3455
Sök

Servicepris?

Allansson
27 februari 2007
Hej.. Min Mondeo -95 har precis passerat 15000mil och tänkte lämna in den på service hos ford. Någon som vet vad det finns för olika servicealternativ och vad det kostar?

8 910 Inlägg
27 februari 2007
Tror nog att du får ett mera exakt svar om du frågar Ford direkt.

Fotograf på Tierp iDag

1 256 Inlägg
27 februari 2007
Om jag var du så skulle jag inte serva den på ford, oftast så tar auktoriserade verkstäder mycket mer betalt och gör ett lika bra jobb som "Kalle på hörnet" skulle göra.. Iom att du inte har några garantier kvar heller så spelar det ingen roll om du gör det hos "kalle på hörnet" eller ford.. Enda skillnad är att ford tar väl 3 dubbelt betalt mot vad "kalle på hörnet" gör..

Mvh Jonni

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 februari 2007
ford kan vara seriösare än kalle på hörnet (men måste inte vara de!) men ford har i alla en speciell service lista på vad som skall kollas vid dom milen ..kalle på hörnet har kanske inte en hum om vad man ska kolla på för känsliga grejer på en ford...men kalle e ju som sagt billigare

Allansson
27 februari 2007
men jag har 15% rabatt hos ford. tänkte man kunde använda dom på servicen. billigast är ju förstås att göra det själv, men det är så kallt nu..

8 910 Inlägg
27 februari 2007
Ta du och lämna in bilen på Ford, mig veterligen så kan inte kalle på hörnet stämpla serviceboken, inte lagligt iaf. En fullstämplad servicebok är inte fyskam när du ska sälja

Fotograf på Tierp iDag

Allansson
27 februari 2007
Hamilton skrev:
Ta du och lämna in bilen på Ford, mig veterligen så kan inte kalle på hörnet stämpla serviceboken, inte lagligt iaf. En fullstämplad servicebok är inte fyskam när du ska sälja

Den är typ fullstämplad upp till 14000 har jag för mig.. har bara haft bilen i typ 4 månader.. lika bra att fortsätta så då.

8 910 Inlägg
27 februari 2007
Allansson skrev:
Hamilton skrev:

Den är typ fullstämplad upp till 14000 har jag för mig.. har bara haft bilen i typ 4 månader.. lika bra att fortsätta så då.

Du gör helt rätt i att fortsätta.

Fotograf på Tierp iDag

638 Inlägg
28 februari 2007
Hamilton skrev:

Vad fan är det för skitsnack? Är bilen servad enligt dom punkter som ska göras så får dom ju stämpla boken.

Samt att många "mindre" verkstäder har numera också dator samt utrustning för att koppla upp sig mot bilen vilket gör att dom kan göra identiska jobb som Ford.

Att dom inte vet vilka punkter som gäller är ju också ren ***** bullshit. Dom har listor med serviceintervaller på bilar dom också. Om ford har lite mer "lull lull" är väl en annan sak. Men av erfarenhet så brukar just auktoriserade verkstäder vara sämre då dom gör det på "rutin" vilket ofta gör att man glömmer / skiter i vissa saker bara för att det inte upptäcks.

Sök runt bland lokala verkstäder och hör vad dom säger.  På jobbet tar vi t ex 995:- för en komplett service, om det nu inte är kamremsbyte osv. Ford skulle t ex ta 3500:- för likvärdig service. Stämplad bok och exakt service som Ford

OCH den servicen gäller även under tiden bilen har garanti kvar. Reglerna har ändrats för det för ett Bra tag sen.

Kommer väl nånting här snart!

263 Inlägg
28 februari 2007
Tjena... Serva bilen på "kalle runt hörnet" du kommer ju garanterat märka stor pris skillnad, och du får ju samma som en fordverkstad gör på dom angivna miltalen.
Jag har en Volvo som jag servar själv, just för att dom är enkla! Hade jag inte servat själv, så hade jag iaf inte lämnat in bilen på Bilbolget som har hand om Volvo. Utan ist lämna den till "kalle runt hörnet ist"... Behöver ju inte vara en märkes verkstad för att fixa en service...

Volvo-Real-Power!

8 910 Inlägg
28 februari 2007
Renjägarn skrev:
Hamilton skrev:

Vad fan är det för skitsnack? Är bilen servad enligt dom punkter som ska göras så får dom ju stämpla boken.

Samt att många "mindre" verkstäder har numera också dator samt utrustning för att koppla upp sig mot bilen vilket gör att dom kan göra identiska jobb som Ford.

Att dom inte vet vilka punkter som gäller är ju också ren ***** bullshit. Dom har listor med serviceintervaller på bilar dom också. Om ford har lite mer "lull lull" är väl en annan sak. Men av erfarenhet så brukar just auktoriserade verkstäder vara sämre då dom gör det på "rutin" vilket ofta gör att man glömmer / skiter i vissa saker bara för att det inte upptäcks.

Sök runt bland lokala verkstäder och hör vad dom säger.  På jobbet tar vi t ex 995:- för en komplett service, om det nu inte är kamremsbyte osv. Ford skulle t ex ta 3500:- för likvärdig service. Stämplad bok och exakt service som Ford

OCH den servicen gäller även under tiden bilen har garanti kvar. Reglerna har ändrats för det för ett Bra tag sen.

Om du tar och läser hela tråden innan du börjar svammla massa trams!
Vi pratar om Ford och auktoriserade (anslutna till MRF) verkstäder, samt kalle på hörnet, som förmodligen har bokföringen i fickan.

Ta och läs de nya reglerna ang garantier en gång till så ska du se vad fel du har.
Senast redigerat av Hamilton (28 februari 2007)

Fotograf på Tierp iDag

638 Inlägg
1 mars 2007
Hamilton skrev:
Renjägarn skrev:
Hamilton skrev:

Vi pratar om Ford och auktoriserade (anslutna till MRF) verkstäder, samt kalle på hörnet, som förmodligen har bokföringen i fickan.

Ta och läs de nya reglerna ang garantier en gång till så ska du se vad fel du har.

Jag har läst tråden och vad har Ford auktorisering och MRF med det hela att göra?  "kalle runt hörnet" kan vara MRF bunden.  Auktoriseringen på verkstäder har absolut inget med stämpeln i boken att göra för varken garantier på bilen eller dyl. Numera gäller det inte samma regler för garantier på bilen som förut.

Förut var du TVUNGEN att serva bilen hos auktoriserad verkstad, inte nu längre. Det räcker att firman som utför jobbet har likvärdig utrustning och utför jobbet som det står att dom ska göra för servicen. Detta får du som jag redan gjort kolla upp med din lokala konsumentvägledare.

Att man får mer för en bil som är stämplad hos en auktoriserad verkstad än hos en som inte är det fast har exakt samma utrustning är bara bullshit. Eller visst finns det dom som tycker det är bättre, men det är privatpersoner som inte vet vad bättre.

Jag tycker Du ska läsa på lite bättre innan du börjar gnälla på vad jag skriver. Jag ger han ett alternativ att minska kostnaden med 3 gånger utan att för den delen minska värdet på bilen eller göra en sämre service.

638 Inlägg
1 mars 2007
Hamilton skrev:
samt kalle på hörnet, som förmodligen har bokföringen i fickan.

Så du menar att t ex  Mekonomens / OKQ8's och alla andra EJ auktoriserade verkstäder plockar ner pengar svart i fickorna bara för dom inte är auktoriserade?

För det är just dom verkstäderna jag pratar om att han ska lämna in den på. Exempelvis.

3 132 Inlägg
1 mars 2007
Finns ingen anledning att lämna en så gammal bil på märkesverkstadens service. Man är som tidigare nämnts i tråden inte tvungen att lämna den hos märkesverkstaden under garantin heller, men jag brukar göra det för jag brukar alltid ha en massa anmärkningar som rör garantijobb som de kan göra samtidigt.

Tro mig, jag har spenderat en himla massa pengar på fords orginalservice och det är det  INTE värt.

Åk bort till ford, snacka med verkmästaren och be att få ut samtliga servicepunkter och vid vilka intervall de skall göras (de har inte rätt att neka dig informationen). Fråga sen vad de ska ha för att göra servicen. Fråga "kalle på hörnet" vad han ska ha och om han vet vilka punkter som ska utföras. Är "Kalle" helt ute och cyklar hör med en annan "kalle".

Min M-coupé kostar mellan 12.000 och 15.000 att göra insp II på hos BMW, en komplett insp II hos min "kalle" kostar 4500 (och då är 3800 material).

8 910 Inlägg
1 mars 2007
Renjägarn skrev:
Hamilton skrev:
samt kalle på hörnet, som förmodligen har bokföringen i fickan.

Så du menar att t ex  Mekonomens / OKQ8's och alla andra EJ auktoriserade verkstäder plockar ner pengar svart i fickorna bara för dom inte är auktoriserade?

För det är just dom verkstäderna jag pratar om att han ska lämna in den på. Exempelvis.

Absolut inte så jag menar, och skriver ju inte det heller.

Fotograf på Tierp iDag

8 910 Inlägg
1 mars 2007
Renjägarn skrev:
Hamilton skrev:
Renjägarn skrev:

Jag har läst tråden och vad har Ford auktorisering och MRF med det hela att göra?  "kalle runt hörnet" kan vara MRF bunden.  Auktoriseringen på verkstäder har absolut inget med stämpeln i boken att göra för varken garantier på bilen eller dyl. Numera gäller det inte samma regler för garantier på bilen som förut.

Förut var du TVUNGEN att serva bilen hos auktoriserad verkstad, inte nu längre. Det räcker att firman som utför jobbet har likvärdig utrustning och utför jobbet som det står att dom ska göra för servicen. Detta får du som jag redan gjort kolla upp med din lokala konsumentvägledare.

Att man får mer för en bil som är stämplad hos en auktoriserad verkstad än hos en som inte är det fast har exakt samma utrustning är bara bullshit. Eller visst finns det dom som tycker det är bättre, men det är privatpersoner som inte vet vad bättre.

Jag tycker Du ska läsa på lite bättre innan du börjar gnälla på vad jag skriver. Jag ger han ett alternativ att minska kostnaden med 3 gånger utan att för den delen minska värdet på bilen eller göra en sämre service.

Angående garantin så har du till vissdel rätt. Mekonomen/Q8 och allt vad de heter lämnar garanti på utfört arbete (tex. 12månader) så länge du är ägare, vid ägarebyte upphör garantin.

Sedan om det skulle uppstå problem med ett garanti ärende tex. att motorn rasar så är det du som måste bevisa att bilen är servad enl tillverkarens rekommendationer om det blir en diskussion kring detta, och de vet ju alla att det är inte mycket man har att sätta emot i en sådan sitts. En auktoriserad, en av tillverkaren godkänd verkstad(Fordverkstad tex.)  är en verkstad som får utföra Garantijobb med allt vad det innebär.
De får inte kalle på hörnet göra.

Inget ont om Mekonomen/Q8 eller övriga seriösa verkstäder, har själv anlitat en Mekonomen och fått ett utmärkt jobb utfört. Men trådskaparen fråga om han skulle serva på Ford och jag rekomendera honom att fortsätta serva där. Nu har tråden urartat till en mindre roman wink

Kontentan av det hela... Har du en nyare bil lämna till en av tillverkaren auktoriserad verkstad.
Har du en lite äldre där inga garantier finns så lämna till en MRF ansluten verkstad.
Sedan kan man ju serva och fixa bilen själv också, vilket de flesta på garaget.org gör wink
Senast redigerat av Hamilton (1 mars 2007)

Fotograf på Tierp iDag

638 Inlägg
1 mars 2007
Hamilton skrev:
Sedan om det skulle uppstå problem med ett garanti ärende tex. att motorn rasar så är det du som måste bevisa att bilen är servad enl tillverkarens rekommendationer om det blir en diskussion kring detta, och de vet ju alla att det är inte mycket man har att sätta emot i en sådan sitts. En auktoriserad, en av tillverkaren godkänd verkstad(Fordverkstad tex.)  är en verkstad som får utföra Garantijobb med allt vad det innebär.
De får inte kalle på hörnet göra.

Kontentan av det hela... Har du en nyare bil lämna till en av tillverkaren auktoriserad verkstad.
Har du en lite äldre där inga garantier finns så lämna till en MRF ansluten verkstad.
Sedan kan man ju serva och fixa bilen själv också, vilket de flesta på garaget.org gör wink

FEL FEL!   Förut var det ägaren av bilen som var tvungen att bevisa att verkstan gjort fel eller bilen inte varit rätt servad NUMERA är det bilfirman (Ford) som måste kunna bevisa att felet uppstått pga fel hos ägaren eller att denna inte servat / skött om bilen på rätt sätt.
Detta är numera väldigt svårt för företagen att gå vinnande ur detta.

Jag tycker att han bör få sig en uppfattning om att det INTE är värt pengarna att lämna in bilen hos ford då han får samma garantier / saker och stämpel på andra ställen fast till ett pris som kan var aupp till tre gånger billigare.

En sak till!  "Kalle runt hörnet" kan också vara en MRF bunden verkstad, behöver knappast vara auktoriserad för att vara det om du nu inte visste det!

638 Inlägg
1 mars 2007
Hamilton skrev:

Jag gjorde servicen på jobbet (OKQ8) på min förra fabriksnya bil, inga som helst problem med stämpel / garanti vid eventuellt fel eller dyl. Priset för första servicen blev 995:-  hos ford skulle dom ha 2700:- Du tycker det är vettigt att betala sådana överpriser då?

Allansson
1 mars 2007
tycker det låter som om det går minst lika bra at lämna den hos "kalle på hörnet". Blir nog inte hos ford iaf..

8 910 Inlägg
1 mars 2007
Renjägarn det är ju upp till dig att bedöma om de är värt de. Men om du som jag skrev i exemplet ovan skulle råkat utför ett motorhaveri, skulle då OKQ8 ta in din bil för att byta motorn?
Svar NEJ.
Är det däremot som i tråden ovan en av tillverkaren godkänd verkstad så är svaret JA.

Men som sagt de är upp till var och en att avgöra vart man vill lämna sin bil, men man ska då vara helt säker på att man inte ska behöva utnytja evt. garantier som tillverkaren ger.
För jag tror att det som privatperson är näst intill omöjligt att vid en tvist bevisa att tex. OKQ8 har gjort allt som tillverkaren kräver för att vara auktoriserad.

Självklart kan kalle vara  en MRF bunden verkstad.
Senast redigerat av Hamilton (1 mars 2007)

Fotograf på Tierp iDag

Sök