5696
Sök

Enkelt kopplingschema för nybörjaren !

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#1
Är i behov av ett väldigt simpelt och enkelt kopplingschema  för mitt ljudsystem innehållade huvudenhet, förstärkare och ett antal högtalare.

den som har något/vet nån sida med kopplingsschema är jätte snäll smile

/ Niklas

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
elektriker
591 Inlägg
14 mars 2007
#3
hade väldigt tråkigt så gjorde detta i paint nyss haha:P skriv om de är nått som du undrar över.. kanske blev lite trassligt:P

och väldigt svårt att läsa såg jag nu=(

http://i168.photobucket.com/albums/u196/swe_kim/kopplingschema.jpg
Senast redigerat av _kimpan_ (14 mars 2007)

---------------> Kimpan

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#4
_kimpan_ skrev:
hade väldigt tråkigt så gjorde detta i paint nyss haha:P skriv om de är nått som du undrar över.. kanske blev lite trassligt:P

och väldigt svårt att läsa såg jag nu=(

http://i168.photobucket.com/albums/u196 … schema.jpg

Nejdå smile gick bra att läsa, kopierade urlen och klistrade in i ett nytt fönster, blev full storlek då.
Ska ta mig en titt nu, så får vi se om jag förstår smile

--------------

Har kikat nu, såg ju rätt lätt förståeligt iaf smile

Antar att färgerna du målat på kablarna endast är för att visa att de är olika , färgen har ingen betydelse right?

Men som du hade målat upp det såg bra ut smile
Senast redigerat av eastmotorsport (14 mars 2007)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

elektriker
591 Inlägg
14 mars 2007
#5
nej precis, färgen har inge betydelse förrutom ström-röd och jord-svart då:P
Och där jag har gjort två streck över några kablar betyder det att det är 2 ledare
Senast redigerat av _kimpan_ (14 mars 2007)

---------------> Kimpan

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#6
_kimpan_ skrev:
nej precis, färgen har inge betydelse förrutom ström-röd och jord-svart då:P
Och där jag har gjort två streck över några kablar betyder det att det är 2 ledare

Röd och svart kan jag faktiskt ;D

Vet inte om du eller nån annan här skulle kunna förklara lite mer exakt hur jag kopplar med ström, med högtalare till slutsteget, och hur man kopplar lågnivåutgångar och så vidare , om du förstår?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

elektriker
591 Inlägg
14 mars 2007
#7
ska du ha en bashögtalare på steget eller bakhögtalarna?

---------------> Kimpan

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#8
_kimpan_ skrev:
ska du ha en bashögtalare på steget eller bakhögtalarna?

Tänkte ha en eller två bashögtalare och även driva framsystemet med slutsteget.

Snällt med hjälp då man är ett blåbär på billjud

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

elektriker
591 Inlägg
14 mars 2007
#9
du bör inte driva både basar och framsystem med samma steg.
Bättre att köra steget på basarna och kanske köpa ett mindre till framsteg om det verkligen behövs

---------------> Kimpan

FreddeK
14 mars 2007
#10
_kimpan_ skrev:
du bör inte driva både basar och framsystem med samma steg.
Bättre att köra steget på basarna och kanske köpa ett mindre till framsteg om det verkligen behövs

Varför?

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#11
Tänkte på en sak. Om jag ska driva framsystemet också med ett 4-kanals slutsteg så måste jag väl dra nya högtalarkablar ut i dörren och upp på panelen fram.Eller kan man koppla ihop kablarna bakifrån steget med befintligt dragna originalkablar uppe vid stereon ,det skulle vara bra för att slippa krångla sig förbi den trånga kopplingsdosa som sitter i dörröppningarna.

Tacksam för hjälp då man är väldigt osäker på sånt här.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 mars 2007
#12
Det går att koppla ihop bakom stereon, men för bättre ljud rekomenderas "riktig" högtalarkabel hela vägen mellan slutsteg & högtalare.


-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#13
GT90 skrev:
Det går att koppla ihop bakom stereon, men för bättre ljud rekomenderas "riktig" högtalarkabel hela vägen mellan slutsteg & högtalare.

Okey, men är det någon väldigt märkbar skillnad mellan vanlig och orginalkabel ?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 mars 2007
#14
Kanske för ett finkänsligt proffsöra, men själv kör jag med befintliga orginalhögtalarkablar.


-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#15
GT90 skrev:
Kanske för ett finkänsligt proffsöra, men själv kör jag med befintliga orginalhögtalarkablar.

Okey. Får se hur det blir, sitter och pluggar på detta nu , http://www.bilstereoipraktiken.se/bilst … da1-1.html , segt men är väl lärorikt iaf.
Får se om jag lyckas få in något i huvudet, det står så mycket.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

91 Inlägg
16 mars 2007
#16
GT90 skrev:
Det går att koppla ihop bakom stereon, men för bättre ljud rekomenderas "riktig" högtalarkabel hela vägen mellan slutsteg & högtalare.

Hur definierar du "riktig" högtalarkabel?

Speed FMK
849 Inlägg
16 mars 2007
#17
eastmotorsport skrev:
_kimpan_ skrev:
nej precis, färgen har inge betydelse förrutom ström-röd och jord-svart då:P
Och där jag har gjort två streck över några kablar betyder det att det är 2 ledare

Röd och svart kan jag faktiskt ;D

Vet inte om du eller nån annan här skulle kunna förklara lite mer exakt hur jag kopplar med ström, med högtalare till slutsteget, och hur man kopplar lågnivåutgångar och så vidare , om du förstår?

SKa försöka förklara detta med ström och hur du ska koppla enkelt och smidigt. Till slutsteget behöver du en koppar kabel av ganska grov storlek. Hur grov beror på stegets effekt. Den kabeln ska du sätta direkt på batteriet. Du ska även sätta dig en säkringshållare på sladden, det är en liten låda med en vanlig glassäkring i. Den ska sitta max 1 meter från batteriet, gärna närmare om möjligt och den ska skydda dig från att kabeln börjar brinna vid kortslutning. Kabeln drar du sedan i någon list bak till slutsteget då jag misstänker att du har slutsteget bak i bilen. Från steget ska du sedan ha en lika grov kabel som den andra till. Den ska agera jord och den drar du till närmsta bästa jordpunkt i bagaget. Var noga med att skrapa plåt rent där du sätter jorden så den verkligen får kontakt mot bilens kaross.

Säkringen vid batteriet ska vara olika stark beroende på stegens effekt och kabelns grovlek. Du ska helst aldrig säkra kabeln lägre än vad stegen är säkrade, risken är då att du inte kan utnyttja steget max. Om dock kabeln är i minsta laget kan du tvingas göra det ändå. Om du t.ex. har en 21mm2 kabel så kan 80A eller kanske 100A vara en lagom säkring.

Vill du vara på den säkra sidan kan du även köpa ett fuse block till att ha i slutet på plus kabeln. Det är som en säkringshållare fast för flera så att du kan ha flera steg och säkra dom separat.

Lågnivån kopplar du in i stereon med vanliga rca kontakter, bara att plugga i. Dock är det viktigt att du drar den på andra sidan bilen genom listerna. Drar du den på samma sida som plus kabeln från batteriet finns risken att eftersom plus kabeln fraktar mycket ström så kan den generera ett magnetfält som i sin tur stör din rca kabel. Det kan få generator ljud i högtalarna om du har otur. Generatorljud är ett vinande ljud som ökar i frkvens med bilens gas, beroende på att generatorn laddar olika vid olika varvtal.

På lågnivåsladden sitter det också ofta en "remote kabel". Det är en "fjärrkontroll" för slutsteget som talar om för den att "nu e stereon på, då ska jag också starta", så att inte teget ligger och drar ström även när bilen är avstängd.

Att du helst ska ha basar på eget steg har att göra med att basarna ofta är väldigt effektkrävande och du tappar mycket effekt om du kopplar på framsystem på samma. Det kan även göra att framhögtalarna låter sämre eller att steget blir helt felbelastat varpå det tar skada. Jag vet inte heller hur det ser ut med delningsfilter på ditt steg men även det kan vara ett problem om man kopplar bas och framsystem på samma steg. Frågan är om du behöver ha ett steg till framsystemet. Jag tror att det räcker med att köra på stereon med framsystemet och sen kör du basarna på steget och bryggar kanalerna. Det vill säga att du gör 2 kanaler till en och då får mer effekt på de kanalerna.


Jag vill inte konkurrera ut dni bild _kimpan_, den var mkt bra. Tänkte bara hjälpa honom att komplettera lite. smile

Är det något mer är det bara att fråga.

Mvh Ludde

Edit: Haha. ursäkta, det blev vist en upsats xD
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (16 mars 2007)


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
16 mars 2007
#18
Med "riktig" högtalarkabel menar jag 2*2,5mm2 eller 2*4mm2. T.ex http://www.mds.se/products/styling_twoc … emId=24922
De högtalarkablar som brukar sitta orginal (åtminstone de bilar som jag haft) brukar ju vara som vanliga 2*1,5mm2 (max) RK kabel (för strömdragning till t.ex belysning)
Senast redigerat av GT90 (16 mars 2007)


905 Inlägg
16 mars 2007
#19
Bi0HaZZarD skrev:
eastmotorsport skrev:
_kimpan_ skrev:
nej precis, färgen har inge betydelse förrutom ström-röd och jord-svart då:P
Och där jag har gjort två streck över några kablar betyder det att det är 2 ledare

Röd och svart kan jag faktiskt ;D

Vet inte om du eller nån annan här skulle kunna förklara lite mer exakt hur jag kopplar med ström, med högtalare till slutsteget, och hur man kopplar lågnivåutgångar och så vidare , om du förstår?

SKa försöka förklara detta med ström och hur du ska koppla enkelt och smidigt. Till slutsteget behöver du en koppar kabel av ganska grov storlek. Hur grov beror på stegets effekt. Den kabeln ska du sätta direkt på batteriet. Du ska även sätta dig en säkringshållare på sladden, det är en liten låda med en vanlig glassäkring i. Den ska sitta max 1 meter från batteriet, gärna närmare om möjligt och den ska skydda dig från att kabeln börjar brinna vid kortslutning. Kabeln drar du sedan i någon list bak till slutsteget då jag misstänker att du har slutsteget bak i bilen. Från steget ska du sedan ha en lika grov kabel som den andra till. Den ska agera jord och den drar du till närmsta bästa jordpunkt i bagaget. Var noga med att skrapa plåt rent där du sätter jorden så den verkligen får kontakt mot bilens kaross.

Säkringen vid batteriet ska vara olika stark beroende på stegens effekt och kabelns grovlek. Du ska helst aldrig säkra kabeln lägre än vad stegen är säkrade, risken är då att du inte kan utnyttja steget max. Om dock kabeln är i minsta laget kan du tvingas göra det ändå. Om du t.ex. har en 21mm2 kabel så kan 80A eller kanske 100A vara en lagom säkring.

Vill du vara på den säkra sidan kan du även köpa ett fuse block till att ha i slutet på plus kabeln. Det är som en säkringshållare fast för flera så att du kan ha flera steg och säkra dom separat.

Lågnivån kopplar du in i stereon med vanliga rca kontakter, bara att plugga i. Dock är det viktigt att du drar den på andra sidan bilen genom listerna. Drar du den på samma sida som plus kabeln från batteriet finns risken att eftersom plus kabeln fraktar mycket ström så kan den generera ett magnetfält som i sin tur stör din rca kabel. Det kan få generator ljud i högtalarna om du har otur. Generatorljud är ett vinande ljud som ökar i frkvens med bilens gas, beroende på att generatorn laddar olika vid olika varvtal.

På lågnivåsladden sitter det också ofta en "remote kabel". Det är en "fjärrkontroll" för slutsteget som talar om för den att "nu e stereon på, då ska jag också starta", så att inte teget ligger och drar ström även när bilen är avstängd.

Att du helst ska ha basar på eget steg har att göra med att basarna ofta är väldigt effektkrävande och du tappar mycket effekt om du kopplar på framsystem på samma. Det kan även göra att framhögtalarna låter sämre eller att steget blir helt felbelastat varpå det tar skada. Jag vet inte heller hur det ser ut med delningsfilter på ditt steg men även det kan vara ett problem om man kopplar bas och framsystem på samma steg. Frågan är om du behöver ha ett steg till framsystemet. Jag tror att det räcker med att köra på stereon med framsystemet och sen kör du basarna på steget och bryggar kanalerna. Det vill säga att du gör 2 kanaler till en och då får mer effekt på de kanalerna.


Jag vill inte konkurrera ut dni bild _kimpan_, den var mkt bra. Tänkte bara hjälpa honom att komplettera lite. smile

Är det något mer är det bara att fråga.

Mvh Ludde

Edit: Haha. ursäkta, det blev vist en upsats xD

så vitt jag vet så gäller gränsen från försäkringsbolagen uppsäkring av kablarn max 30cm från batteriet. inget jag är säker på

sen så vad jag vet så är det inte en remote kabel som ligger tillsammans med lågnivåkabeln utan det är en extra jord för att minska störningarna i kabeln.



Ett tips kan vara till ni som ska koppla in bilstereo  är väl att läsa instruktionsboken för huvudenheten. där finns ett mycket simpelt kopplingsschema.

och skaffa bättre kablar än dom som sitter orginal annars riskerar ni med största sannolikhet att högtalarna presterar betydligt sämre än vad dom skulle kunna göra.


inom hemmabio och hemma stereo så utgår man från att alla kalbara ska kosta 20% av totpriset. men detta är nog så mycke pengar utan biltemas högtalar kabel funkar bra.

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
16 mars 2007
Trådstartare
#20
Bi0HaZZarD skrev:
eastmotorsport skrev:
_kimpan_ skrev:
nej precis, färgen har inge betydelse förrutom ström-röd och jord-svart då:P
Och där jag har gjort två streck över några kablar betyder det att det är 2 ledare

Röd och svart kan jag faktiskt ;D

Vet inte om du eller nån annan här skulle kunna förklara lite mer exakt hur jag kopplar med ström, med högtalare till slutsteget, och hur man kopplar lågnivåutgångar och så vidare , om du förstår?

SKa försöka förklara detta med ström och hur du ska koppla enkelt och smidigt. Till slutsteget behöver du en koppar kabel av ganska grov storlek. Hur grov beror på stegets effekt. Den kabeln ska du sätta direkt på batteriet. Du ska även sätta dig en säkringshållare på sladden, det är en liten låda med en vanlig glassäkring i. Den ska sitta max 1 meter från batteriet, gärna närmare om möjligt och den ska skydda dig från att kabeln börjar brinna vid kortslutning. Kabeln drar du sedan i någon list bak till slutsteget då jag misstänker att du har slutsteget bak i bilen. Från steget ska du sedan ha en lika grov kabel som den andra till. Den ska agera jord och den drar du till närmsta bästa jordpunkt i bagaget. Var noga med att skrapa plåt rent där du sätter jorden så den verkligen får kontakt mot bilens kaross.

Säkringen vid batteriet ska vara olika stark beroende på stegens effekt och kabelns grovlek. Du ska helst aldrig säkra kabeln lägre än vad stegen är säkrade, risken är då att du inte kan utnyttja steget max. Om dock kabeln är i minsta laget kan du tvingas göra det ändå. Om du t.ex. har en 21mm2 kabel så kan 80A eller kanske 100A vara en lagom säkring.

Vill du vara på den säkra sidan kan du även köpa ett fuse block till att ha i slutet på plus kabeln. Det är som en säkringshållare fast för flera så att du kan ha flera steg och säkra dom separat.

Lågnivån kopplar du in i stereon med vanliga rca kontakter, bara att plugga i. Dock är det viktigt att du drar den på andra sidan bilen genom listerna. Drar du den på samma sida som plus kabeln från batteriet finns risken att eftersom plus kabeln fraktar mycket ström så kan den generera ett magnetfält som i sin tur stör din rca kabel. Det kan få generator ljud i högtalarna om du har otur. Generatorljud är ett vinande ljud som ökar i frkvens med bilens gas, beroende på att generatorn laddar olika vid olika varvtal.

På lågnivåsladden sitter det också ofta en "remote kabel". Det är en "fjärrkontroll" för slutsteget som talar om för den att "nu e stereon på, då ska jag också starta", så att inte teget ligger och drar ström även när bilen är avstängd.

Att du helst ska ha basar på eget steg har att göra med att basarna ofta är väldigt effektkrävande och du tappar mycket effekt om du kopplar på framsystem på samma. Det kan även göra att framhögtalarna låter sämre eller att steget blir helt felbelastat varpå det tar skada. Jag vet inte heller hur det ser ut med delningsfilter på ditt steg men även det kan vara ett problem om man kopplar bas och framsystem på samma steg. Frågan är om du behöver ha ett steg till framsystemet. Jag tror att det räcker med att köra på stereon med framsystemet och sen kör du basarna på steget och bryggar kanalerna. Det vill säga att du gör 2 kanaler till en och då får mer effekt på de kanalerna.


Jag vill inte konkurrera ut dni bild _kimpan_, den var mkt bra. Tänkte bara hjälpa honom att komplettera lite. smile

Är det något mer är det bara att fråga.

Mvh Ludde

Edit: Haha. ursäkta, det blev vist en upsats xD

Riktigt bra skrivet, nu när jag har en bild och text känns det väldigt bra , tack så jätte mycket för hjälpen.
Håller nu i skivande stund på att dra strömkabeln och lågnivån, säkringen hamnar ungefär 30-40 cm ifrån batteriet.

Tack än en gång smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .


Sök