4565
Sök

Nya högtalare, låter skit!

75 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
Hej, har nyss köpt och monterat ett par nya högtalare i hatthyllan av modell: http://www.mds.se/?artnr=cf693
Dom fungerar och så men det låter hur dåligt som helst, ingen Bas över huvud taget och mellanregistret är inte vad det borde vara.
Någon som har ett tips på vad som kan orsaka detta?
Senast redigerat av azwinkie (23 februari 2007)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
23 februari 2007
kan man förvänta sig bra ljud för 500:-?

men om det verkligen låter skit så kan det bero på dålig förstärkning och/eller inställningar. vad har du för steg? har du EQ på stereon? i så fall kanske du ska mixtra lite med den.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

75 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
Bullo skrev:
kan man förvänta sig bra ljud för 500:-?

men om det verkligen låter skit så kan det bero på dålig förstärkning och/eller inställningar. vad har du för steg? har du EQ på stereon? i så fall kanske du ska mixtra lite med den.

MVH Andreas

Det lät bra mycket bättre när jag provlyssnade dom i butiken, har dock inget steg med det ska väl i alla fall låta bra? inte långt ifrån att ljudet i min mobil knäcker dessa

542 Inlägg
23 februari 2007
hade också såna högtalare. Lät inte heller jättebra men sen byte jag stereo och ljudet blev bättre men tror att det skulle kunna bli ännu bättre om ett steg kom till. Se till att täta riktigt runt högtalarna så dom inte "tjuvluftar".

75 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
lmoberg skrev:
hade också såna högtalare. Lät inte heller jättebra men sen byte jag stereo och ljudet blev bättre men tror att det skulle kunna bli ännu bättre om ett steg kom till. Se till att täta riktigt runt högtalarna så dom inte "tjuvluftar".

hmm, kanske kan bro på hatthyllan då? den är ju inte så där väldigt tät.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
23 februari 2007
Man blir lurad nästan varje gång man lyssnar på högtalare i butiker.
När dom ska dema typ:sånna högtalare så har dom perfekt låda,stort slutsteg och en superbra bandare och stor volym på rummet man lyssnar i. Sen finns det vissa som har en sub inkopplad bakom allt, som poppar med.(var vanligare förr)
-Man vet ju inte hur dom har kopplat eller hur det ser ut bakom deras dema ställ.

Täta hatthyllan och kontrollera inställningarna, Funkar inte det så får du nog köpa till ett slutsteg.Eller byta högtalare.

Diesel is the blood of satan.

Toyota-Frälst
310 Inlägg
23 februari 2007
Jag skulle säga: Kolla inställningarna.

Har varit mycket pulande med det i min bil men hittar man rätt brukar man få ett nice ljud!

Kettunen
23 februari 2007
Satsa hellre på Infinity, Pioneer, Alpine, Jensen, sony, 6*9er. Dom håller vad som spelas

SLK
610 Inlägg
24 februari 2007
Jag hade sånna högtalare för några år sen o de lät riktigt bra.. dock hade jag slutsteg till de o bra stereo..

3 Inlägg
24 februari 2007
kolla så att + och - är lika på båda högtalarna. har man det fel blir basen mycket svagare eftersom membranet då rör sig åt olika håll

med lem
1 925 Inlägg
24 februari 2007
kan lova dig att det har med inställningarna på stereon att göra ! kan även vara hatthyllan , men som tidigare sagt också,kolla plus o minus så dom sitter lika,,,annarsa låter det skit !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

75 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
hmm, for nog ta mig en titt på dessa saker imorgon, har dock redan testat alla möjliga inställningar på stereon.

min stereo är en Sony xplod på 45*4 watt.

alminjo hur pass kraftigt var ditt slutsteg och hur hade du kopplat det på respektive hötalare fram/baksystem/bas?

75 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
frankkarlsson skrev:
kolla så att + och - är lika på båda högtalarna. har man det fel blir basen mycket svagare eftersom membranet då rör sig åt olika håll

Finns det något som är rätt och fel när det gäller detta eller räcker det med att alla är kopplade lika?

21 761 Inlägg
24 februari 2007
Generellt sett så gäller det att alla ska vara kopplade lika både fram och bak, det har du rätt i.

När man har en baslåda så kan man möjligen i vissa fall vara tvungen att byta plats på + och -. Det beror bla på hur man har monterat basen, men oftast gäller samma "regel" även där.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
24 februari 2007
azwinkie skrev:
lmoberg skrev:

hmm, kanske kan bro på hatthyllan då? den är ju inte så där väldigt tät.

Du kan ju alltid göra som jag gjorde.. om du vill ha mer bas ur högtalarna..
Byt ut hatthyllan till ett tjockare matrea ochklä in det i bilens inredningstyg och gör ett perfekt passhål.. då läcker de inge luft och du får grymt mycke bättre bas:)

Överladdad!
530 Inlägg
24 februari 2007
Mds billigaste serie det är bara ett par uppdaterings högtalare från orginalare så vad förväntar du dig.. tongue och så har du nog inte satt fast dom nå seriöst..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

75 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
Får tacka så mycket för hjälpen allesammans big_smile problemet är nu löst, det var som du trodde frankkarlsson..
Skiftade poler på en av hötalarna och nu låter det kanon smile
Senast redigerat av azwinkie (24 februari 2007)

1 631 Inlägg
24 februari 2007
azwinkie skrev:
Får tacka så mycket för hjälpen allesammans big_smile problemet är nu löst, det var som du trodde frankkarlsson..
Skiftade poler på en av hötalarna och nu låter det kanon smile

Kul!

Ni som var så snabba med att dissa högtalarna fick kanske något att tänka på...? Det går att bli nöjd även med högtalare från MDS för 500:- så länge som allt är kopplat och installerat som det ska.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

410 Inlägg
24 februari 2007
haru en sån där silvrig gammal sony x-plöd så kan ja lova dig att du inte kan få nå bra ljud pga den, haft en likadan isf.

Copyright @ Rybbs Production

75 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
hanomag skrev:
haru en sån där silvrig gammal sony x-plöd så kan ja lova dig att du inte kan få nå bra ljud pga den, haft en likadan isf.

Jag har en exakt sådan ja men i mina öron låter det i alla fall riktigt bra nu när allt är som det ska, visst kan man alltid få fram bättre ljud med dyrare prylar men deta duger gott åt mig smile
Senast redigerat av azwinkie (25 februari 2007)

Sök