4590
Sök

Enkelt kopplingschema för nybörjaren !

91 Inlägg
16 mars 2007
GT90 skrev:
Med "riktig" högtalarkabel menar jag 2*2,5mm2 eller 2*4mm2. T.ex http://www.mds.se/products/styling_twoc … emId=24922
De högtalarkablar som brukar sitta orginal (åtminstone de bilar som jag haft) brukar ju vara som vanliga 2*1,5mm2 (max) RK kabel (för strömdragning till t.ex belysning)

Ok.. Annars funkar det ju lika bra med vilken kopparledare som helst bara den har rätt areal.
Köp den billigaste kabeln du hittar & lägg resten på en flaska wiskey när du är klar smile
Det är mitt råd!

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
16 mars 2007
Trådstartare
DayDreameR skrev:
GT90 skrev:
Med "riktig" högtalarkabel menar jag 2*2,5mm2 eller 2*4mm2. T.ex http://www.mds.se/products/styling_twoc … emId=24922
De högtalarkablar som brukar sitta orginal (åtminstone de bilar som jag haft) brukar ju vara som vanliga 2*1,5mm2 (max) RK kabel (för strömdragning till t.ex belysning)

Ok.. Annars funkar det ju lika bra med vilken kopparledare som helst bara den har rätt areal.
Köp den billigaste kabeln du hittar & lägg resten på en flaska wiskey när du är klar smile
Det är mitt råd!

Hehe ;D whiskey får bli om nåt år wink än så länge bara 17 smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Speed FMK
849 Inlägg
17 mars 2007
loffe007 skrev:
så vitt jag vet så gäller gränsen från försäkringsbolagen uppsäkring av kablarn max 30cm från batteriet. inget jag är säker på

sen så vad jag vet så är det inte en remote kabel som ligger tillsammans med lågnivåkabeln utan det är en extra jord för att minska störningarna i kabeln.

Ett tips kan vara till ni som ska koppla in bilstereo  är väl att läsa instruktionsboken för huvudenheten. där finns ett mycket simpelt kopplingsschema.

och skaffa bättre kablar än dom som sitter orginal annars riskerar ni med största sannolikhet att högtalarna presterar betydligt sämre än vad dom skulle kunna göra.

inom hemmabio och hemma stereo så utgår man från att alla kalbara ska kosta 20% av totpriset. men detta är nog så mycke pengar utan biltemas högtalar kabel funkar bra.

Säkringen har du rätt i, den ska sitta närmare ja. Kan inte riktigt med försäkringsbolagen men det är ju, ju närmare desto bättre typ.

Ang remote menar jag den lilla tunna kabeln som ligger mellan höger och vänster kanal sladden. Det är en remote.

Mvh Ludde

Edit: Ska tillägga med att du gärna kan dra en egen remote med en lite grovare sladd. Den lilla som är med RCA kabeln brukar ha en tendens att glappa då den är så smal.
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (17 mars 2007)

905 Inlägg
17 mars 2007
Bi0HaZZarD skrev:
loffe007 skrev:
så vitt jag vet så gäller gränsen från försäkringsbolagen uppsäkring av kablarn max 30cm från batteriet. inget jag är säker på

sen så vad jag vet så är det inte en remote kabel som ligger tillsammans med lågnivåkabeln utan det är en extra jord för att minska störningarna i kabeln.

Ett tips kan vara till ni som ska koppla in bilstereo  är väl att läsa instruktionsboken för huvudenheten. där finns ett mycket simpelt kopplingsschema.

och skaffa bättre kablar än dom som sitter orginal annars riskerar ni med största sannolikhet att högtalarna presterar betydligt sämre än vad dom skulle kunna göra.

inom hemmabio och hemma stereo så utgår man från att alla kalbara ska kosta 20% av totpriset. men detta är nog så mycke pengar utan biltemas högtalar kabel funkar bra.

Säkringen har du rätt i, den ska sitta närmare ja. Kan inte riktigt med försäkringsbolagen men det är ju, ju närmare desto bättre typ.

Ang remote menar jag den lilla tunna kabeln som ligger mellan höger och vänster kanal sladden. Det är en remote.

Mvh Ludde

Edit: Ska tillägga med att du gärna kan dra en egen remote med en lite grovare sladd. Den lilla som är med RCA kabeln brukar ha en tendens att glappa då den är så smal.

jo denna kablen menade även jag. personligen så lägger jag den på jord vid steget och jord vid huvudenheten i varje ända men den funkar säkert att använda som remote, personligen  gillar jag inte störningar odyl.

905 Inlägg
17 mars 2007
DayDreameR skrev:
GT90 skrev:

Det är mitt råd!

hmm, detta köper jag inte nånstans självklart har du nu nån volvo 240 med någ biltema högtalare så jo men om du nu har lite finare grejjor så köper man juh kabel uteftervad för ljud man vill ha. olika kablar ger olika ljud.

sen är det juh skillnad på rk fk osv.

men mycket hänger även på hur kablarna är anslutna. guldpläterade kabelskor som man LÖDER fast på kabeln tycker jag funkar bäst.

Speed FMK
849 Inlägg
17 mars 2007
loffe007 skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
loffe007 skrev:

Mvh Ludde

jo denna kablen menade även jag. personligen så lägger jag den på jord vid steget och jord vid huvudenheten i varje ända men den funkar säkert att använda som remote, personligen  gillar jag inte störningar odyl.

Okej. jo den går nog att använda som jord med men på de flesta rca kablar är den tänkt som remote. Den brukar dock i de allra flesta fall vara i det tunnaste laget.

Mvh Ludde

91 Inlägg
17 mars 2007
loffe007 skrev:
DayDreameR skrev:
GT90 skrev:

Det är mitt råd!

hmm, detta köper jag inte nånstans självklart har du nu nån volvo 240 med någ biltema högtalare så jo men om du nu har lite finare grejjor så köper man juh kabel uteftervad för ljud man vill ha. olika kablar ger olika ljud.

men mycket hänger även på hur kablarna är anslutna. guldpläterade kabelskor som man LÖDER fast på kabeln tycker jag funkar bäst.

Vad är skillnaden på 2 olika kablar med samma area?
Säg att den ena är från biltema & den andra från företaget Placebo AB & kostar 100 kr metern?
Förklara please...

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 mars 2007
DayDreameR skrev:
loffe007 skrev:
DayDreameR skrev:

Det är mitt råd!

Vad är skillnaden på 2 olika kablar med samma area?
Säg att den ena är från biltema & den andra från företaget Placebo AB & kostar 100 kr metern?
Förklara please...

skillnade är att de står biltema på den ena å har lite tunnare plast/gummihölje å den andra står de super mega as bra högtalarkabel på å har tjockare plast/gummi.

Inte arean som spelar någon roll. de är vad kabeln består i för material. Finns kable man kan köpa som har en area på 2*0.5mm3 som låter precis likabra å även bättre än en kabel på 2*5.0mm3.
Men priserna på dessa kblar är ju också fantasi priser vilket gör de tusengånger billigare att köpa ALLA sina kablar på biltema! slutsnackat.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

905 Inlägg
17 mars 2007
Finns många olika sorters kbalar.
kablar med fler eller mindre kardelar.
olika kopparblandningar.
olika impedanser i kablarna.
olika kablarna ger olika karaktär men självklart är det viktigaste att kablen är rätt grovlek.

Men eftersom vi nu pratar biljud så finns det många andra parametrar som förstör ljudet förutom kablarna.

Att köpa  nå 600kronors högtalare koppla in dom med nå 1000kr/m kabel betyder inte att ljudet blir speciellt mycket bättre för högtalarna är ändå inte speciellt bra. Därför brukar man säga att man ska lägga 20% av totpris ska vara kablar. detta då även signal kablar då detta gäller hem elektronik så vet jag inte riktigt om dom räknar med strömkablar till slutsteg/huvudenhet.

att enbart påstå att det är kabelarealen som påverkar ljudet så tycker jag inte du ska uttala dig i bilstereo trådar.

Men kom ihåg att det är DITT öra som styr valet av kabel och själv anser jag att det finns billig kabel som kan ge hyffsat ljud.

91 Inlägg
18 mars 2007
loffe007 skrev:
olika kopparblandningar.
olika kablarna ger olika karaktär men självklart är det viktigaste att kablen är rätt grovlek.

Men eftersom vi nu pratar biljud så finns det många andra parametrar som förstör ljudet förutom kablarna.

Att köpa  nå 600kronors högtalare koppla in dom med nå 1000kr/m kabel betyder inte att ljudet blir speciellt mycket bättre för högtalarna är ändå inte speciellt bra. Därför brukar man säga att man ska lägga 20% av totpris ska vara kablar. detta då även signal kablar då detta gäller hem elektronik så vet jag inte riktigt om dom räknar med strömkablar till slutsteg/huvudenhet.

att enbart påstå att det är kabelarealen som påverkar ljudet så tycker jag inte du ska uttala dig i bilstereo trådar.

Men kom ihåg att det är DITT öra som styr valet av kabel och själv anser jag att det finns billig kabel som kan ge hyffsat ljud.

Ska se om jag förstått ditt resonemang rätt:
1. Fler/färre kardeler. Vad gör detta för skillnad på kabeln (förutom då at den möjligtvis blir mer följsam. Arean är väl densamma Eller?
2. Vad för olika kopparblandningar då menar du?
3.Impedansen säger sig självt i och med att vi tar till med ganska stor areal.
4. Olika kablar ger olika karaktär, Visst gör dom det. Men det är till 99% beroende på Grovlek. Har man för tunna kablar så blir det inte bra!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
18 mars 2007
loffe007 skrev:
enbart påstå att det är kabelarealen som påverkar ljudet .

nu ska vi se. sa jag så?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

905 Inlägg
18 mars 2007
PeppeVectra skrev:
loffe007 skrev:

nu ska vi se. sa jag så?

ne det gjorde du inte. Har jag påstått att du gjorde det?

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
loffe007 skrev:
PeppeVectra skrev:
loffe007 skrev:

nu ska vi se. sa jag så?

Jag som startade tråden har dock fått så bra svar av er , och loffe007 gjorde ju ett stort utlägg som hjälpte mig en bra bit på vägen . Håller nu på att fästa säkringen nånsatnas vid batteriet men inser att ingångarna i säkringsdosan är lite "sladdriga" så strömkabeln behöver lite uppstyrsel iform av strappar eller så för att inte hänga och såsmåningom gå av.
Finns det nån som har lite bilder på såna lösnngar?

//Tack på förhand

905 Inlägg
18 mars 2007
DayDreameR skrev:
loffe007 skrev:
olika kopparblandningar.

1. Fler/färre kardeler. Vad gör detta för skillnad på kabeln (förutom då at den möjligtvis blir mer följsam. Arean är väl densamma Eller?
4. Olika kablar ger olika karaktär, Visst gör dom det. Men det är till 99% beroende på Grovlek. Har man för tunna kablar så blir det inte bra!

I det stora hela så är det grovleken som har störst betydelse vad det gäller högtalarkablar.

fler kardelar gör så kablen bli mer följsam ja, hört talas om litztråd?

fel utryck av mig att använda ordet kopparblandning eftersom det var itne det jag menade. där mot finns det juh förtennad koppar som gör att strömmen håller sig i kardelerna istället för att hoppa mellan.

För att få ner impedansen så skall ledarna ligga så nära varandra som möjligt.
"Som exempel så har den bästa vanliga högtalarkabeln en sänkning på ca 0,2 dB vid 20kHz och den sämsta med riktigt brett mellan ledarna ca 1,2dB sänkning (räknat på fem meter k abel och fyra ohms belastning)." Kennethshem

i det stora så är det faktist grovleken som har störst betydelse och i andrahand avståndet mellan ledarna, närmare = bättre. Finns bra billiga kablar det säger jag inte emot eftersom jag anväder sådan själv.

905 Inlägg
18 mars 2007
eastmotorsport skrev:
loffe007 skrev:
PeppeVectra skrev:

nu ska vi se. sa jag så?

Jag som startade tråden har dock fått så bra svar av er , och loffe007 gjorde ju ett stort utlägg som hjälpte mig en bra bit på vägen . Håller nu på att fästa säkringen nånsatnas vid batteriet men inser att ingångarna i säkringsdosan är lite "sladdriga" så strömkabeln behöver lite uppstyrsel iform av strappar eller så för att inte hänga och såsmåningom gå av.

//Tack på förhand

Hmm förstod inte ritkigt hur du menade. Säkringdosan skall man väl helst montera stumt, skruva eller dubbelhäftande tejp. Om man löder ihop änden på kabeln så håller det bättre och sannolikheten att det ska glappa minskar.

91 Inlägg
18 mars 2007
loffe007 skrev:
DayDreameR skrev:
loffe007 skrev:
olika kopparblandningar.

I det stora hela så är det grovleken som har störst betydelse vad det gäller högtalarkablar.

fler kardelar gör så kablen bli mer följsam ja, hört talas om litztråd?

fel utryck av mig att använda ordet kopparblandning eftersom det var itne det jag menade. där mot finns det juh förtennad koppar som gör att strömmen håller sig i kardelerna istället för att hoppa mellan.

För att få ner impedansen så skall ledarna ligga så nära varandra som möjligt.
"Som exempel så har den bästa vanliga högtalarkabeln en sänkning på ca 0,2 dB vid 20kHz och den sämsta med riktigt brett mellan ledarna ca 1,2dB sänkning (räknat på fem meter k abel och fyra ohms belastning)." [url=[/url]i det stora så är det faktist grovleken som har störst betydelse och i andrahand avståndet mellan ledarna, närmare = bättre. Finns bra billiga kablar det säger jag inte emot eftersom jag anväder sådan själv.

Va bra då talar vi samma språk.
Gällande Förtennade kopparn så förstår jag inte vad det ska göra för skillnad?
Den är ju inte på något sätt isolerande.
men men..,. Låt trådskaparen fortsätta!

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Jodå , den sitter stumt på ett aluminiumstag som jag  fäste i frontplåten , det blev dock lite kort (15cm)och tight väg ( för snäv sväng) för pluskabeln därifrån till anslutningen på batteriet. Låter jag kabeln göra en "extrasväng" (40cm)för att komma rätt in på batteriet hänger den lite sladdrigt, det var så jag menade.
Lade kabeln från kupen efter skärmkanten upptill för att den skulle vara skyddad från hårda livet nere i motorrummet.

//Tack igen....:-))

loffe007 skrev:
eastmotorsport skrev:
loffe007 skrev:

//Tack på förhand

Hmm förstod inte ritkigt hur du menade. Säkringdosan skall man väl helst montera stumt, skruva eller dubbelhäftande tejp. Om man löder ihop änden på kabeln så håller det bättre och sannolikheten att det ska glappa minskar.

905 Inlägg
18 mars 2007
okey, brukar gå ganska bra att bara naja fast kabeln i befintligt kablage med nå bunt band.

annars finns det fina klammer på biltema. art nummer 61-960 -> 61-966
                                                                               44-539 -> 44-541

för att kabeln inte skavara så mjuk som rk brukar vara utan om man vill få mer styrsel på den kan man linda najtråd runt den också så det blir som en spiral runt.
Senast redigerat av loffe007 (18 mars 2007)

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Ok , tog och gjorde en förlängning av staget så det går att "säkra" den där sen blir det en "grisknorr" eller "360 " på kabeln innan jag fäster den på batteriet. På batteriet finns anslutning med 6mm bult.och kabeln har väl för 10mm bult .Tycker du jag ska klämma dit en ny för 6mm då jag ändå kortar kabeln ?

loffe007 skrev:
okey, brukar gå ganska bra att bara naja fast kabeln i befintligt kablage med nå bunt band.

annars finns det fina klammer på biltema. art nummer 61-960 -> 61-966
                                                                               44-539 -> 44-541

för att kabeln inte skavara så mjuk som rk brukar vara utan om man vill få mer styrsel på den kan man linda najtråd runt den också så det blir som en spiral runt.

905 Inlägg
18 mars 2007
u kan säkert bara sätta en bricka borde funka skulle jag ha gjort. löd gärna fast anslutninganra som sagt.

Sök