eastmotorsport skrev:
_kimpan_ skrev:
nej precis, färgen har inge betydelse förrutom ström-röd och jord-svart då:P
Och där jag har gjort två streck över några kablar betyder det att det är 2 ledare
Röd och svart kan jag faktiskt ;D
Vet inte om du eller nån annan här skulle kunna förklara lite mer exakt hur jag kopplar med ström, med högtalare till slutsteget, och hur man kopplar lågnivåutgångar och så vidare , om du förstår?
SKa försöka förklara detta med ström och hur du ska koppla enkelt och smidigt. Till slutsteget behöver du en koppar kabel av ganska grov storlek. Hur grov beror på stegets effekt. Den kabeln ska du sätta direkt på batteriet. Du ska även sätta dig en säkringshållare på sladden, det är en liten låda med en vanlig glassäkring i. Den ska sitta max 1 meter från batteriet, gärna närmare om möjligt och den ska skydda dig från att kabeln börjar brinna vid kortslutning. Kabeln drar du sedan i någon list bak till slutsteget då jag misstänker att du har slutsteget bak i bilen. Från steget ska du sedan ha en lika grov kabel som den andra till. Den ska agera jord och den drar du till närmsta bästa jordpunkt i bagaget. Var noga med att skrapa plåt rent där du sätter jorden så den verkligen får kontakt mot bilens kaross.
Säkringen vid batteriet ska vara olika stark beroende på stegens effekt och kabelns grovlek. Du ska helst aldrig säkra kabeln lägre än vad stegen är säkrade, risken är då att du inte kan utnyttja steget max. Om dock kabeln är i minsta laget kan du tvingas göra det ändå. Om du t.ex. har en 21mm2 kabel så kan 80A eller kanske 100A vara en lagom säkring.
Vill du vara på den säkra sidan kan du även köpa ett fuse block till att ha i slutet på plus kabeln. Det är som en säkringshållare fast för flera så att du kan ha flera steg och säkra dom separat.
Lågnivån kopplar du in i stereon med vanliga rca kontakter, bara att plugga i. Dock är det viktigt att du drar den på andra sidan bilen genom listerna. Drar du den på samma sida som plus kabeln från batteriet finns risken att eftersom plus kabeln fraktar mycket ström så kan den generera ett magnetfält som i sin tur stör din rca kabel. Det kan få generator ljud i högtalarna om du har otur. Generatorljud är ett vinande ljud som ökar i frkvens med bilens gas, beroende på att generatorn laddar olika vid olika varvtal.
På lågnivåsladden sitter det också ofta en "remote kabel". Det är en "fjärrkontroll" för slutsteget som talar om för den att "nu e stereon på, då ska jag också starta", så att inte teget ligger och drar ström även när bilen är avstängd.
Att du helst ska ha basar på eget steg har att göra med att basarna ofta är väldigt effektkrävande och du tappar mycket effekt om du kopplar på framsystem på samma. Det kan även göra att framhögtalarna låter sämre eller att steget blir helt felbelastat varpå det tar skada. Jag vet inte heller hur det ser ut med delningsfilter på ditt steg men även det kan vara ett problem om man kopplar bas och framsystem på samma steg. Frågan är om du behöver ha ett steg till framsystemet. Jag tror att det räcker med att köra på stereon med framsystemet och sen kör du basarna på steget och bryggar kanalerna. Det vill säga att du gör 2 kanaler till en och då får mer effekt på de kanalerna.
Jag vill inte konkurrera ut dni bild _kimpan_, den var mkt bra. Tänkte bara hjälpa honom att komplettera lite.

Är det något mer är det bara att fråga.
Mvh Ludde
Edit: Haha. ursäkta, det blev vist en upsats xD