3050
Sök

min volvo 940 går bara på 3 cyl

429 Inlägg
20 mars 2007
ronne skrev:
så där nu har jag varit i väg efter jobbet o köpt ny fördelare och rotor och en tändmodul. Var sitter tänd modulen någonstans? hoppas det kommer fungera nu!

Vid luftfiltret, sitter fastskruvad på skärmen inne i motorrumet

796 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
JAHA nu har bytt den med och för en stund så trodde jag att jag hade hittat felet men sen när jag skulle igång igen så orkade han inte. Vafan jag blir tokig snart då jag inte hittar felet.

Vad kan det vara egentligen är det spridarna tro.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

796 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
hmm det har börjat lysa en instrument lampa som ser ut som ett A ungefär. Det står: Fel på motorns elektroniksystem. så det är boxen som menas då eller? måste fixa en sån får kolla på nån skrot imorrn kan ju inte vara alltför dyrt. men  det är^^ elektronik boxen eller?

10 287 Inlägg
31 mars 2007
Nu tar vi och börjar från ruta ett Ronne.
(Jag antar nedan att du har LH2.4 och inte Regina eller nåt sånt skit...)

När den börjar att gå på tre burkar - är det tändnings eller soppapoblem? Kolla det genom att rycka tändhattar respektive kontakter till spridarna. Identifiera först vilken cylle som lägger ner.

Låt oss säga att trean lägger ner. Då lossar du treans hatt - stoppar i ett löst stift och lägger det mot jord och kollar om du har gnista. (ta inte livet av dig bara...).
=> Har du gnista = då funkar tänddelen
=> har du ingen gnista = då är det fel i fördelarlock eller tändkablan. Det kan inte vara boxen om bara en cylle lägger ner.

Om du nu hade gnista, kolla då om du kan få felet att flytta på sig genom att byta plats på kontakter till spridare (dom kan sitta hur som helst, ordingen spelar ingen roll).
=> Om felet stannar kvar = då är spridare eller ventiler boven. Kompmät för att utsluta ventilproblem.
=> Om felet flyttar på sig har du kabelbrott.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

796 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Nu tar vi och börjar från ruta ett Ronne.
(Jag antar nedan att du har LH2.4 och inte Regina eller nåt sånt skit...)

När den börjar att gå på tre burkar - är det tändnings eller soppapoblem? Kolla det genom att rycka tändhattar respektive kontakter till spridarna. Identifiera först vilken cylle som lägger ner.

Låt oss säga att trean lägger ner. Då lossar du treans hatt - stoppar i ett löst stift och lägger det mot jord och kollar om du har gnista. (ta inte livet av dig bara...).
=> Har du gnista = då funkar tänddelen
=> har du ingen gnista = då är det fel i fördelarlock eller tändkablan. Det kan inte vara boxen om bara en cylle lägger ner.

Om du nu hade gnista, kolla då om du kan få felet att flytta på sig genom att byta plats på kontakter till spridare (dom kan sitta hur som helst, ordingen spelar ingen roll).
=> Om felet stannar kvar = då är spridare eller ventiler boven. Kompmät för att utsluta ventilproblem.
=> Om felet flyttar på sig har du kabelbrott.

/Göran

Men jag tror inte att han lägger ner på en burk jag ska förklara så gott jag kan

Vid kallstart går han som han ska efter 1 km och jag släpper av då försvinner all effekt och han låter underligt och kommer inte upp i varv jag har bytt delar som jag tror kunde vara felet. såsom

Tändkablar
Rotor/Fördelare
tändstift
Lambda sond (bytt idag)

sen kan jag stänga av bilen och dra igång den igen då går han bra i ca 5 sek sen är all effekt borta igen. När all effekt försvinner kommer det ett vinande ljud med som jag inte fattar vad det är för någonting.Blir inte klok på detta.

Ska ut o byta bränslefilter nu men jag är osäker på att det skulle vara felet.
Senast redigerat av ronne (1 april 2007)

736 Inlägg
1 april 2007
Robban 245 skrev:
Har du kolla över om insugningspackningen är hel..Spryuta me startgas runt insuget.

Detta har jag också hört är ett problem, enkelt att kolla med startgas. tätheten kan ju variera med olika temp på toppen. Efter att man sprutat på kan bilen gå bra ett tag då man dränkt läckan...

3 april 2007
om du har gnista o bränsle så gör ett kompprov (både kall o varm motor)

10 287 Inlägg
3 april 2007
- Kontrollmät tempgivaren i toppen
- Prova med annan AMM

/Göran

ronne skrev:
Vid kallstart går han som han ska efter 1 km och jag släpper av då försvinner all effekt och han låter underligt och kommer inte upp i varv

sen kan jag stänga av bilen och dra igång den igen då går han bra i ca 5 sek sen är all effekt borta igen.

(Groucho Marx).

796 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
sådär nu har jag provat med en annan styrenhet. fick tips om att det verkligen kunde vara det men icke. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra igen. men den där instrumentslampan som indikerar fel på motorns elektroniksystem lyser fortfarande så jag fattar inte riktigt. fler tips?

796 Inlägg
15 april 2007
Trådstartare
grunnar på var hallgivaren sitter det kanske är den som spökar

10 287 Inlägg
16 april 2007
Den sitter i bakkant på blocket under fördelaren. Sitter med M6 med 10 mm skalle.

(egentligen är den en magnetisk givare - slarv av mig att kalla den för hallgivare)

/Göran

ronne skrev:
grunnar på var hallgivaren sitter det kanske är den som spökar

(Groucho Marx).

796 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
efter ca 10 veckors funderande på alla möjliga fel så tror jag äntligen att jag har kommit på felet. Jag är nu inne på att det är bränslepumpen inte den i tanken utan den andra men var sitter den på 940?
Senast redigerat av ronne (28 april 2007)

153 Inlägg
29 april 2007
den sitter in under bilen... bak vid tanken om jag itne missminns... den sitter i ett "rack" tillsammans med regulatorn...

It´s Better to burn out than fade away

796 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
nähä det var inte bränslepumpen heller fan då sad . Nu har jag bytt:

fördelare/rotor
tändkablar
tändstift
tändmodul
bränsle filter
lambdasond
bränslepump
bränslepumpsrelä.

fast jag upplever den som att den går lite bättre nu iaf men efter ett tag så blir det ett vinande ljud och den går piss.

den lilla symbolen kommer fortfarande upp efter ett litet tag som betyder enligt instruktionsboken (fel på motorns elektronik eller bränsle system) fast att när jag drar ur ettans säkring som går till soppa pumpen och sätter i den igen så går den klockrent och symbolen försvinner ett tag. Nån som vet vad det kan vara för fel snälla???
Senast redigerat av ronne (14 maj 2007)

97 Inlägg
14 maj 2007
har du bytt lmm? motorsymbolen kommer också upp då den är kass vilket är mycket vanligt på volvo! försök låna en o prova innan du köper en!

796 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
dalldall skrev:
har du bytt lmm? motorsymbolen kommer också upp då den är kass vilket är mycket vanligt på volvo! försök låna en o prova innan du köper en!

var på skroten idag o testade med en lmm, men det var inte den heller...

948 Inlägg
16 maj 2007
testa och byt tempgivaren för sprutet sitter under insuget på toppen för du upplevde att han gick bra ända tills den börja bli varm?

796 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
TobbeTT skrev:
testa och byt tempgivaren för sprutet sitter under insuget på toppen för du upplevde att han gick bra ända tills den börja bli varm?

Nån som har nån bild på hur tempgivaren ser ut? är osäker på vilken det är...

429 Inlägg
17 maj 2007
ronne skrev:
TobbeTT skrev:

Den sutter nästan under 3ans insugsrör snett åt vänster har jag för mig med svartkontakt med metall lås.

Som Lamdba lampan tänds så måste du ju ha felkoder, har du kollat vad du har för felkod?

796 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
jonas 740 skrev:
ronne skrev:
TobbeTT skrev:

Den sutter nästan under 3ans insugsrör snett åt vänster har jag för mig med svartkontakt med metall lås.

Som Lamdba lampan tänds så måste du ju ha felkoder, har du kollat vad du har för felkod?

felkoder menar du då den där lilla plastkåpan man lyfter bort och sen tar stiftet o trär ner i sex små hål tills det lyser? iaf så har jag gjort det och det lyser på sexan men jag har ingen handbok så jag kan kolla det.

Sök