6266
Sök

tung high end i bil..

238 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
hej.. då jag är en riktig audiofil och har en riktig stereo hemma .
så tänkte jag billjud i min crx..

vad säger ni om det här?

scanpeak 9300 diskanter med moddad frontplatta (mycke bra diskant men är en hem diskant.( fram system)  ohm 6.2 kanske går att lura den lite till!!..aktiv delning

scanspeak 5tummare  slisad variant känligthet 88db lite lågt.. fram system..aktiv delningen.
hem högtalare..  funderar om det kan funka med hem stereo prylar .. endel säger att dom inte är gjorda för olika klimat..men va fan måste testa..

biltemabas  8" aktiv

class d moduler  monoblock..
samt egen gjorda aktiva filter..
bilstereo  vet ej .. förslag ej någe billigt.. minst 8000:-

naturligtvis silver kablage i hela bilen hemma gjorda..

låter det rimligt ??

tack sam för ett svar  eller flera svar
Senast redigerat av 101CRX (6 mars 2007)

410 Inlägg
6 mars 2007
satta på en bättre bas tycker jag, biltema basarna låter bra på låg volym men om du höjjer lite å har såpass bra framsystem så kommer den inte orka med. annars låter det väll bra.

Copyright @ Rybbs Production

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 mars 2007
Allt lät helt okej (som våra Anthem kit ungefär där vi kör med handbyggda custom Peerless middar och Scanspeak diskanter, ringradiatorn i det dyraste) tills du kom till Biltemabas 8" aktiv...

Glöm den. Resten är lovande.

mvh Jonas

101CRX skrev:
hej.. då jag är en riktig audiofil och har en riktig stereo hemma .
så tänkte jag billjud i min crx..

vad säger ni om det här?

scanpeak 9300 diskanter med moddad frontplatta (mycke bra diskant men är en hem diskant.( fram system)  ohm 6.2 kanske går att lura den lite till!!..aktiv delning

scanspeak 5tummare  slisad variant känligthet 88db lite lågt.. fram system..aktiv delningen.
hem högtalare..  funderar om det kan funka med hem stereo prylar .. endel säger att dom inte är gjorda för olika klimat..men va fan måste testa..

biltemabas  8" aktiv

naturligtvis silver kablage i hela bilen hemma gjorda..

låter det rimligt ??

tack sam för ett svar  eller flera svar

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

238 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
grejen att jag  inte lirar någe högt så bilteman duger vill bara ha en bas som finns där och inge annat .. allså ingen muller bas.. oroa inte er för att den slår igenom det kommer jag kompensera bort!!

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
7 mars 2007
skippa biltema basen (ta ngn annan 8"),resten av prylarna är ju kanon.
-Det är som att ha en hemstereo för 100k och köra på 40kr lågnivå kablar från billebro.

om du ska ha en bra hu, så har du ju nakamichi. Om du ska köra ett helt aktivt delat system.

Diesel is the blood of satan.

1 631 Inlägg
7 mars 2007
101CRX skrev:

Aktiva filter? Varför inte en CD med processor till, ex Pioneer eller Alpine?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

3 149 Inlägg
7 mars 2007
Ska du ha riktig High-End så tycker jag att du har en BRA bit kvar. Men nu kanske inte det var målet?

Vill du kunna spela SACD och DVD-A? Om ja, även 4.0 (SACD) eller 5.1 (DVD-A)?

Titta på Pioneers ODR-system i elektronikväg alt Nakamichi.
Pioneer RS-D7RII med RSA-9. Det är High-End!

Mer info om systemet finns här:
http://www.pioneer.se/se/download.jsp?d … hod=inline

Diskant och mellanregister som du föreslagit är helt okej (prisvärt), titta även på Focals Utopia eller varför inte Rainbows Platinum-line.

Basen har jag inte lyssnat på men kan inte i min vildaste fantasi tro att den leverar välljud.
Jag hade nog hellre lagt ner lite mer och köpt Focals Utopia eller kanske CDT. Du har rätt när du säger att du inte vill ha någon trög SPL-bas.

Du skriver även att du funderar på Klass-D steg. Ska du köra fullregister Klass D så var petig med slutstegsvalet då många klass-D steg inte leverar så mycket välljud. Ska du bara driva basen med klass D är det lite enklare.
Senast redigerat av viccoA (7 mars 2007)

238 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
focal suger hårt!!! gillar inte vassa saker.. hade deras mini utopia (hembruk)..
har även provat deras tdx diskanter och deras kevlar basar som är gula är inte alls impad!..

scanspeak krossar dem enligt mig!!!

238 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
kommer bara att köra klass d i bas system..

och ev rörmono block fram..    hemmabyggt..

eller om jag hittar ett par nya eller beg med rör i ..

238 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
101CRX skrev:

hur lågt kan du dela med processor ?

jag menar att med en processor så har du förluster. med aktiva filter har du inga fasfel du behöver inte oroa för känlighet omh eller annat . bara att smakka i vet du.. sen att jag har 4 st hemma så jag lite sugen på att testa dem .

1 634 Inlägg
7 mars 2007
101CRX skrev:
gurenius skrev:
101CRX skrev:

jag menar att med en processor så har du förluster. med aktiva filter har du inga fasfel du behöver inte oroa för känlighet omh eller annat . bara att smakka i vet du.. sen att jag har 4 st hemma så jag lite sugen på att testa dem .

Men en dsp kan du ju göra nästan vad som helst wink nästan obegränsade inställningsmöjligheter.

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 631 Inlägg
7 mars 2007
101CRX skrev:
gurenius skrev:
101CRX skrev:

Intressant... Vilka förluster menar du jag har i en processor som inte finns i aktiva filter?

Alpines 701:a kan dela ner till 20hz/30db. Känsligheten justeras i intervall om 1 db på alla kanaler.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

238 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
ja krims krams är jag inte mycke för likaså en processor...

processor kanske inte har bara delningar ?? eller har jag fel ?

1 631 Inlägg
7 mars 2007
En processor är absolut nödvändigt i bil. De innehåller EQ, tidskomp och filter.

// Gurra

592 Inlägg
7 mars 2007
101CRX skrev:
focal suger hårt!!! gillar inte vassa saker..

Mycket bättre än biltema är de iaf tongue

2much.fi
Accessories for your DSLR

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 mars 2007
101CRX skrev:

Om du skall uppnå riktig HiFi känsla i bilen skulle jag säga att en processor är ett måste.

Du behöver kunna kompensera för både de akustiska egenskaperna/problemen som en bilkupé innebär, och du behöver kunna kompensera för de olika avstånd som du kommer sitta i förhållande till elementen.

Så, förutom en 31bands EQ innehåller även de bra processorerna en tidskompenseringsdel, samt även inbugda aktiva filter. De flesta klarar 4 vägs, från 6 till åtminstone 24dB/oktavs delning.

Vidare till basen, jag håller med om att framsystemet skall göra det mesta jobbet, och basen kanske hantera de sista 2-3 oktaverna. MEN, de är viktiga för helheten, precis som hemma. Jag tror inte att du kommer få en tillräckligt bra bas helt enkelt med den Biltema basen, tonalt sett och impulsmässigt.

Nån nämnde Pioneers ODR, det är ett alternativ, det finns även deras P9 eller P90. Från Alpine finns F#1 (som är det absolut bästa som finns på marknaden f.n), samt deras PXA-H701 processor som kan styras av lite olika enheter. Alla dessa använder optisk signalöverföring.

Jag sitter själv med både en Pioneer P9 och en 701, men jag kommer välja 701an för den är en aning billigare och iår kommer jag att tävla i en pengabegränsad klass, så då passar den bättre än P9an. (P9an listade 26000 när den kom ut, svårt att få in i en 30000klass..)

Vad gäller framsystem så är du inne på rätt spår som jag sa, och så länge du håller elementen undan för direkt solljus så tål de miljön i bilen.

mvh Jonas

238 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
Slaktarin skrev:
101CRX skrev:
focal suger hårt!!! gillar inte vassa saker..

Mycket bättre än biltema är de iaf tongue

ja en bas är ju vass eller hur ???

ta och läs

238 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
jonash skrev:
101CRX skrev:

Om du skall uppnå riktig HiFi känsla i bilen skulle jag säga att en processor är ett måste.

Du behöver kunna kompensera för både de akustiska egenskaperna/problemen som en bilkupé innebär, och du behöver kunna kompensera för de olika avstånd som du kommer sitta i förhållande till elementen.

Så, förutom en 31bands EQ innehåller även de bra processorerna en tidskompenseringsdel, samt även inbugda aktiva filter. De flesta klarar 4 vägs, från 6 till åtminstone 24dB/oktavs delning.

Vidare till basen, jag håller med om att framsystemet skall göra det mesta jobbet, och basen kanske hantera de sista 2-3 oktaverna. MEN, de är viktiga för helheten, precis som hemma. Jag tror inte att du kommer få en tillräckligt bra bas helt enkelt med den Biltema basen, tonalt sett och impulsmässigt.

Nån nämnde Pioneers ODR, det är ett alternativ, det finns även deras P9 eller P90. Från Alpine finns F#1 (som är det absolut bästa som finns på marknaden f.n), samt deras PXA-H701 processor som kan styras av lite olika enheter. Alla dessa använder optisk signalöverföring.

Jag sitter själv med både en Pioneer P9 och en 701, men jag kommer välja 701an för den är en aning billigare och iår kommer jag att tävla i en pengabegränsad klass, så då passar den bättre än P9an. (P9an listade 26000 när den kom ut, svårt att få in i en 30000klass..)

Vad gäller framsystem så är du inne på rätt spår som jag sa, och så länge du håller elementen undan för direkt solljus så tål de miljön i bilen.

mvh Jonas

tackar för en fin respons av dig och du har lyckas svara på mina frågor.. och gett mig lite tips .. tackar och bockar ..

238 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
jahopp nu har jag testat lite skit jag hade hemma..

dls 5"classic och en ur1 diskant framsystem..
mds 10" bas med ett mds steg. låter sådär vass diskant och en osnabb bas från mds..låter inte så homogent. kanske är olika klang i dls classic och ur1 diskant..
kanske skulle göra ett nytt delnings filter  (fram system)impendans och fas kompensation och fel marginal på mindre 0.1db.. silver spolar och supremkondingar.  då jäklar:s

kommer nog att jubla när jag får mina scanspeak framsystem-.
går nog ifrån biltema bas och skaffar theil och partner som bas..
tyvärr kommer jag att köra på mds sålänge.. modulerna är rest.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 mars 2007
101CRX skrev:
jahopp nu har jag testat lite skit jag hade hemma..

dls 5"classic och en ur1 diskant framsystem..
mds 10" bas med ett mds steg. låter sådär vass diskant och en osnabb bas från mds..låter inte så homogent. kanske är olika klang i dls classic och ur1 diskant..
kanske skulle göra ett nytt delnings filter  (fram system)impendans och fas kompensation och fel marginal på mindre 0.1db.. silver spolar och supremkondingar.  då jäklar:s

kommer nog att jubla när jag får mina scanspeak framsystem-.
går nog ifrån biltema bas och skaffar theil och partner som bas..
tyvärr kommer jag att köra på mds sålänge.. modulerna är rest.

Jag har Thiel element som jag kör i hemmahögtalarna, C-220, och bättre transientsvar finns inte, åtminstone inte i allt det jag hört, och det är en del....

mvh Jonas

Sök