Inbrott i bilen

Markus_C Kart & Mätningstekniker
21 mars 2007 · 701 Inlägg

Känner att man måste skriva av sig lite. Satt på kontoret och jobbade i dag. Då chefen ringer och undra om jag har bilen utanför för att någon hade ringt och meddelat att rutan var inslagen. Springer ut och konstatera att de taget min 3 månader gamla TomTom och min 5 dagar gamla K800i samt minneskortet som satt i den som jag var och löste ut på posten i går för nästan 500kr.

Har nu ringt runt till hemförsäkring och min arbetsgivare i med att det är deras bil och konstaterat att jag kommer inte att få en krona. Men om man tittar på vad som fans i bilen så kom jag ganska lindrigt undan. Hade tex en panlampa i handsfacket som jag betalt 800kr för. En totalstation mätinstrument i bagaget värde 150.000kr sen en massa lös utrustning för säker 50.000kr till. Fan va sur man blir. Man tycker gö att man inte ska behöva tömma bilen själv då man parkerar i centrala Malmö mellan 13-15 på dagen.

Senast redigerat av Markus_C (21 mars 2007)

engineaddict
21 mars 2007 · 1 060 Inlägg

jag blir förbannad när jag läser sånt. fan att vissa människor inte kan se skilnad på mitt lr ditt jag hatar sånt.

Senast redigerat av engineaddict (21 mars 2007)

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן
Fredrik.Gustavsson
21 mars 2007 · 2 123 Inlägg

Varför får du inga pengar för ?
Borde du inte ringa till trafikförsäkringen istället för hemförsäkringen eller ringde du fel ?

Markus_C Kart & Mätningstekniker
21 mars 2007 · 701 Inlägg

Det är min arbetsgivares bil som jag har och kör med i jobbet. Och deras försäkring täcker tydligen inte lösa föremål i bilen. Tycker själv att det är konstigt men ska titta mer på det i morgon. Man blir inte precis glad sen att det kostar en massa tid för en att reda ut allt. Sen Har jag ingen bil att köra med i morgon fören rutan är fixad vilket kommer att kosta min arbetsgivare 6000 i utebliven inkomst ut över det så sitter jag still en dag med full lön vilket blir ännu mer pengar. Plus självrisken på rutan.

Senast redigerat av Markus_C (21 mars 2007)

Vofflo
21 mars 2007 · 10 Inlägg

För lösöre i bilen, alltså sådant som inte sitter fast monterat i bilen har jag aldrig hört att en BIL-försäkring täckt, vill man ha ersättning för detta så kontaktar man HEM-försäkringen. Detta eftersom du egentligen skall tömma bilen när du lämnar den, annars gör tjuven det.

Men innan du kontaktar dem så tänk igenom, är värdet på det du förlorat högre än självrisken? för är det inte det så skulle jag rekommendera att köpa nytt på egen hand, och värdet som försäkringsbolaget sätter på sakerna är sällan detsamma eller bättre som vad du tycker.

Jag hoppas det löser sig för dig och att de som åsamkat dig denna skada åker fast, det är förj*vligt att folk inte kan lära sig vad som är "ditt och mitt".

5 Mos 25:11-12 Om två män råkar i slagsmål och den enes hustru skyndar till för att hjälpa sin man och sträcker ut handen och griper tag om könet på den som slår hennes make, skall du utan förskoning hugga av hennes hand.
Volvo V90 "T5 Business Advanced" (2017)
Markus_C Kart & Mätningstekniker
21 mars 2007 · 701 Inlägg

Om man tittar på vad personen kom över så skulle jag inte anse att det är värt besväret. Mobilen kommer inte att gå att använd nu när jag har anmält den stulen. Och GPS:en kostar 3000-3500 i affären. Som tur är täknade jag en försäkring på mobilen när jag köpte den så den kommer bara att kosta mig 700. Värkar som att min arbetsgivare står för en ny GPS också.

Senast redigerat av Markus_C (21 mars 2007)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2007 · 13 749 Inlägg

nackdelen med att ha en lös gps i bilen garanterat den som drog tjuven till bilen..har funderat många gånger på hur man kan våga lämna den kvar i bilen tar typ 2sec för någon att sno den

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Markus_C Kart & Mätningstekniker
21 mars 2007 · 701 Inlägg

Tror också att det var den som lockade, mobilen låg inte synligt. Jo vist tar det bara några sekunder att sno den. Bor en bit utanför stan och här händer det aldrig något. Om jag parkerar centralt över natten så brukar jag ta ner den. Men detta var mitt på dagen. Sen har priserna på GPS gått ner ganska så mycket i pris. Vilket borde göra dem mindre åtråvärda. Men tydligen inte för alla.

blixtkungen
22 mars 2007 · 28 Inlägg

Liknande hände mig för några månader sedan, också i centrala Malmö. Gick bara in för att käka, under de 15-20 minuterna hade de redan knäckt rutan, dragit ur stereon och lyckats dra loss halva instrumentbrädan. Detta hände vid 18-tiden, mitt i stan. Antingen är de skickliga eller så är folk fega och vänder ryggen när de ser något sånt hända.

Kettunen
22 mars 2007 ·

Markus_C skrev:
Känner att man måste skriva av sig lite. Satt på kontoret och jobbade i dag. Då chefen ringer och undra om jag har bilen utanför för att någon hade ringt och meddelat att rutan var inslagen. Springer ut och konstatera att de taget min 3 månader gamla TomTom och min 5 dagar gamla K800i samt minneskortet som satt i den som jag var och löste ut på posten i går för nästan 500kr.

Har nu ringt runt till hemförsäkring och min arbetsgivare i med att det är deras bil och konstaterat att jag kommer inte att få en krona. Men om man tittar på vad som fans i bilen så kom jag ganska lindrigt undan. Hade tex en panlampa i handsfacket som jag betalt 800kr för. En totalstation mätinstrument i bagaget värde 150.000kr sen en massa lös utrustning för säker 50.000kr till. Fan va sur man blir. Man tycker gö att man inte ska behöva tömma bilen själv då man parkerar i centrala Malmö mellan 13-15 på dagen.

Stackars dig sad En fin TomTom med sad sad

Markus_C Kart & Mätningstekniker
22 mars 2007 · 701 Inlägg

I mitt fall handlar det nog bara om några ligister. Om man tittar på vad det totala kostar så utgör deras vinst endast en tiondel utav det totala beloppet. Skulle lika gärna kunna get dem pengarna direkt ur fickan,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang