Renjägarn skrev:
Hamilton skrev:
Renjägarn skrev:
Vad fan är det för skitsnack? Är bilen servad enligt dom punkter som ska göras så får dom ju stämpla boken.
Samt att många "mindre" verkstäder har numera också dator samt utrustning för att koppla upp sig mot bilen vilket gör att dom kan göra identiska jobb som Ford.
Att dom inte vet vilka punkter som gäller är ju också ren ***** bullshit. Dom har listor med serviceintervaller på bilar dom också. Om ford har lite mer "lull lull" är väl en annan sak. Men av erfarenhet så brukar just auktoriserade verkstäder vara sämre då dom gör det på "rutin" vilket ofta gör att man glömmer / skiter i vissa saker bara för att det inte upptäcks.
Sök runt bland lokala verkstäder och hör vad dom säger. På jobbet tar vi t ex 995:- för en komplett service, om det nu inte är kamremsbyte osv. Ford skulle t ex ta 3500:- för likvärdig service. Stämplad bok och exakt service som Ford
OCH den servicen gäller även under tiden bilen har garanti kvar. Reglerna har ändrats för det för ett Bra tag sen.
Om du tar och läser
hela tråden innan du börjar svammla massa trams!
Vi pratar om Ford och
auktoriserade (anslutna till MRF) verkstäder, samt kalle på hörnet, som förmodligen har bokföringen i fickan.
Ta och läs de nya reglerna ang garantier en gång till så ska du se vad fel du har.
Jag har läst tråden och vad har Ford auktorisering och MRF med det hela att göra? "kalle runt hörnet" kan vara MRF bunden. Auktoriseringen på verkstäder har absolut inget med stämpeln i boken att göra för varken garantier på bilen eller dyl. Numera gäller det inte samma regler för garantier på bilen som förut.
Förut var du TVUNGEN att serva bilen hos auktoriserad verkstad, inte nu längre. Det räcker att firman som utför jobbet har likvärdig utrustning och utför jobbet som det står att dom ska göra för servicen. Detta får du som jag redan gjort kolla upp med din lokala konsumentvägledare.
Att man får mer för en bil som är stämplad hos en auktoriserad verkstad än hos en som inte är det fast har exakt samma utrustning är bara bullshit. Eller visst finns det dom som tycker det är bättre, men det är privatpersoner som inte vet vad bättre.
Jag tycker Du ska läsa på lite bättre innan du börjar gnälla på vad jag skriver. Jag ger han ett alternativ att minska kostnaden med 3 gånger utan att för den delen minska värdet på bilen eller göra en sämre service.
Angående garantin så har du till vissdel rätt. Mekonomen/Q8 och allt vad de heter lämnar garanti på utfört arbete (tex. 12månader) så länge du är ägare, vid ägarebyte upphör garantin.
Sedan om det skulle uppstå problem med ett garanti ärende tex. att motorn rasar så är det du som måste bevisa att bilen är servad enl tillverkarens rekommendationer
om det blir en diskussion kring detta, och de vet ju alla att det är inte mycket man har att sätta emot i en sådan sitts. En auktoriserad, en av tillverkaren godkänd verkstad(Fordverkstad tex.) är en verkstad som får utföra
Garantijobb med allt vad det innebär.
De får inte kalle på hörnet göra.
Inget ont om Mekonomen/Q8 eller övriga seriösa verkstäder, har själv anlitat en Mekonomen och fått ett utmärkt jobb utfört. Men trådskaparen fråga om han skulle serva på Ford och jag rekomendera honom att fortsätta serva där. Nu har tråden urartat till en mindre roman

Kontentan av det hela... Har du en nyare bil lämna till en av tillverkaren auktoriserad verkstad.
Har du en lite äldre där inga garantier finns så lämna till en MRF ansluten verkstad.
Sedan kan man ju serva och fixa bilen själv också, vilket de flesta på garaget.org gör