fråga om minuskabel

faca_57
13 mars 2007 · 76 Inlägg

tjena, har tänkt och koppla mitt magnat rock 8000-steg som jag införskaffat för ett par dagar sen. Så som jag har kunnat läsa mej till så är det så att minus kabeln skall jordas ordentligt i chassit, en skruv eller nåt rejält. När ja läste bruksanvisningen för detta steg, så stod det att man skulle koppla stegets minus med batteriets minus. låter lite skumt?
kan nån förklara detta?


mvh

gym-mange
13 mars 2007 · 46 Inlägg

jag har fått lära mig att jorda i chassit, samt att alltid använda grövre -kabel än +kabel.

kolla sascas hemsida, läs deras tävlingsreglemente. koppla efter det så blir det bra ska du se.

Senast redigerat av gym-mange (13 mars 2007)

Volvo XC60 "Ocean race d4" (2015)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
13 mars 2007 · 2 353 Inlägg

faca_57 skrev:
tjena, har tänkt och koppla mitt magnat rock 8000-steg som jag införskaffat för ett par dagar sen. Så som jag har kunnat läsa mej till så är det så att minus kabeln skall jordas ordentligt i chassit, en skruv eller nåt rejält. När ja läste bruksanvisningen för detta steg, så stod det att man skulle koppla stegets minus med batteriets minus. låter lite skumt?
kan nån förklara detta?
mvh

Du kan dra kabeln direkt till batteriet, men det ger onödigt lång kabel normalt sett. Så, då kan man istället leta upp en bra punkt att dra fast kabeln i närmare steget.

Det är EXTREMT viktigt att dels denna punkt är en REJÄL punkt, och att du har MYCKET bra kontakt. Lika vikvigt är kabelskon att den blir ORDENTLIGT klämd.

Kabelarean skall vara samma som på pluskabeln, dimensionen beror på steget och längden.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
loudness
13 mars 2007 · 4 554 Inlägg

egenkligen ska de inte va någon märkbar potensialskillnad om man drar en grov kabel eller drar i chassiet... men de är mycke smidigare å slippa dra 2st kablar...

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
13 mars 2007 · 2 353 Inlägg

loudness skrev:
egenkligen ska de inte va någon märkbar potensialskillnad om man drar en grov kabel eller drar i chassiet... men de är mycke smidigare å slippa dra 2st kablar...

En annan sak som kan vara nåt att tänka på är för de som är känsliga för den magnetism som genereras runt kabeln.

Om man tvinnar plus och minuskabeln genom bilen tar dessa ut varann. Kan vara behövligt för en del elektronik med..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dbjanoz
14 mars 2007 · 1 785 Inlägg

faca_57 skrev:
tjena, har tänkt och koppla mitt magnat rock 8000-steg som jag införskaffat för ett par dagar sen. Så som jag har kunnat läsa mej till så är det så att minus kabeln skall jordas ordentligt i chassit, en skruv eller nåt rejält. När ja läste bruksanvisningen för detta steg, så stod det att man skulle koppla stegets minus med batteriets minus. låter lite skumt?
kan nån förklara detta?


mvh

Av formuleringen i instruktionsboken kan man tolka det att en kabel ska dras fram och kopplas till batteriet. Men bilens chassi fungerar utmärkt som ledare i detta fallet.

Ta en jordnings punkt vid en plats där det redan sitter en skruv i chassit eller skapa en ny punkt genom att slipa bort färgen och borra dit en passande plåtskruv. Glöm inte bort att rostskydda vid jordpunkten så du slipper rostangrepp.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
faca_57
14 mars 2007 · 76 Inlägg

kan man driva en bryggad baslåda + 2st 6x9:or på en 4kanalsteg, och att man kör framsystem på huvudenhet? hur kopplar man lågnivå då?

Drönirettab
14 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Om stereon har två par lågnivåutgångar så kopplar du båda paren till steget, då har du möjlighet att kunna reglera volymen individuellt för basen och det andra systemet. Har du bara ett par lågnivåkablar så måste du troligen sätta förgreningskontakter så att det blir två par kablar.

Om jag hade ditt system så skulle jag koppla 6x9" på stereons kablar och låta steget driva basen+framhögtalarna istället, på det sättet blir det mer tryck i ljudet framifrån.
Men det är min åsikt.

Senast redigerat av Drönirettab (14 mars 2007)

_fillan_ med lem
14 mars 2007 · 1 925 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om stereon har två par lågnivåutgångar så kopplar du båda paren till steget, då har du möjlighet att kunna reglera volymen individuellt för basen och det andra systemet. Har du bara ett par lågnivåkablar så måste du troligen sätta förgreningskontakter så att det blir två par kablar.

Om jag hade ditt system så skulle jag koppla 6x9" på stereons kablar och låta steget driva basen+framhögtalarna istället, på det sättet blir det mer tryck i ljudet framifrån.
Men det är min åsikt.

jag har bara en lågnivå i min sterio, och behöver inte någon grenkontakt heller smile har ett 4 kanals steg och använder alla 4 kanalerna..


och som drönirettab säger så koppla framsystemet på steget och 6*9orna på sterion,, meningen är väl att du ska lyssna på musiken , inte dom där bak ? smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Drönirettab
14 mars 2007 · 21 761 Inlägg

_fillan_ skrev:
jag har bara en lågnivå i min sterio, och behöver inte någon grenkontakt heller smile har ett 4 kanals steg och använder alla 4 kanalerna..

Just ja, på en del steg behöver man inte två par lågnivåkablar. Du har så rätt i det.

"Nackdelen" med att bara ha ett par kablar är ju annars att man inte kan reglera volymen individuellt på alla kanalerna med stereon, men det borde egentligen inte vara ett stort problem.

_fillan_ med lem
14 mars 2007 · 1 925 Inlägg

hehe nej smile man får ju bara ta en extra tur till bagaget tongue dock driver jag bara min 2 basar  på steget så det är inga problem med inställningar smile

hade jag dock hatt framsystemet i också hade det vatt lite värre sad

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang