Team-Adolfsson skrev:
nån som var på street racet i jönköping ??
var där alla skyline drog ju förstås alla trimmade volvos och sådant krafs men näe man hörde att v8orna kom så var dom ju nästan imål innan japsen hunnit starta

Var ett tag sedan man deltog i streetrace nu tyvärr, men de gånger jag har gjort det (inklusive vårt enda legala "blackrace") så fick jag då aldrig spö av en jänkare eller någon annan heller för den delen, snarare tvärtom. Med undantag av en annan Skyline (T-H), så har jag ännu inte fått däng vid något streetrace i Jönköping.
Det ska ju finnas en första gång för allt dock, och det kommer nog garanterat att dyka upp sådana tillfällen där jag får fetdäng med. För sådan är världen, det finns alltid "någon" som är värre... Men än så länge har jag inte stött på denna "någon" (förutom T-H).
262turbo skrev:
hur fan kan man jämnföra bilar från 2000talet med bilat från 60 o70 talet? är väll redan där fel att göra en sådan jämnförelse? tror nog att dagens jappsare inte är så mycke att komma med om 60 år........ eller?
Folk har en förmåga att oftast vilja jämföra äpplen och päron, och då blir alltid jämförelserna lite haltande.
Men det är ingen större idé att jämföra gamla japanska bilar mot gamla amerikanska bilar, eftersom väldigt få äger och uppskattar äldre japanska bilar (och prestandabilar är det ganska ont om i den åldersgruppen dessutom).
Jämförelsen blir alltså mellan äldre amerikanska och nyare japanska eftersom det är där entusiasterna, prestandan och de intressanta diskussionerna finns. Sedan om det är en rättvis jämförelse går naturligtvis att diskutera.
- - -
Det enda man egentligen kan argumentera med i en sån här diskussion, där jämförelsen är lite haltande, är personliga tycken och erfarenheter.
Och ingen behöver nog betvivla vad jag står... Amerikanska bilar har aldrig tilltalat mig, vare sig estetiskt eller tekniskt, vilket många japanska bilar däremot har gjort. Jag menar inte på att det inte finns imponerande modeller i den amerikanska bilparken, men vare sig det är en bra bil eller inte så gör de inget särskilt intryck på mig. De är helt enkelt inte i min smak!
Eftersom det nämndes innan i diskussionen ville jag påpeka original effekt på Nissan Skyline GT-R:
R32 GT-R: 280 hk
R33 GT-R: 302 hk (officiellt 280 hk)
R34 GT-R: 328 hk (officiellt 280 hk)
Kan dessutom tillägga att både R33 GT-R och R34 GT-R satte rekordtider när marknadsmodellerna framfördes på Nürburgring sina respektive första försäljningsår (1995 respektive 1999). Det var originalbilar, och säger väl lite grand om vad de kan prestera.