6168
Sök

Diskantproblem

Biltokig
870 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
Tjenare, har ett problem med alldeles för mkt diskant i min bil...
Har ett par såna här framhögtalare(Lightning Audio B1.525C) med diskanterna på A-stolpen och använder de medföljande delningsfiltren:
http://www.hotbuyselectronics.com/la_b1525c.htm
http://www.hotbuyselectronics.com/images/la_B1_525C.jpg

Kör de på ett GAS Alpha X5(Ja jag vet att det inte är nåt bra steg tongue)
4x100 + 1x300(påstår dom...)
http://www.torget.se/images/pris2/03/06/30689-1.png

Nu till mitt problem, Får så sjukt mkt hög diskant från diskanterna även om ja drar ner diskant till minimum på stereon(Pioneer MP-30)  och drar ner delningsfiltret så mkt det går på steget... Vad gör jag för fel? nåt måste det ju vara eftersom såhär ska det ju inte vara...
För de delningsfiltren går inte o ställa in som jag sett, eller?

Vore tacksam för hjälp smile
//Patrick

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
5 mars 2007
kan du köra "flat" på steget så gör det... blir garanterat bättre då

blev det för mig iaf

296 Inlägg
5 mars 2007
men hur länge har du spelat med sakerna ?   det tar ju ett tag innan dom är inspelade.  kan skilja mycket under den tiden.

6 851 Inlägg
5 mars 2007
Vart har du de andra elementen placerade då? nere i dörren (vid fötterna) eller på instrumentbrädan?
Om man delar på bas/mellan och diskant för mycke, sätter dem med för långt avstånd så kan detta ge ett väligt vasst diskantljud.

Bobo
5 mars 2007
Tycker också jag har lite för mycket diskant, kan dock ändra det i delningfiltret, ska nog minska till det lägsta steget. Jag kör dock Hi pass tror jag, ska man inte göra det?

238 Inlägg
5 mars 2007
alternativ löd dit två par motsånd  ++ ena +- andra..

men hur mycke vill du sänka diskanten med -3db eller mera?

jag kan hjälpa dej att ränkna ut..

mhv jimmie

Biltokig
870 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
Tack för tipsen smile tror inte flat funkar då det är det steget är ställt på från början och det var det som fick mig att börja försöka få ner diskanten mer... men försöka går ju, tar inte många sekunder!

TT-Avant: Det visste jag faktiskt inte men det kan mycket väl vara så att de sitter för långt isär i så fall, högtalarn sitter mitt i dörren(740) och diskanterna vid A-stolpen så det är ju rätt långt emellan. Det måste jag pröva cool Tackför tipset!

101CRX: Det är mest så att det är väldigt vass diskant den är inte så värst hög... just nu tror ja mest på teorin att dom sitter för långt från baselementen. Men vad är formeln för att räkna ut motståndens storlek? kan vara bra att känna till i framtiden om inte annat smile Tack...

238 Inlägg
6 mars 2007
köp fostex stickan mycke enkel att använda !!

238 Inlägg
6 mars 2007
finns på hifikit i stlh..

www.hifikit.se

238 Inlägg
6 mars 2007
Mr_Gear skrev:
Tack för tipsen smile tror inte flat funkar då det är det steget är ställt på från början och det var det som fick mig att börja försöka få ner diskanten mer... men försöka går ju, tar inte många sekunder!

TT-Avant: Det visste jag faktiskt inte men det kan mycket väl vara så att de sitter för långt isär i så fall, högtalarn sitter mitt i dörren(740) och diskanterna vid A-stolpen så det är ju rätt långt emellan. Det måste jag pröva cool Tackför tipset!

101CRX: Det är mest så att det är väldigt vass diskant den är inte så värst hög... just nu tror ja mest på teorin att dom sitter för långt från baselementen. Men vad är formeln för att räkna ut motståndens storlek? kan vara bra att känna till i framtiden om inte annat smile Tack...

okej.. men om diskanten är vass och tar över  så ligger den för högt i nivå!thats it..
jag fördrar homogent ljud och gärna lite mjukare stil på diskant.misstänker att den är för lågt delad frekvens

Biltokig
870 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
101CRX skrev:
Mr_Gear skrev:

okej.. men om diskanten är vass och tar över  så ligger den för högt i nivå!thats it..
jag fördrar homogent ljud och gärna lite mjukare stil på diskant.misstänker att den är för lågt delad frekvens

Du kan mycket väl ha rätt... ska se hur det låter med diskanten på annan plats imorrn annars vad ska jag ha för motstånd om jag ska sänka med ca. 6db? fast jag misstänker att 6db kan vara lite i överkant, så säg -3db vad då?
Senast redigerat av Mr_Gear (6 mars 2007)

238 Inlägg
6 mars 2007
var den på ex 4ohm?

och 6db är jävligt myckel..

prova med -3db

8.2ohm  +till + diskant 
2.3ohm  + till -diskant (´kortslutning)

obs denna är till en diskant på 6.5ohm .. men du kan ju alltid prova den.

238 Inlägg
6 mars 2007
101CRX skrev:
var den på ex 4ohm?

prova med -3db

8.2ohm  +till + diskant 

obs denna är till en diskant på 6.2ohm .. men du kan ju alltid prova den.

Idiot..
285 Inlägg
6 mars 2007
Alpha X5 är en femkanalsförstärkare på 4x100W, men har även ett inbyggt monosteg på 1x300W. Detta gör det möjligt att driva både fram- och bakhögtalarna samt en baslåda.
Enligt brl.
Borde nog gå att brygg koppla som Alpha x4  så du får  2x300w..
och då borde du kunna få ut 3x300w smile

Jag tycker du ska köpa en baslåda,För vad jag har märkt så är det rätt svårt att få ut ett grymt basljud endast två stycken 5,25or.
Senast redigerat av Nattugglan (6 mars 2007)

Biltokig
870 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
Nattugglan skrev:
Alpha X5 är en femkanalsförstärkare på 4x100W, men har även ett inbyggt monosteg på 1x300W. Detta gör det möjligt att driva både fram- och bakhögtalarna samt en baslåda.
Enligt brl.
Borde nog gå att brygg koppla som Alpha x4  så du får  2x300w..
och då borde du kunna få ut 3x300w smile

Jag tycker du ska köpa en baslåda,För vad jag har märkt så är det rätt svårt att få ut ett grymt basljud endast två stycken 5,25or.

Haha jotack ja vet... som det är nu driver ja hela bilens system på det steget, det var bara inte nödvändigt att nämna här ^^
Har
1xBlaupunkt GTb 300 High Power (1x300)
2xAlpha6264X 6x9" i hatthyllan(2x100)
2x Lightning audio 5.25" i framdörrarna(2x100)

Detta låter inte tillräckligt bra ändå men det beror nog mycket på att ja inte får in tillräckligt me ljud i kupen, kan itne ställa den lådan emot skidluckan eftersom den är för stor sad

Dessutom är dom siffrorna mera drömmar så halva effekten är mer logiskt... Skulle behöva använda 1 bryggkopplad kanal("1x300") + "1x300" för att egentligen få 300w till baslådan.. men så går ju inte o köra tongue

Biltokig
870 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
101CRX skrev:
var den på ex 4ohm?

prova med -3db

8.2ohm  +till + diskant 

obs denna är till en diskant på 6.5ohm .. men du kan ju alltid prova den.

Tack smile ska ta och prova det! ska försöka se ohmtalet på diskanterna ikväll också då ja inte vet vad dom är på... Postar vad ja får reda på här! jag förstår dock inte varför jag ska ha olika storlek på motstånden till olika diskanter? och varför jag ska kortsluta den ena... det strider lite mot min logik.. tongue

238 Inlägg
6 mars 2007
2st motstånd till varje diskant..
allså 4 st motstånd..

6 851 Inlägg
6 mars 2007
Har en annan teori oxå..Det kan vara så att de diskanter som följer med det i ditt kitt inte alls pasar dej.
Kan vara så att det helt enkelt är fel diskant för dina öron.
Eller helt enkelt så att den diskant som de skickat med i kittet ÄR vass..
Vad gör man då? Då köper man ett par DLS UP1C diskanter som är helt ok. för pengarna.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 mars 2007
TT-Avant skrev:
Har en annan teori oxå..Det kan vara så att de diskanter som följer med det i ditt kitt inte alls pasar dej.
Kan vara så att det helt enkelt är fel diskant för dina öron.
Eller helt enkelt så att den diskant som de skickat med i kittet ÄR vass..
Vad gör man då? Då köper man ett par DLS UP1C diskanter som är helt ok. för pengarna.

Och hur vet du att den diskanten passar hans öron, har du lånat dem nån gång?

Ibland blir man så trött...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

10 287 Inlägg
6 mars 2007
Kan det inte vara så att dom diskanter han föreslog är kända för att vara "mjukare". I så fall skulle nog jag kunna tycka att det är ål rajt att rekommendera utan att göra örontransplantation.

Sedan så är det ju det där med nivåanpassning. Det kan fuller väl vara så att det är nivån på diskanterna som är på tok för hög.

/Göran

jonash skrev:
Och hur vet du att den diskanten passar hans öron, har du lånat dem nån gång?

Ibland blir man så trött...

mvh Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök