en grov strömkabel VS tre mindre grova...

mo_tattoo
4 mars 2007 · 275 Inlägg

har för mig att jag hört att det bättre med en grov kabel, varför ???
jag har en 16 mm2 nu, och har två likadana liggandes, så det känns ju väldigt onödigt att köpa en ny grövre...

( ska ha ett optima extrabatteri , en 2 farads kondensator och ett slutsteg på 3300 w RMS 2 ohm i kofferten om det kan ha nån betydelse )

det borde väl funka rätt bra med 3 st 16 mm2, eller ???

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
viper0 Elektriker
4 mars 2007 · 169 Inlägg

ja det funkar, men se till att kablarna blir lika långa  för strömmen tar ju den kortaste vägen
och är en kabel kortare kommer det att gå mer ström i den och då blir det inte bra. sen måste du ha minst lika grov minus som plus.

Drönirettab
4 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Är inte riktigt säker på varför man brukar rekommendera att dra en grov istället för flera mindre, men en av orsakerna kan ju vara risken för att inte alla kardeler får bra kontakt eftersom man kanske får "böka" in kablarna på monteringsstället(tex kopplingsblock eller liknande).

Nu säger jag inte att det alltid blir så där när man monterar flera mindre kablar på samma kopplingspunkt, men risken finns troligen. Om man däremot har flera kopplingspunkter så kan man separera kablarna och då försvinner ju den risken iaf.

En annan orsak är nog att eftersom man ska dra nya kablar så är det enklast att dra en enda rejäl kabel "när man ändå håller på".

Senast redigerat av Drönirettab (4 mars 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang