5872
Sök

Vårstädning eller har ni bilarna i fint sommarskick hela vintern?

104 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Jag nu är vårsolen här och lyser så härligt!:cool:Har ni som är här inne vårstädning framför er eller har ni lika fint i bilarna året om?Om ni ska vårstäda,vad gör ni då?Ingår det vaxning?
Berätta lite vad ni gör och hur ni gör det med bilen på våren.
Jag själv måste vårstäda rejält.Tar ut mattor,tvättar instrumenteringen och torkar ur det mesta.Det hela brukar te sig en heldag eller 2 t om hemma på garageuppfarten med en kaffekanna och korg med frukt,mackor eller annat tilltugg.En stor vätskebehållare för man svettas när det städas.roll
Har ni tips till andra,lämna det och skaffa er bättre karma!Det vet ni inte när ni behöver nästa gång.wink

Volvo håller Ford ifrån konkurs,fast nu rasar de utför för alla

2 594 Inlägg
30 mars 2007
jag brukar vårstäda bilen känns fräscht att ha en ren bil brukar även ställa in en burk amoniak i bilen under natten så man får bort all dålig lukt

222 Inlägg
30 mars 2007
Njae, jag kanske inte håller bilen i samma skick på vintern som jag gör på sommaren. smile
Men jag behöver inte hålla på länge för att det ska bli fräscht.

wink

Hellre chips än sex på festival!!!!

2 652 Inlägg
30 mars 2007
jag brukar göra storstädning . tvätta\dammsuga \motortvätta\ och ett par kalla brukar kunna slinka ner . sen e de bara backa in i garaget igen smile

161 Inlägg
30 mars 2007
jag höst städar min bil innan jag ställer ner den i garaget för vintern, sen när våren kommer så blir det till att putsa av allt garagedamm som blivit smile sen underhåller jag städningen 1 gång i veckan + tvätt och puts! ingen smutsig bil här inte *L*

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!

Fotograf
1 319 Inlägg
30 mars 2007
man försöker hålla den så fin som möjligt helatiden.. kan ut och städa den i -10grader för hatar en skitig bil...

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 mars 2007
ser ut som skit i min bil för tillfället men det ska det bli ändring på nu smile

671 Inlägg
30 mars 2007
Blir att göra en "rekond-dag" i påsk. (Nån av dagarna som man inte är på elmia cool )

Då skall:
invändigt
Bilen dammugas.
Sommarmattorna ska in.
Nya skinnklädseln rengöras.
Instrumentpanelen + alla andra detaljer rengöras
Alupedalerna ska på.

utvändigt
tvättas + torkas
lackrengöras
vaxas å putsa påt som bara den smile
fälgarna och däcken ska rengöras

Second is the first loser

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
30 mars 2007
blir en ordentlig rengöring så fort de har torkat upp här..

dammsugning , torkning , byte av mattor , tvättning , polering osv osv.

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

793 Inlägg
30 mars 2007
hur bra funkar amoniak?

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

222 Inlägg
30 mars 2007
Goli skrev:
hur bra funkar amoniak?

Typ, vääääldigt effektivt.
Det tar bort dofter som man inte vill ha kvar.

wink

Hellre chips än sex på festival!!!!

2 652 Inlägg
30 mars 2007
Goli skrev:
hur bra funkar amoniak?

precis min gammla e36 var ganska inrökt o efter de så kände man yttert lite .

132 Inlägg
30 mars 2007
Dammsuger, putsar & gnor...
Gör väl inget speciellt, men är väldigt noga. Ibland blir man bara så less på att städa, men när man ser resultatet så inser man att det var värt mödan.

Brukar städa när jag inte har så mycket annat för mig. Med lite solsken och schysst rock n´roll i bakgrunden kan det vara ganska trevligt till och med. smile

9 108 Inlägg
30 mars 2007
Tror det räcker med en rejäl tvätt för min del.. Blir väl en storpolering om jag behöver smile

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
30 mars 2007
nogran tvätt in och utvändigt, vårstädningen är redan klar för min del cool bara rubbing och vaxning som är kvar hmm

men när de blir varmare ute så börjar jag med att tvätta bilen utvändig noga, svabbar sedan av motor utrymmet. sedan byta till sommardäck, för att sedan gå på invändigt me dammsugare och trasa smile byta till textilmattor, och det hela avslutas me att hänga in en ny wunderbaum för god lukt big_smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Smålänning
7 887 Inlägg
30 mars 2007
Extra noggrann tvättning, under över och innanför listena. Motortvätt, Invändig rengöring och städning. Försöker hålla den så sen tongue

På vintrarna så är min bil grå av skit och salt, och invändigt så ligger massor med skräp. Så min bil är det stor skillnad på sommar och vinter...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Klyphuggare
328 Inlägg
30 mars 2007
blir väl en rejäl tvätt sen rubbing och vax och lite diverse reparationer efter det vägsaltet har åstadkommit

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 mars 2007
Innan jag tar bilen till Göteborg så ska den putsas och tvättas.
Blir lite dammsugning i också, ligger kaksmulor överallt. Eller inte smulor, men det ser ut så tongue

Blir nog sommardäcksbyte också, men ska glo lite på väderrapporter och så innan bara.
Vore lite kul om det kom blixthalka dagen efter man tagit bort vintersulorna smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Miklen
30 mars 2007
Vart hittar man Amoniak smile

Evolution
1 627 Inlägg
30 mars 2007
idag vart de 2 gånger avfettning och tvätt imorn blir de lite fix i och lite stenskotts fix och bytta olja  oj glömde svettsa avgas med

Fäll ner pungen och landa

Sök