101CRX skrev:
ja krims krams är jag inte mycke för likaså en processor...
processor kanske inte har bara delningar ?? eller har jag fel ?
Om du skall uppnå riktig HiFi känsla i bilen skulle jag säga att en processor är ett måste.
Du behöver kunna kompensera för både de akustiska egenskaperna/problemen som en bilkupé innebär, och du behöver kunna kompensera för de olika avstånd som du kommer sitta i förhållande till elementen.
Så, förutom en 31bands EQ innehåller även de bra processorerna en tidskompenseringsdel, samt även inbugda aktiva filter. De flesta klarar 4 vägs, från 6 till åtminstone 24dB/oktavs delning.
Vidare till basen, jag håller med om att framsystemet skall göra det mesta jobbet, och basen kanske hantera de sista 2-3 oktaverna. MEN, de är viktiga för helheten, precis som hemma. Jag tror inte att du kommer få en tillräckligt bra bas helt enkelt med den Biltema basen, tonalt sett och impulsmässigt.
Nån nämnde Pioneers ODR, det är ett alternativ, det finns även deras P9 eller P90. Från Alpine finns F#1 (som är det absolut bästa som finns på marknaden f.n), samt deras PXA-H701 processor som kan styras av lite olika enheter. Alla dessa använder optisk signalöverföring.
Jag sitter själv med både en Pioneer P9 och en 701, men jag kommer välja 701an för den är en aning billigare och iår kommer jag att tävla i en pengabegränsad klass, så då passar den bättre än P9an. (P9an listade 26000 när den kom ut, svårt att få in i en 30000klass..)
Vad gäller framsystem så är du inne på rätt spår som jag sa, och så länge du håller elementen undan för direkt solljus så tål de miljön i bilen.
mvh Jonas