Missnöjd med posten!

HEATSEEKER
23 mars 2007 · 198 Inlägg

falloutboy skrev:

perpelle skrev:
men huvudet över oss verkar vara i en annan värld.

det brukar vara så.

men trådskaparens problem kanske ligger i vilken sorts typ av frakt firman betalat? Är det snikvarianten så tar det ruskigt lång tid. mina paket från USA tar ibland 5 dagar. kortare tid än inrikes frakt. smile

5 dar bara, har väntat i 4 månader nu å ingen vet vart de e, ganska intressant... smile
(men funkat förut så de e bara å vänta å se)

Holme
23 mars 2007 · 1 417 Inlägg

Att behöva vänta 2 arbetsdagar på saker man beställer kan väl ändå inte vara något problem?
Man måste ju tänka på att dom ska till olika ställen först och stämplas osv. Sen ska dom faktiskt fraktas också, det tar ju sin lilla tid. Och det finns nog inte många som har råd att låta postbilarna gå dygnet runt bara för att vi ska få våra saker inom några timmar.
(Nu kör dom säker på nätterna också, men det var inte riktigt det som var poängen smile
Att du får vänta 5 dagar med avin i hand beror nog på utlämningstället. Om du bor på en mindre ort kanske det bara finns eller två på ICA som fixar det här med postbiten, och dom kasnke inte jobbar varje dag?
Om det är ett ställe som hanterar post alla dagar så går det säkert att hämta ut redan nu.
Hoppas sakerna passar då! smile

Machin Fartmissbrukare
23 mars 2007 · 1 302 Inlägg

har precis fått tag i kollinr på mitt paket å d visar dig att d ligger på terminalen i ånge just nu.. så det har ingenting att göra med att jag bor på en mindre ort..

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
m00neye
23 mars 2007 · 28 Inlägg

Jahaja då får man väl skriva av sig lite smile

Vad gäller paket leveranser i Sveriges avlånga land finns det många faktorer som spelar in.

1. vilken/vilka pakettjänster tillhandahåller företaget jag handlar av. (läs gärna det finstilta när ni beställer så förebygger ni mycket missnöje)
2. hur bråttom är det kontra vad vill jag betala?
4. många gånger har nätföretag direkt felaktig information på sina hemsidor, tyvärr. (om det beror på företaget eller postens säljare varierar säkert)
5. Var ligger företaget du köper av och hur långt bort bor du i förhållande till detta.
6. Bor du på Lantbrevbärarlinje? isf har du automatiskt en x-tra leveransdag. (något som nätföretagen missar att informera om ofta)

Generellt sett så ska paketet finnas på din ort när du får en avi hem, undantag är sk e-aviseringar som kommer via mail och som säger när du kan hämta ditt paket.
I ditt fall säger du att du fått en avisering hem till dig med posten som säger att dit paket inte finns för uthämtning förrän om flera dagar, det är väldigt konstigt, jag har aldrig hört om ett sådant fall innan. Något måste ha hänt som är väldigt speciellt. Posten (eller egentligen Poståkeriet) har i största delen av landet kvalitetsiffror på mellan 97-98,5% dvs ca 98 av 100 paket kommer fram och lämnas ut i rätt tid. Dessa mättningar görs elektroniskt hela tiden.
Vad gäller det här med att paketen måste köras så långa sträckor är följande.
Största delen av alla paket som skickas är från företag. Dessa företag ligger online i ett system som kallas packsoft online. När vi beställer en pryl från dessa företag packar de den och skriver sen ut ett adresskort i detta program. I och med att du skriver ut adresskortet går det också iväg en bokning till postens bokningscentral som automatiskt skickar vidare ordern till poståkeriets ordercentral. Därifrån går det ut till rspektive bil som sen hämtar upp paketen på sin dagliga runda. Större kunder hämtas givetvis med lastbil. Notera att än så länge har ingenting betalats, i frakt, från företaget till posten. Det fina är att när sen paketet passerar en speciell sorteringsterminal scannas paketet och där finns all information som behövs för att en faktura ska kunna skickas ut till det avsändande företaget.
Det är alltså för att snabba upp processen som man gör så här och företaget betalar alltså i efterhand.

till sist:
Machin, det hade varit intressant att få veta ditt kollinummer, då kunde jag kanske se vad som gått fel, även om jag inte är på jobbet just nu.

Machin Fartmissbrukare
23 mars 2007 · 1 302 Inlägg

m00neye skrev:
Generellt sett så ska paketet finnas på din ort när du får en avi hem, undantag är sk e-aviseringar som kommer via mail och som säger när du kan hämta ditt paket.
I ditt fall säger du att du fått en avisering hem till dig med posten som säger att dit paket inte finns för uthämtning förrän om flera dagar, det är väldigt konstigt, jag har aldrig hört om ett sådant fall innan. Något måste ha hänt som är väldigt speciellt.

kortade ner ditt inlägg lite wink

är inte första gången detta händer utan snarare är d mer vanligt än ovanligt att man får avin och på den står det att paket inte får hämtas ut förens tidigast 2dagar efteråt, eller som i mitt fall där det står : "hämtas tidigast 2007-03-27 16.00"

å d har ingenting att göra med varsifrån man beställer, alltså om d är ett litet företag lr ett stort.. några exempel på företag där man får en sån här avi , hm , ellos , laredoute ( jaa, fjällan beställer rätt mycke från nätet wink  ) och nu oxå scstyling



m00neye skrev:
till sist:
Machin, det hade varit intressant att få veta ditt kollinummer, då kunde jag kanske se vad som gått fel, även om jag inte är på jobbet just nu.

du har pm..

Senast redigerat av Machin (23 mars 2007)

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Mack Forum- och sitemoderator
23 mars 2007 · 26 187 Inlägg

Vet inte riktigt hur jag ska försöka försvara Posten eller dess anställda, men
som vikarieanställd så vill jag i alla fall lägga in ett par ord.

Fick skäll en gång av en okunnig. Han antydde på att vi "bara delar ut brev och
därför inte behöver vara så lata", denna konversation berodde på att jag hade
valt att inte kliva ur postbilen med den trasiga förardörren, gått runt en parkerad bil,
klivit igenom en gigantisk snödriva och stoppat posten i lådan.
Efter diverse svordomar och hotelser om både det ena och det andra så kunde jag
den gången fortsätta, en aning skärrad men också en aning bitter.

På ett av de distrikt jag kör - ett samhälle - är det ungefär femhundra hushåll, varav
många hör till trapphus. Och att vi skulle "dela ut lite brev", är något i underkant då vi
inte bara ska släpa på brev, tidningar, kort och diverse. Det är dessutom buntar
med reklam och "klumpar". Eller de småpaket som folk beställer, även kallade.

Sen skulle man - med lite fantasi - kunna efterlikna posten vid en symfoni.
Posten har en början, en mitten - och ett slut. Början består av att posten kommer
med lastbil, den lastas av och den sorteras. Det packas och förhoppningsvis kommer
man iväg inom en vettig tid.
Mittendelen är utdelandet. Ett antal gånger har reklambuntarna legat på hög upp till
taket i Kangoon och en gång i somras blev det en extrabil endast för reklamen.
Och tänk nu att efter ha sprungit i dessa trappor så åker man tillbaka till "basen"
och då kommer slutdelen.
En ny lastbil har dykt upp och ny post har kommit. Och denna gång är det mer än
det som kom på morgonen.

Och i slutet på denna historia som jag velat berätta någorlunda vettigt är att allt måste
fungera. Rätt paket måste på rätt plats så rätt brevbärare kan ta dem med sig.
Senast idag blev jag felaktigt utskälld av en anställd på ett icke namngivet företag därför
att de fick en avi med posten jag kom med, där ett rek. brev hade gått till Ica. Nu låter det
kanske inte så farligt att ett litet brev hade kommit till Ica...jag menar..det kom ju fram
i alla fall, eller hur?
Men nej. De hade inte tid att hämta det och..ja. Jag ska inte dra alla ord jag fick höra
men de var inte vackra i alla fall.
Nu säger inte jag att det "inte gjorde nåt" att det hamnade på Ica, för det företaget har
avtal om att alla försändelser ska till dem direkt - men det var kassapersonalen som
gjorde misstaget i morse. Inte jag!
Inte jag.

Det pratas så mycket illa om poliser. Och nog pratas det illa om brevbärare. Men de båda
yrkena har en sak gemensamt. Vi är   m ä n n i s k o r  under uniformerna.
Vi gör alla misstag.
Tack för ordet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Alphasonic Piratpartiet
24 mars 2007 · 339 Inlägg

Jag har faktiskt ett par negativa upplevelser från posten. Jag brukar skicka saker i vadderade kuvert från mina föräldrar och hem till mig (saker som jag glömt vid flytten till exempel). Det brukar gå bra och ta nån dag, oftast 2 dagar. Jag har aldrig skickat något av värde på grund av att "det försvinner", men tänkte att det har ju alltid funkat hittills. Så jag skickar min iPod i ett vadderat kuvert, det första värdefulla jag har skickat, runt den 22:a augusti. Ganska roligt att den försvann, postens svar var något i stil med: "Synd att det försvann, hoppas du har fortsatt förtoende för oss i framtiden". Ni som jobbar på posten kanske kan förklara vad som kan ha hänt?

Robbie9000 Fartblind
24 mars 2007 · 35 Inlägg

Själv har jag bara bra saker att säga om posten. Tycker de gör ett strålande jobb.
Har aldrig haft problem med dem. Varken när jag hämtat ut paket eller skickat paket. Det har alltid gått snabbt. Spelar ingen roll vart i sverige paketen kommer från eller vart de ska. Tar alltid bara några dagar.

Sen så förstår jag inte varför många klagar på de som delar ut posten, det är inte deras fel att nåt kanske är lite sent. De gör så gott de kan.

Senast redigerat av Robbie9000 (24 mars 2007)

GrebyAxel
24 mars 2007 · 524 Inlägg

falloutboy skrev:

perpelle skrev:
men huvudet över oss verkar vara i en annan värld.

det brukar vara så.

men trådskaparens problem kanske ligger i vilken sorts typ av frakt firman betalat? Är det snikvarianten så tar det ruskigt lång tid. mina paket från USA tar ibland 5 dagar. kortare tid än inrikes frakt. smile

Fick hem ett avgasrör till Ford pickupen från Detriot. 4 dagar, då blir man imponerad tongue
Dom kan

Mr_Xtrem Livet upplevs bäst på vägen
24 mars 2007 · 213 Inlägg

det e inte sista uthämtnings datummet som du har läst att efter den 27 så skickas det tillbax o du blir ersättningsskyldig för uteblivet packet.???

Lev ditt liv i full fart, för du vet aldrig när det tar slut.
Saab 9-3 Aero V6 "Silver Arrow" (2006)
twin_cam Smålänning
24 mars 2007 · 7 877 Inlägg

falloutboy skrev:

twin_cam skrev:
Jag har inget negativt om postens paketleveranser. Har alltid fått mina paket i tid.

Sen ska ju allt vara centrerat på vissa orter, därav den onödiga frakten till t.ex malmö om paketet ska till grannen.

men om nu paketet ska till grannen, är det då nån idé att skicka det? hmmm... varför ens ta det som ett exempel eftersom man ändå aldrig hade skickat det till sin granne utan lämnat det personligen. klart man kan ifrågasätta allt, men det var ett uselt exempel.

Ja det va rätt uselt, men om vi tar som exempel att jag vill skicka en dator till nybro. Då ska den ändå ner i malmö och härja... Miljövänligt?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
falloutboy
24 mars 2007 · 1 723 Inlägg

twin_cam skrev:
Ja det va rätt uselt, men om vi tar som exempel att jag vill skicka en dator till nybro. Då ska den ändå ner i malmö och härja... Miljövänligt?

Nej, det kan man ifrågasätta!

Tompa_Vax Skogs Arbetare
24 mars 2007 · 413 Inlägg

Beställ md bud då, då kommer det framm senast dan efter eller på eftermiddagen om man beställer det på morgonen innan 11. iallafall där jag jobbar....

Go For It!!
Machin Fartmissbrukare
24 mars 2007 · 1 302 Inlägg

ny dag och ny erfarenheter...

har fått förklarat för mig nu hur d funkar och min ilska har givetvis gått över..

tack för de m00neye smile

kommer att komma en text här som förklarar hur d ligger till med posten..

som jag hela tiden har sagt så var jag aldri arg på postpersonal utan på det som ja trodde var ett helt idiotiskt sätt att hantera paket och utsändning av avier..
men som sagt så har m00neye förklarat för mig hur d ligger till och min ilska är som bortblåst...


Ps. Tack för ändring av topic Chrizz_ wink







Mr_Mrs_X40 skrev:
det e inte sista uthämtnings datummet som du har läst att efter den 27 så skickas det tillbax o du blir ersättningsskyldig för uteblivet packet.???

nä läsa kan ja så där missa ja inget.. sista uthämtningsdag är 2007-04-10

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Galad8
24 mars 2007 · 1 997 Inlägg

GrebyAxel skrev:

falloutboy skrev:

perpelle skrev:
men huvudet över oss verkar vara i en annan värld.

det brukar vara så.

men trådskaparens problem kanske ligger i vilken sorts typ av frakt firman betalat? Är det snikvarianten så tar det ruskigt lång tid. mina paket från USA tar ibland 5 dagar. kortare tid än inrikes frakt. smile

Fick hem ett avgasrör till Ford pickupen från Detriot. 4 dagar, då blir man imponerad tongue
Dom kan

Beställde en tidning från england...
stod att det skulle ta 20 dagar..
efter 4 dagar var den hemma i brevlådan. då blev man glad big_smile
sen 2 dagar senare kom en annan tidning från samma företag som ja inte ens beställt.. haha smile
ja klagar då inte iallafall smile

simpann Living in the fastlane
24 mars 2007 · 128 Inlägg

hehe, jag jobbar själv som brevbärare på Posten tongue Ni ska veta att det är ett jäkla slit jobb, tänk er 500kg reklam som ska ut på en dag på ett distrikt tillsammans med all vanlig post, det är nedskärningar och lönen är skit, det finns ingen som kan hjälpa till heller, vet hur många som helst som fått problem med sina knän efter att ha sprungit i trappor hela livet, dessutom förekommer mkt förslitnings skador samt rygg skott etc.

On Topic: Har du fått avin så ska den ligga på ditt lokala postkontor, eftersom brevbäraren aviserar paketet först när han fått paketet till post-terminalen. Visst det kan vara lätt att gnälla på posten om man själv aldrig jobbat där och inte förstår hur det jäkla företaget är uppbyggt och fungerar, men som sagt 2-5 arbetsdagar tar det alltid max innan du fått din produkt.

VIlel bara skriva av mej lite tongue

Machin Fartmissbrukare
24 mars 2007 · 1 302 Inlägg

simpann skrev:
hehe, jag jobbar själv som brevbärare på Posten tongue Ni ska veta att det är ett jäkla slit jobb, tänk er 500kg reklam som ska ut på en dag på ett distrikt tillsammans med all vanlig post, det är nedskärningar och lönen är skit, det finns ingen som kan hjälpa till heller, vet hur många som helst som fått problem med sina knän efter att ha sprungit i trappor hela livet, dessutom förekommer mkt förslitnings skador samt rygg skott etc.

On Topic: Har du fått avin så ska den ligga på ditt lokala postkontor, eftersom brevbäraren aviserar paketet först när han fått paketet till post-terminalen. Visst det kan vara lätt att gnälla på posten om man själv aldrig jobbat där och inte förstår hur det jäkla företaget är uppbyggt och fungerar, men som sagt 2-5 arbetsdagar tar det alltid max innan du fått din produkt.

VIlel bara skriva av mej lite tongue

antar att du inte har läst igenom mina inlägg.. men d e lugnt.. du e inte den första i denna tråden som missar poängen med min ilska...

hade absolut ingenting med personalen på posten att göra utan som du själv säger hur d jäkla företaget är uppbyggt och fungerar.. så innan du ska skriva av dig så kan du juh läsa igenom tråden!

å för 1000:e gången..NEJ! paketet är inte på postkontret!!!
det låg i ånge igår natt och ligger förmodligen kvar där tills på måndag

Senast redigerat av Machin (24 mars 2007)

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
m00neye
24 mars 2007 · 28 Inlägg

Machin skrev:
ny dag och ny erfarenheter...

har fått förklarat för mig nu hur d funkar och min ilska har givetvis gått över..

tack för de m00neye smile

kommer att komma en text här som förklarar hur d ligger till med posten..

som jag hela tiden har sagt så var jag aldri arg på postpersonal utan på det som ja trodde var ett helt idiotiskt sätt att hantera paket och utsändning av avier..
men som sagt så har m00neye förklarat för mig hur d ligger till och min ilska är som bortblåst...


Ps. Tack för ändring av topic Chrizz_ wink







Mr_Mrs_X40 skrev:
det e inte sista uthämtnings datummet som du har läst att efter den 27 så skickas det tillbax o du blir ersättningsskyldig för uteblivet packet.???

nä läsa kan ja så där missa ja inget.. sista uthämtningsdag är 2007-04-10

Då ska vi se:

23 mar kl 04:41      Ånge, Försändelsen har sorterats
22 mar kl 19:05     Posten, eBrevsavisering har skickats till mottagaren
22 mar kl 17:40     Stockholm Södra, Försändelsen har sorterats
22 mar kl 11:46     Uppsala, Posten har tagit emot försändelsen
21 mar kl 14:42     Scandinavian Car Styling AB, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

1. I onsdag 21/3 skrevs adresskortet ut på företaget, det är den första noteringen. notera att posten har inte paketen i detta läget utan det är vid detta tillfället adresskortet skrivs ut hos kunden och den automatiska bokning om upphämtning går in i postens system.
2. men posten fick inte vantarna på det förrän igår den 22/3 det är den andra registreringen.
3. Igår kväll lämnade paketet Uppsala för att transporteras till Stockholm där sorteringstermnalen ligger, det är 3:e noteringen.
Samma kväll går e-brevaviseringen ut och paketet börjar sin färd mot Ånge, som är den stora knutpunkten i norr för alla Norrlands paket.
4. I morse kom paketet till Ånge kl 04.41

Man räknar så här
Från Uppsala till älvsbyn tar det 3 arbetsdagar med postpaket  (om du har sms eller ebrevsavisering)
Första dagen posten har paketen räknas ej utan dag 1 är idag fredag, i detta fall.
Lördag och söndag går bort, alltså har vi dag 2 på måndag och dag 3 på tisdag.

Här är lite info om leveranstider för olika pakettjänster till ditt postnummer:

Tjänst      Leveranstid      Destination
Express 07.00                            1 arbetsdag     Sverige, 94232
DPD Företagspaket 09.00     1 arbetsdag      Sverige, 94232
DPD Företagspaket 12.00     *                   Sverige, 94232
DPD Företagspaket 16.00     2 arbetsdagar     Sverige, 94232
Hempaket                            3 arbetsdagar     Sverige, 94232
Postpaket                             3 arbetsdagar (1)     Sverige, 94232
PALL.ETT                             2 arbetsdagar     Sverige, 94232

Det som kan vara förvirrande är att den dagen posten får paketen, den dagen räknas som dag 0 och sen räknar man vidare därifrån. Det jag vill säga är att man på många internetsidor inte informerar fullt ut och därför förväntar kunderna sig mer än vad som egentligen är möjligt.
Det är också väldigt lätt för avsändande företag att skylla på posten men i det läget begär man bara ett kollinummer så får man oftast allt svart på vitt.
Hoppas att du får ditt paket och att du blir nöjd med ditt luftfilter. Ha en bra sommar med bilen smile

Machin Fartmissbrukare
24 mars 2007 · 1 302 Inlägg

å där kom texten ja syftade på .. tack igen för förklaringen M00neye smile

men som ja nyss skrev till dig så är d inte frågan om sms lr e-brevs avisering utan avierna kommer hem i vanliga kuvert i brevlådan ...

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang