6291
Sök

tung high end i bil..

Like it German
378 Inlägg
16 mars 2007
ska satsa på en stereo för runt 8 lax och har en 8" bas från biltema:S hmm

Hur många skruvar fick du över?....

1 631 Inlägg
18 mars 2007
101CRX skrev:
går nog ifrån biltema bas och skaffar theil och partner som bas..

Jadu, snacka om motpoler... ;-)

Du verkar ju vara väl insatt i hem-HiFi. Men hur mycket seriös bil-HiFi har du lyssnat på?

UR1-diskanten är väl inte världens bästa men den har fungerat alldeles utmärkt i många system i de högsta tävlingsklasserna de senaste åren. Så låter den vass är det inte enbart elementet som spökar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

238 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
jag tycker att diskanten blir vass i visa frekvenser.. det är inte hifi i mina öron..

skall prova med ett nytt filter till diskanten och 5" ..
hoppas det det blir bättre

238 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
jag  är ganska ny på bil hifi.. men är en räv u hifi hemma..

kan säga att min kharma audio fullständigt krossar dessa u1  diskanter precis på varenda parameter  luft transparens 3d närvaro live känslan ja precis allt..

bilen har ju en fördel  inget rum som spökar..

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 mars 2007
101CRX skrev:
jag  är ganska ny på bil hifi.. men är en räv u hifi hemma..

kan säga att min kharma audio fullständigt krossar dessa u1  diskanter precis på varenda parameter  luft transparens 3d närvaro live känslan ja precis allt..

bilen har ju en fördel  inget rum som spökar..

Ehh, du menar tvärtom hoppas jag, annars får jag ta och säga att ett HEMMA rum är en SKITSAK att få det bra i jämfört med en bil.

Bilkupen är EXTREMT komplicerad jämfört med hemmarummen.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

238 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
har man ett fyrkantigt rum så får man kanppast välljud i hemmet..
jag kan säga att ur1 diskanterna lirar mycke bättre med ett nytt filter inget vasst nu .. bara lite entoniga . och den sista krispehet saknas i diskanten..

ps hur menar du med att bil hifi är svårare en hem hifi  tror inte på det .. mhv

jag menar du har ju knappast ett fyrkantigt rum i en bil eller hur ??

tänker du på lufthastigheten i en bil samt studsen som det blir i en bil ??

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 mars 2007
101CRX skrev:
jag kan säga att ur1 diskanterna lirar mycke bättre med ett nytt filter inget vasst nu .. bara lite entoniga . och den sista krispehet saknas i diskanten..

ps hur menar du med att bil hifi är svårare en hem hifi  tror inte på det .. mhv

´
Det är inget fel på ett fyrkantigt rum alls. Eftersom det är väldigt lätt att kompensera för. Har du som i bilen däremot ett helt oregelbundet rum, men reflexer från en massa olika håll, och dessutom i olika mängd (glas jfrt med matta tex) så är det enormt mycket värre,

Lägg därtill att du sitter på halva avståndet från ena sidan. Inte bara nivå, utan även fasskillnader (pga tidsdifferensen). Som om du skille sitta rakt framför den vänstra hemmahögtalaren, och den högra stod 1 meter till höger...

Nu är du med på vad jag menar.

mvh Jonas

volvoraggare
4 776 Inlägg
21 mars 2007
lånar tråden lite jag har en panasonic cd-spelare nu undrar jag går det skaffa en processor till ska bygga ut ljudet i min volvo

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Egenföretagare
2 496 Inlägg
21 mars 2007
Kanske är korkat i sammanhanget men i hemma bruk har man ju inga små dörrar som begränsar lådvolym !? Borde ju spela en jäkla roll ?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
22 mars 2007
ironhead skrev:
lånar tråden lite jag har en panasonic cd-spelare nu undrar jag går det skaffa en processor till ska bygga ut ljudet i min volvo

Det gör det, Alpine har en bra processor som du kan koppla till vilken huvudenhet som helst som har RCA utgång.

Den heter PXA-H701, och styrningen av alla inställningar sköts via en tillhörande displayenhet som heter RUX-701.

Det finns fler processorer, från Audio Control, Alto Mobile m.fl.

Märke/Modell beror lite på vad du vill ha för DSP funktioner.

mvh Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
22 mars 2007
tsdi skrev:
Kanske är korkat i sammanhanget men i hemma bruk har man ju inga små dörrar som begränsar lådvolym !? Borde ju spela en jäkla roll ?

Ja till viss del. Klart det är enklare. Men det går i bil med att klara av just den biten.

Om man kollar på en ganska vanlig och kommande populär installationstrend inom billjudstävlingarna så är det att köra en 5.25tums eller 6.5tums mellanbas, samt en 10 eller 12tums subwoofer.

Kör man 5.25 eller 6.5 tummare på instrumentbrädan som de flesta går över till, så kan det bli knepigt med lådvolym, men en del lyckas speciellt de med 5.25tums mellanbasar. I en hel del fall så behöver elementen endast en stabil baffel att monteras i för att prestera det som krävs. Och kravet är att det är skapligt linjärt ner till nånstans kring 80-100Hz. Sen kan du låta subbasen ta över (vid högre frekvens om den sitter fram i handskfacket tex) och lite lägre i frekvens om den sitter bak.

Personligen gillar ju jag att ha element i låda, det blir oändligt mycket enklare att kontrollera frekvensgången, och det tål mycket mer effekt om man behöver EQa lite. Det i kombination med kravet att ha elementet på brädan för så bra ljudbild som möjligt, samt ett högupplöst mellanregister har gjort att jag själv kommer köra 5.25tummare i låda på brädan, med diskanter nära intill, samt subbasen i handskfacket.

mvh Jonas

238 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
jonash skrev:
101CRX skrev:

´
Det är inget fel på ett fyrkantigt rum alls. Eftersom det är väldigt lätt att kompensera för. Har du som i bilen däremot ett helt oregelbundet rum, men reflexer från en massa olika håll, och dessutom i olika mängd (glas jfrt med matta tex) så är det enormt mycket värre,

Lägg därtill att du sitter på halva avståndet från ena sidan. Inte bara nivå, utan även fasskillnader (pga tidsdifferensen). Som om du skille sitta rakt framför den vänstra hemmahögtalaren, och den högra stod 1 meter till höger...

Nu är du med på vad jag menar.jag kan köpa det men inte det med ett fyrkantigt rum du får nämligen utsläckningar bas diskant mellan  kan släckas ut eller höjas.

mvh Jonas
Senast redigerat av 101CRX (22 mars 2007)

Sök