8354
Sök

Bryggkoppling av steg, säger manualen fel?

Speed FMK
849 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Hejsan alla!

Jag har 2st Coustic steg liggandes här hemma och i manualen står det att de klarar en belastning på 4 ohm per kanal (2 kanaligt steg). har läst att om man bryggkopplar ska man dubbla rekommenderad bas impedans, alltså 8 ohm. Dock säger manualen att jag kan bryggkoppla in en bas på 4 ohm med. Borde inte detta innebära att jag kan belasta kanalerna ner till 2ohm var? blev lite fundersam när jag läste detta.

Mvh Ludde

med lem
1 925 Inlägg
29 mars 2007
Bi0HaZZarD skrev:
Hejsan alla!

Jag har 2st Coustic steg liggandes här hemma och i manualen står det att de klarar en belastning på 4 ohm per kanal (2 kanaligt steg). har läst att om man bryggkopplar ska man dubbla rekommenderad bas impedans, alltså 8 ohm. Dock säger manualen att jag kan bryggkoppla in en bas på 4 ohm med. Borde inte detta innebära att jag kan belasta kanalerna ner till 2ohm var? blev lite fundersam när jag läste detta.

Mvh Ludde

men om du kan belasta dom ner till 2 ohm per kanal går det inte brygga då o få 1 ohm ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Speed FMK
849 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
_fillan_ skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Hejsan alla!

Mvh Ludde

men om du kan belasta dom ner till 2 ohm per kanal går det inte brygga då o få 1 ohm ?

jag vet ju inte om jag kan lasta 2ohm per kanal. det jag försöker få ut. lästa i manualen igen nu, det står på ett ställe:

"Output impedance(Ohms):     2,4 or 8"

Står dock tidigare att man ska ha 4 ohm på varje kanal, vad ska jag tro på och vad tror ni om det?

Förreste, bryggning ökar väl den minimala impedansen på steget, inte säker, eller?

Mvh Ludde

6 851 Inlägg
29 mars 2007
är steget byggbart? Isf kan du köra 2ohm i stereo, men enbart 4ohm i bryggat läge.
Är detget inte gjort för att bryggas så klarar det nog max 4ohm/kanal och inget annat (förutom över, typ 6-8ohm m.m..)

21 761 Inlägg
29 mars 2007
Eftersom det står i manualen att man kan använda 2,4,8 Ohms högtalare så tål steget 2 Ohm i stereoläge och 4 Ohm i bryggkopplat läge. I manualen så står det dessutom hur mycket steget ger ut vid bryggkopplat läge.

Speed FMK
849 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Det är bryggkopplingsbart i 4 ohm enligt manualen. Det står tyvärr inte vad det ger för effekt vid 2 ohm utan bara vad det ger vid 4 ohm vilket är 1x300 eller 2x100.

Får testa spela det i 2 ohm någon gång o se vad det säger smile

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
30 mars 2007
Det är väl fortfarande 460u som du har?

I så fall står det i manualen att det ger 2x150W vid 0,09%THD i två Ohm.

Speed FMK
849 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är väl fortfarande 460u som du har?

I så fall står det i manualen att det ger 2x150W vid 0,09%THD i två Ohm.

Oki smile hittar inte det i den manualen jag har men det stämmer som du säger. hörde med coustic själva och de sa att det var stabilt i 2ohm vid stereo och 4 ohm vid mono. smile

Tack för alla svar!

Mvh Ludde

Sök