lufta bromsar s40

zaxter
28 juli 2005 · 1 Inlägg

Hej!

Skulle behöva lite hjälp. Försöker för första gången i mitt liv lufta bromsar, efter att jag har bytt bromsolja. Måste göra något totalt fel, då när jag färdig med luftandet, så var det knappt någon motst¨ånd allts, och bromsen gick att trycka ner mot golvet.

Har luftat genom att först ta höger bak, vänster bak, höger fram och sist vänster fram.

Metoden var att tjejen trycker på bromsen, och jag svär vid luftnippeln.

Har försökt att ha bromsvätskan vid max-gränsen hela tiden. men det är några frågor jag inte riktigt har förstått.

1. På behållaren finns det ett rör ut mellan min- och max-gränserna. Hur kan detta komma sig (se bild nedan)?
http://www.sakke.se/s40/sidan.jpg
http://www.sakke.se/s40/behallare.jpg

2. Om jag fyller upp till max-gränsen, så väller bromsoljan över kanten, pga att locket till behållaren går så långt in i behållaren. Hur mycket kan jag fylla på egentligen?
http://www.sakke.se/s40/lockpa.jpg
http://www.sakke.se/s40/lock.jpg

3. Ska locket till bromsvätskebehållaren vara stängd när tjejen trycker på bromsen och jag svär vid luftnippeln? Eller kan behållaren vara öppen under hela arbetet med att lufta bromsarna?

Tacksam för hjälp!!!

mvh Zax

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 juli 2005 · 3 180 Inlägg

tror inte att det spelar nån roll om den är stängd eller öppen. har du gjort så att du lossar nippeln lite, låter nån trycka pedalen i botten, skruvar fast nippeln och sedan släpper pedalen?
man måste göra det flera, flera gånger? du måste g´öra så till det inte kommer någon luft ur nippeln utan bara bromsolja. i så fall borde det inte finnas någon luft i systemet.

Senast redigerat av NITROUS (28 juli 2005)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
28 juli 2005 · 1 660 Inlägg

Ahaaa! Slangen är troligtvis till kopplingens huvudcylinder, antar att du har hydraulkoppling. Angående locket: Testa om det går att veckla ihop gummibälgen in i plastlocket typ... Lycka till!

chrizz Administratör
28 juli 2005 · 11 783 Inlägg

Flyttar tråden till teknik.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
parayaCar
20 september 2005 · 424 Inlägg

behöver man inga specialverktyg för avluftning? fan jag som gått o gruvat mej för de här, besiktning på torsdag och pedalen är svampig som farmors fötter.

spelar det nån roll i vilken ordning man luftar av?
ska pedalen hållas nedtryck hela tiden ända tills jag skruvat fast nippeln?

/paraya

**// Toyota \\**
Sharky
20 september 2005 · 10 287 Inlägg

På bilar med ABS så kan det vara jävligare än på äldre bilar. Vissa bilar med ABS skall ha tändningen på medans man luftar.
Tips: Köp ett luftningslock från Biltema där man kan ansluta tryckluft. (Spräng inte burken bara, bromsvätska i hela motorutrymmet är inte kul)

Och ja, röret ut på sidan är för hydraulisk koppling.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Thomsen_87
23 september 2005 · 51 Inlägg

jag luftade brorsans s40 och då gjorde ja som ja har gjort på alla andra bilar som ja luftat på.. de var inget specielt me de..
man pumpar upp tryck i systemet (en sitter i å en annan skruvar) släpper på nipplen drar åt nipplen sen pumpar upp tryck igen mins 5-6grr på varje hjul... kolla vätskan ofta du måste ha locket på annars har du en fin liten stråle när man trycker på brosmsen för att pumpa upp tryck!!!!! å bromsvätskan fräter rätt GÖTT!!!! fyll på lite i taget.. slangen är nog till kopplingen skulle ja tippa så... hade bra

"Primus motor"
ronne
20 mars 2008 · 796 Inlägg

finns ju nån sån där grunka man sätter på bromsvätske behållaren och sne ansluter till ett däck hur går man till väga sen?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang