt.

Senast redigerat av Markus_MR2 (25 februari 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Racing_
25 februari 2007 · 228 Inlägg

Growe skrev:

Markus_MR2 skrev:
Hoppas att din motorgaranti tar detta.

Growe:

Låångt ifrån alla 9-5 har detta problem. Kör man normallt och med normalt underhåll och byte av olja som står i serviceboken så är där knappt inga märkesrelaterade problem.

Min svågers morsa fick kolvras på sin V70N.. Tror du ens att Volvo funderade på detta som maskinskadegaranti? Nej, och då är det ju knappast den första V70N med just kolvras...


Min 9000 med 234i har nu gått 38450 mil, och går fortfarande som en klocka:)

långt ifrån alla klarar sig oxå ifrån ras ;-)

har faktist aldrig hörtalas om något ras på någon v70N..
vad är det med 38k utan ens en turbo som hjälper till min 245:a står på 32K går som en klocka och bättre än din saab..hehe

min mening är inte att jämföra volvo med saab men tycker det är dåligt av dom att dels inte kunna göra en service lösning som ens fungerar utan gjort flera olika och många har gjort saken ännu värre och dessutom har dom mage att ta betalt så pass att man får en beg likvärdig saab med fungerande motor för samma pengar

Samma sak på en Volvo 850... Deras maskiner blir det fördet mesta smält kolv o trasig ventil....  bara en tidsfråga innan 245an rasar då wink .......... En vanlig personbils motor är inte gjord för att gå i 200 -240 . långa sträckor...

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
twin_cam Smålänning
25 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Min har gått 35600 mil och still going strong tongue Saaben alltså tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2007 · 13 749 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
En renovering i snitt pga oildsludge kostar inte 50.000.. Snarare runt 10-12k.. Oftast bara kamkedja, balanaxelkedja som byts. Finns det sludge i silen byts även turbon. Har man följt servicarna så står saab för allt, har man inte får man skylla sig själv. Men visst är man inte uppmärksam på att motorn börjar få kamkedjerassel så är det klar att fler delar kan gå sönder men det är ganska ovanligt.

nu slutar det oftast med lagerbyte osv och då byter dom hela maskinen i regel då kostar det minst 50K
kan garantera att det inte räcker med någon kamkedja och lite sånt utan garanterat har underdelen rasat pga oljebristen
tyvärr rasar fullservade oxå
bara att många saab ägare förnekar bara läsa liknande trådar så ser man att problemet är större än många som åker saab erkänner

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2007 · 13 749 Inlägg

Racing_ skrev:

Growe skrev:

Markus_MR2 skrev:
Hoppas att din motorgaranti tar detta.

Growe:

Låångt ifrån alla 9-5 har detta problem. Kör man normallt och med normalt underhåll och byte av olja som står i serviceboken så är där knappt inga märkesrelaterade problem.

Min svågers morsa fick kolvras på sin V70N.. Tror du ens att Volvo funderade på detta som maskinskadegaranti? Nej, och då är det ju knappast den första V70N med just kolvras...


Min 9000 med 234i har nu gått 38450 mil, och går fortfarande som en klocka:)

långt ifrån alla klarar sig oxå ifrån ras ;-)

har faktist aldrig hörtalas om något ras på någon v70N..
vad är det med 38k utan ens en turbo som hjälper till min 245:a står på 32K går som en klocka och bättre än din saab..hehe

min mening är inte att jämföra volvo med saab men tycker det är dåligt av dom att dels inte kunna göra en service lösning som ens fungerar utan gjort flera olika och många har gjort saken ännu värre och dessutom har dom mage att ta betalt så pass att man får en beg likvärdig saab med fungerande motor för samma pengar

Samma sak på en Volvo 850... Deras maskiner blir det fördet mesta smält kolv o trasig ventil....  bara en tidsfråga innan 245an rasar då wink .......... En vanlig personbils motor är inte gjord för att gå i 200 -240 . långa sträckor...

håller med om farterna skulle nog inte lägga mig över 170 med min 245:A längre sträckor
inte så bra för turbon att ligga och mosa fullt en längre stund
men o andra sidan så ska en orginal motor hålla för full belastning bra länge
åtminstånde gör den det när dom testar ut motorn
dom brukar testa motorn på dom mest elaka sätten när dom utvecklar dom
så jag tror knappast att farten var avgörande för det som hände utan snarer
på oilsluge problem som iof blir värre jhu mer maskinen jobbar
det är väll inte enbart pga biltillverkarna att dom inte pallar lika mycket
utan det är alla idiotiska miljöbestämelser som gör att en motor ska dra en viss mängd bensin och gå länge mellan oljebytena som gör att motorenra är så mycket sämre mot förr

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Markus_MR2
25 februari 2007 · 761 Inlägg

Oilsludge och oljebrist är inte samma sak... Oilsludge är en typ av försliting på oljan där den börjar separera, dvs du få en del som är klumpig och den del som är vattnig. Vid enbart oilsludge så är risken minimal att lager och andra delar får slitage. Även om lagerna skulle fått stryk är det inte vidare mycket dyrare att byta dom, sumpen ska ändå bort när man byter kedja... Lossa lageröverfall mm tar inte så lång tid, och kostar inte mycket pengar... Dock att ligga och trycka vid över 200 km/h är inte vidare bra för någon motor under en längre tid.

Oilsludge blir inte heller värre ju mer maskinen jobbar, snarare tvärt emot. Kärringkörning gör att oljan får det ännu tuffare då, den fylls mer med bensin och fukt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Andreas 940 -utan 940
25 februari 2007 · 1 728 Inlägg

jonTe skrev:
9-5 motorerna har precis som 9000 ett block i gjutjärn och en topp i aluminium.
Dock finns det skillnader där 9-5 motorerna är mer "normalt" dimensionerade i jämförelse med 9000 regält överdimensionerade komponenter.

Då är det väl snarare så att 9000-motorerna är korrekt dimensionerade eftersom de håller och 9-5-motererna är underdimensionerade eftersom de inte håller. wink

Är det konstaterat att detta raset berodde på "oil sludge" eller var det nåt annat tror ni?
Har man t ex. ett underdimensionerat turboaggregat blir ju hela motorn mycket varmare. Jag vet ju vilken skillnad det är mellan de två standard-aggen i 940.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2007 · 13 749 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Oilsludge och oljebrist är inte samma sak... Oilsludge är en typ av försliting på oljan där den börjar separera, dvs du få en del som är klumpig och den del som är vattnig. Vid enbart oilsludge så är risken minimal att lager och andra delar får slitage. Även om lagerna skulle fått stryk är det inte vidare mycket dyrare att byta dom, sumpen ska ändå bort när man byter kedja... Lossa lageröverfall mm tar inte så lång tid, och kostar inte mycket pengar... Dock att ligga och trycka vid över 200 km/h är inte vidare bra för någon motor under en längre tid.

Oilsludge blir inte heller värre ju mer maskinen jobbar, snarare tvärt emot. Kärringkörning gör att oljan får det ännu tuffare då, den fylls mer med bensin och fukt.

fast problemet är att oljesludgen gör att grejerna börjar dra olja och oljan kan dra ur sig på kort tid
eller så har saab många olika problem
men den motorn jag fått chansen att titta inuti kan jag säga att den inte fått smöjning och det var REJÄLT äkligt med oljeavlagringar från oilsludgen och då hade kedjorna och spännrana drev osv var helt sönder slitna pga brist på smörjning
du tror inte att klumparna sätter igen dom mesta oljekanalerna ?

är rätt säker på att det är oilsludge problemet som orsakade raset och att motorn började dels dra onormalt med olja och att det inte smörjde tillräckligt
och saab ställer sig knappast och renoverar en motor och då kan jag garantera att det kommer att kosta mer än att kasta ur den gamla maskinen i med en beg i bra skick

men visst jag har aldrig råkat ut för det pga jag aldrig skulle äga en saab
men jag har läst både på hemsidor och på olika forum vad det kostar för folk vid sånna här generalras när dom lämnat in dom på saab
och det är rätt många som skrivit om sina problem

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Markus_MR2
25 februari 2007 · 761 Inlägg

Jag har varit i kontakt med många saabmotorer med oilsludge. Och visst, det kan se ut som fan, men det är inga hårda klumpar, mer gele´ aktiga och dessa pluggar inga kanaler.. Har oljan däremot coxat så kan det mycket väl plugga kanalerna, men oftast är det ett resultat av undermålig olja, och knappast ett märkesrelaterat problem. Men långt innan det bli något allvarligt så ges många varningssignaler. Ett är som du säger, hög oljeförbrukning, ett annat är kamkedjerassel.

Visst ska man vara på sin vakt när man köper saab av de drabbade modellerna, men direkt dåliga är dom inte.. De kräver bara sin service för hålla.  1500 mil på samma olja om man kör många korta sträckor räcker inte. Detta står i instruktionsboken, men dock är servicboken enbart stämplad med 1500 mils intervaller, det är kanske den största missen....

Ska du räkna generalras så står nog inte saab högre än andra bilar av samma årsmodeller, jag har givetvis ingen statistik på detta men enligt vad man läser och hör, så verkar det så.

Senast redigerat av Markus_MR2 (25 februari 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
dbjanoz
26 februari 2007 · 1 785 Inlägg

Andreas 940 skrev:

jonTe skrev:
9-5 motorerna har precis som 9000 ett block i gjutjärn och en topp i aluminium.
Dock finns det skillnader där 9-5 motorerna är mer "normalt" dimensionerade i jämförelse med 9000 regält överdimensionerade komponenter.

Då är det väl snarare så att 9000-motorerna är korrekt dimensionerade eftersom de håller och 9-5-motererna är underdimensionerade eftersom de inte håller. wink

Är det konstaterat att detta raset berodde på "oil sludge" eller var det nåt annat tror ni?
Har man t ex. ett underdimensionerat turboaggregat blir ju hela motorn mycket varmare. Jag vet ju vilken skillnad det är mellan de två standard-aggen i 940.

Börjar med att beklaga sorgen sad

Vi vet ju inte vad som har hänt med motorn ännu! Om något fel har uppstått under de driftsförhållandena så får det ju kraftiga följder. Överhettning men pga vad? Olja, vatten, klenbränsleblandning, dålig olje eller vattenkylning.

Det är ju bättre förutsättninigar för att bilen ska hålla när service är skött!

Men man kan ju fråga sig om den oljan som fanns i motorn var lämpad för en motor som gått 20000mil? Efter 20 000mil är ju inte motorn direkt ny och kanske inte heller lämpligt att använda olja med låg viskositet som en fabriksny.

Om den dricker mer än ca:1liter på 1000mil på 2 Liters motorer så tyder det på att något inte står rätt till

Kanske ingen slump att just den motorn havererar under press! Alla motorer är ju inte lika tåliga på max varv.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Andreas 940 -utan 940
26 februari 2007 · 1 728 Inlägg

dbjanoz skrev:
Vi vet ju inte vad som har hänt med motorn ännu! Om något fel har uppstått under de driftsförhållandena så får det ju kraftiga följder. Överhettning men pga vad? Olja, vatten, klenbränsleblandning, dålig olje eller vattenkylning.

Ja, vi får väl se vad de kommer fram till om han lämnar in bilen.

micke-opel
10 augusti 2008 · 562 Inlägg

Är väl ingen expert men b205 och b235 har väl kända problem"så att säga".

9-5 Aero Sedan -05
MeloveGolf Vw trimmare
10 augusti 2008 · 2 995 Inlägg

micke-opel skrev:
Är väl ingen expert men b205 och b235 har väl kända problem"så att säga".

senaste inlägg:
#34 2007-02-26 16:00:29 roll

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
COTN Snabb jävel
10 augusti 2008 · 57 Inlägg

Nu ska jag försöka göra ett sakligt inlägg i denna tråd.

Först och främst lider jag med dig "deppig". Sen för att komam till saken. Jag jobbar på Promotor (Alla som vill veta någonting om den firman kan söka på STCS eller någon annan sida) och jag säger såhär: Åk till din lokala auktoriserade,kontrolerade SAAB verkstad. Ta med dig din servicebok. be dom ta reda på om motorgarantingäller på just din bil. Om det är en bra verkstad som vet vad dom gör så ska detta inte ta lång tid. Om det är så att allt är i sin ordning, kanpanjer osv har utförts på korekt sätt och att ingen service har gjorts 250mil försent eller någon vecka försent så kommer allt gå kalas. Om det deremot skiter sig så fråga efter vad dom tror att det kan landa på att laga bilen. /troligtvis är det byte komplett motor på din beskrivning.

Sen det att saab rasar mer än Volvo t.ex. Jag säger såhär om en T5 saab med B234x är servad EXAKT enligt serviceboken och alla kanpanjer osv är gjorda. Så kan du köra hela livet med den bilen. Iom att jag jobbar för en firma som håller på med saab jämt så ska jag inte tala illa om b235 med T7.... Ni fattar säkert vinken.

Senast redigerat av COTN (10 augusti 2008)

Sokrates Eliminator
10 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Detta Är En Gammal Tråd Från 2007.

Senast redigerat av Sokrates (10 augusti 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
decib3L Körv
10 augusti 2008 · 3 535 Inlägg

COTN skrev:
Nu ska jag försöka göra ett sakligt inlägg i denna tråd.

Först och främst lider jag med dig "deppig". Sen för att komam till saken. Jag jobbar på Promotor (Alla som vill veta någonting om den firman kan söka på STCS eller någon annan sida) och jag säger såhär: Åk till din lokala auktoriserade,kontrolerade SAAB verkstad. Ta med dig din servicebok. be dom ta reda på om motorgarantingäller på just din bil. Om det är en bra verkstad som vet vad dom gör så ska detta inte ta lång tid. Om det är så att allt är i sin ordning, kanpanjer osv har utförts på korekt sätt och att ingen service har gjorts 250mil försent eller någon vecka försent så kommer allt gå kalas. Om det deremot skiter sig så fråga efter vad dom tror att det kan landa på att laga bilen. /troligtvis är det byte komplett motor på din beskrivning.

Sen det att saab rasar mer än Volvo t.ex. Jag säger såhär om en T5 saab med B234x är servad EXAKT enligt serviceboken och alla kanpanjer osv är gjorda. Så kan du köra hela livet med den bilen. Iom att jag jobbar för en firma som håller på med saab jämt så ska jag inte tala illa om b235 med T7.... Ni fattar säkert vinken.

Det var ett år sen hans bil rasade..

Truckdriving Man
COTN Snabb jävel
10 augusti 2008 · 57 Inlägg

decib3L skrev:

COTN skrev:
Nu ska jag försöka göra ett sakligt inlägg i denna tråd.

Först och främst lider jag med dig "deppig". Sen för att komam till saken. Jag jobbar på Promotor (Alla som vill veta någonting om den firman kan söka på STCS eller någon annan sida) och jag säger såhär: Åk till din lokala auktoriserade,kontrolerade SAAB verkstad. Ta med dig din servicebok. be dom ta reda på om motorgarantingäller på just din bil. Om det är en bra verkstad som vet vad dom gör så ska detta inte ta lång tid. Om det är så att allt är i sin ordning, kanpanjer osv har utförts på korekt sätt och att ingen service har gjorts 250mil försent eller någon vecka försent så kommer allt gå kalas. Om det deremot skiter sig så fråga efter vad dom tror att det kan landa på att laga bilen. /troligtvis är det byte komplett motor på din beskrivning.

Sen det att saab rasar mer än Volvo t.ex. Jag säger såhär om en T5 saab med B234x är servad EXAKT enligt serviceboken och alla kanpanjer osv är gjorda. Så kan du köra hela livet med den bilen. Iom att jag jobbar för en firma som håller på med saab jämt så ska jag inte tala illa om b235 med T7.... Ni fattar säkert vinken.

Det var ett år sen hans bil rasade..

lol Där ser man... Ska man skylla på att det är sent?

Senast redigerat av COTN (10 augusti 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang