Basport genom hatthylla??

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
26 februari 2007 · 1 290 Inlägg

Då bär de av till MDS snart för o se om dom har nåt hemma..... Ska ju ändå in på Brynäs - HV71 så då kan man passa på!!





Go Brynäs!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
darkwizard Fordonstekniker
27 februari 2007 · 1 740 Inlägg

Mina basportar köptes på Biltema, skruvade fast dom med Skruv och bult.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Freddy_Fish
1 mars 2010 · 268 Inlägg

Fick tips av min kompis att plocka bort högtalarna i hatthyllan så det skulle bli bättre Bas i Kupe'n, då jag har problem med detta (blir mkt bättre om man öppnar bagageluckan så de verkar som de är för tätt eller nåt i skuffen) så jag tänkte att de borde bli bättre om man får hål i hatthyllan.

Nu till min fråga:  ska man köpa basrör och sätta i hålen eller går det lika bra att bara plocka bort högtalarna så det är hål?  Vilket ger bäst ljud?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo V70N (2001)
MartinF
1 mars 2010 · 372 Inlägg

de jag inte fattar är då vad du ska dit med basportar till, det blir ju inte bättre för de, ett hål är ett hål. Däremot är det bästa att ha en bandpasslåda, med rören ut ifrån lådan upp genom hatthyllan. Då kommer allt ljud in i cupeen direkt, istället för att delar av det försvinner ut i bagageutrymmet.

Freddy_Fish
1 mars 2010 · 268 Inlägg

Martinfyhr skrev:
de jag inte fattar är då vad du ska dit med basportar till, det blir ju inte bättre för de, ett hål är ett hål. Däremot är det bästa att ha en bandpasslåda, med rören ut ifrån lådan upp genom hatthyllan. Då kommer allt ljud in i cupeen direkt, istället för att delar av det försvinner ut i bagageutrymmet.

Jo, det är ju sant, men jag har redan en bra låda som är proffsbyggd så ja vill gärna försöka fixa ljudet utan att byta låda, och om man ska ha isär den lådan blir det tigersågen :S

Har inte direkt dåligt ljud som det är nu men tänkte det kunde bli bättre om man gjorde hål i hatthyllan?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo V70N (2001)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
MartinF
2 mars 2010 · 372 Inlägg

Ju mer ljud från bagageutrymmet du släpper in i cupeen ju mer bas får du, det säger ju sig själv. Testa själv att ha någon som står i rummet bredvid och skriker, låter det högst med dörren öppen eller stängd smile

M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Den här "proffsbyggda lådan", det är inte bara en vanlig färdig fabriksbyggd låda?
Isf är risken ganska stor att den har helt fel volym och avstämning till din bil..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Lonefox Bad music kills good sound
2 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Håller med M_icke.....

Hade lådan varit seriöst beräknad från en butik så hade du inte haft dessa problem wink


En sak som sker när man har en låda spelandes i skuffen och bara drar upp portar eller öppnar hål i hatthyllan är att man skapar en okontrollerad bandpasslåda som ja inte direkt är välljudande men visst, det trycker på....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
strandberg31
2 mars 2010 · 2 419 Inlägg

Varför tappar man db om man drar rören till lådan? är det när man redan har en bassport från början i lådan?

MVH

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Hedde Superhedde
2 mars 2010 · 255 Inlägg

Nu är vi inne på djupt vatten här känner jag.tongue Precis som Martin säger: Hål som hål. Det bästa vore att låta lådan spela in i direkt anslutning till kupén. Om man nu låter basljudet "skramla runt" i skuffen innan det försöker leta sig in i kupén så är ju det bästa att ha så stora o många luftöppningar det går från bagageutrymmet. Sätt dit aerotrattar om du tycker det är snyggare så. Ungefär där slutar fördelarna.wink

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (2 mars 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
H0lmgren
2 mars 2010 · 572 Inlägg

Kör ner basportarna.. Men Det blir bättre om du kör ner dom i lådan istället för rakt ner bara.. min brors kompis hade en saab som han gjorde sa på. Det blev bra.. Fick in mer bas i bilen då.. Så kör på

DZ Design På Facebook
M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Dannz0 skrev:
Kör ner basportarna.. Men Det blir bättre om du kör ner dom i lådan istället för rakt ner bara.. min brors kompis hade en saab som han gjorde sa på. Det blev bra.. Fick in mer bas i bilen då.. Så kör på

Detta funkar så länge man är medveten om att man förändrar hela lådan avstämning, samt att man förlorar det ljudet som kommer från framsidan på basen.

Det bästa är att antingen bygga bandpass(förutsatt att basarna funkar i bandpass) eller att ha vanlig basreflexlåda och bara göra vanliga hål i hatthyllan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Emilius Avstängd
2 mars 2010 · 1 714 Inlägg

M_icke_ skrev:

Dannz0 skrev:
Kör ner basportarna.. Men Det blir bättre om du kör ner dom i lådan istället för rakt ner bara.. min brors kompis hade en saab som han gjorde sa på. Det blev bra.. Fick in mer bas i bilen då.. Så kör på

Detta funkar så länge man är medveten om att man förändrar hela lådan avstämning, samt att man förlorar det ljudet som kommer från framsidan på basen.

Det bästa är att antingen bygga bandpass(förutsatt att basarna funkar i bandpass) eller att ha vanlig basreflexlåda och bara göra vanliga hål i hatthyllan.

Ni säger att bara "köra ner rören i befintlig låda" typ inte funkar.
Men jag som räknat ut min låda med avstämning osv. och rätt längd på portar,
kommer jag få sämre ljud då så jag blir tvungen att bygga bandpass?

Jag tänkte ha två aeroportar ur lådan rätt upp i hatthyllan, och basen nån centimeter under hatthyllan spelandes uppåt med ett stort hål i hatthyllan precis ovanför basen. kommer jag få betydligt sämre ljud än om det skulle vara i en kombi t.ex.?

Lonefox Bad music kills good sound
2 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Har du helt ryggstöd utan skidlucka så blir det väldigt svårt med sluten eller portad låda, såvida du inte kan ha elementen uppåt under hyllan och ha helt tätt mellan lådbaffeln och hyllan, så bandpass är eg. det bästa alternativet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Nicco5 TIG-svetsare
2 mars 2010 · 226 Inlägg

Freddy_Fish skrev:
Fick tips av min kompis att plocka bort högtalarna i hatthyllan så det skulle bli bättre Bas i Kupe'n, då jag har problem med detta (blir mkt bättre om man öppnar bagageluckan så de verkar som de är för tätt eller nåt i skuffen) så jag tänkte att de borde bli bättre om man får hål i hatthyllan.

Nu till min fråga:  ska man köpa basrör och sätta i hålen eller går det lika bra att bara plocka bort högtalarna så det är hål?  Vilket ger bäst ljud?

Kolla hur jag gjorde på min 740. sluten låda men med hål i hatthyllan. blev hur bra som helst.

Drive it like you stole it ;)
M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Nicco5 skrev:

Freddy_Fish skrev:
Fick tips av min kompis att plocka bort högtalarna i hatthyllan så det skulle bli bättre Bas i Kupe'n, då jag har problem med detta (blir mkt bättre om man öppnar bagageluckan så de verkar som de är för tätt eller nåt i skuffen) så jag tänkte att de borde bli bättre om man får hål i hatthyllan.

Nu till min fråga:  ska man köpa basrör och sätta i hålen eller går det lika bra att bara plocka bort högtalarna så det är hål?  Vilket ger bäst ljud?

Kolla hur jag gjorde på min 740. sluten låda men med hål i hatthyllan. blev hur bra som helst.

Kom ihåg att i detta fallet så förlorar du i prinicp allt ljud från baskonerna, alltså minst 50%.
Dessutom finns det risk för utsläckning av vissa toner om man inte placerar bas och port på samma sida av lådan.

Och visst det blev säkert bra, men jämför man med en ordentligt byggd och rätt avstämt bandpass så gissar jag på att det lät ankröv.

Senast redigerat av M_icke_ (2 mars 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Nicco5 TIG-svetsare
2 mars 2010 · 226 Inlägg

M_icke_ skrev:

Nicco5 skrev:

Freddy_Fish skrev:
Fick tips av min kompis att plocka bort högtalarna i hatthyllan så det skulle bli bättre Bas i Kupe'n, då jag har problem med detta (blir mkt bättre om man öppnar bagageluckan så de verkar som de är för tätt eller nåt i skuffen) så jag tänkte att de borde bli bättre om man får hål i hatthyllan.

Nu till min fråga:  ska man köpa basrör och sätta i hålen eller går det lika bra att bara plocka bort högtalarna så det är hål?  Vilket ger bäst ljud?

Kolla hur jag gjorde på min 740. sluten låda men med hål i hatthyllan. blev hur bra som helst.

Kom ihåg att i detta fallet så förlorar du i prinicp allt ljud från baskonerna, alltså minst 50%.
Dessutom finns det risk för utsläckning av vissa toner om man inte placerar bas och port på samma sida av lådan.

Och visst det blev säkert bra, men jämför man med en ordentligt byggd och rätt avstämt bandpass så gissar jag på att det lät ankröv.

Lådan e ju fortfarande sluten!  hålen går bara ner i skuffen!!!!

Drive it like you stole it ;)
M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Nicco5 skrev:

M_icke_ skrev:

Nicco5 skrev:

Kolla hur jag gjorde på min 740. sluten låda men med hål i hatthyllan. blev hur bra som helst.

Kom ihåg att i detta fallet så förlorar du i prinicp allt ljud från baskonerna, alltså minst 50%.
Dessutom finns det risk för utsläckning av vissa toner om man inte placerar bas och port på samma sida av lådan.

Och visst det blev säkert bra, men jämför man med en ordentligt byggd och rätt avstämt bandpass så gissar jag på att det lät ankröv.

Lådan e ju fortfarande sluten!  hålen går bara ner i skuffen!!!!

Jaha jag trodde att det var basreflexlåda.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Nicco5 TIG-svetsare
2 mars 2010 · 226 Inlägg

M_icke_ skrev:

Nicco5 skrev:

M_icke_ skrev:

Kom ihåg att i detta fallet så förlorar du i prinicp allt ljud från baskonerna, alltså minst 50%.
Dessutom finns det risk för utsläckning av vissa toner om man inte placerar bas och port på samma sida av lådan.

Och visst det blev säkert bra, men jämför man med en ordentligt byggd och rätt avstämt bandpass så gissar jag på att det lät ankröv.

Lådan e ju fortfarande sluten!  hålen går bara ner i skuffen!!!!

Jaha jag trodde att det var basreflexlåda.

Nope tongue  men kan förstå att du trodde det wink hehe

Drive it like you stole it ;)
M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Nicco5 skrev:

M_icke_ skrev:

Nicco5 skrev:

Lådan e ju fortfarande sluten!  hålen går bara ner i skuffen!!!!

Jaha jag trodde att det var basreflexlåda.

Nope tongue  men kan förstå att du trodde det wink hehe

Hehe såg ut som röret gick ner i lådan på bilen men antar att det går precis intill då?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang