9690
Sök

Medel mot korrison i fördelardosan

527 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Min fördelardosa och rotor korriderar så himla snabbt.
Ungefär en gång i månanaden så kan jag skruva bort den och hitta nya oxidrester.
Detta börjar störa mig och jag undrar om det finns något medel man kan ha på för att motverka denna oxidering.

Typ polfett, 5-56, silicon el dyl?
Risken finns väl dock att något liknande bara bränns bort.

Något som har något tips? big_smile

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 mars 2007
silicon vill du inte ha eftersom det försämrar ledningsförmågan, kontaktspray än nog lite skarpt, 5-56 innehåller även det silicon, det jag skulle rekommendera är WD-40 mycket mildare än kontaktspray, silikonfritt och med en skyddande effekt...
edit: SMÅ mängder dock, måttlighet är nog bäst hur du än gör  smile
Senast redigerat av TS_quattro (30 mars 2007)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

527 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
WD-40 säger du!?

582 Inlägg
30 mars 2007
Går bilen nå sämre eller när det oxiderat?

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

527 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Ja, men då ska det vara ganska mycket oxid. Den hackar eller tvekar på full-gas.
Ytorna ska helst vara helt blanka och fria från oxid.
Man kanske borde ta fram något medel till marknaden och sälja eftersom det inte tycks existera :-)

Fler kunniga förslag emottages gärna!
Senast redigerat av Loffe123 (31 mars 2007)

9 108 Inlägg
31 mars 2007
Flyttar till Elektronik.

Smålänning
7 887 Inlägg
31 mars 2007
Vad är det för bil? Hur gammal?

Kanske bättre att kolla varför det blir oxid i fördelaren än att behandla den. Står bilen fuktigt? Står den i garage så kanske du skulle testa att ställa den ute. Används bilen varje dag?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

527 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Bilen står ute, går korta avstånd och jag bor vid kusten = fuktigt.
Jag kan inte parkera inomhus, det verkar dumt att köra en längre sträcka än nödvändigt till jobbet  och att flytta från kusten är uteslutet :-)

Det bästa i mina ögon är att förebygga korrisionen med något medel.

873 Inlägg
31 mars 2007
Hade samma problem nyligen.

Plockade bort den gammla rotorn och fördelarlocket och förväntade mig att det skulle vara orginal, sprucket och helt nedslitet.
Det var inte alls slut, och ett likadant som jag höll nytt i handen med.
Men fullt med skit (massor... fick hälla ut) och oxiderat var det.

Så jag bytte och fettade in kanterna med polfett (det enda jag hade, hade tänkt ta silicon runt ytterkanten annars).

Verkar fungera än så länge i vart fall. Locket sög sig fast och fukten verkar rinna av. Får väl se hur länge det håller.

Att förhindra fukten att komma in borde ändå vara det bästa hur man än bär sig åt för att göra det.

Don't get mad, get even.

Smålänning
7 887 Inlägg
31 mars 2007
I teorin så funkar det att droppa en liten droppe sprit i botten på fördelaren (förutsätter stående fördelare) så att den suger åt sig fukten. Vet dock inte i praktiken.

Suzuki vet jag att på deras Samuraimodell så sitter det en O-ring mellan fördelarlocket och huset. Kanske vore nått at fundera på.

Verkar som att detta problemet bara drabbar vissa... Jag bor vid kusten och cyklar korta sträckor och har bilen ute, men jag klarar mig. Det kan vara en liten spricka i locket. Kolla om du kanske kan få låna ett av någon med likadan bil och prova.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

527 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Min fördelare har någon slags ventilering. Det sitter som en pip på den, så helt tät är den inte, och ska nog inte vara det heller.

Microskopiska mängder polfett är en tanke jag också haft, men jag befarar att något liknande bara bränns bort.
Ska prova iallafall.

Kopparpasta?

527 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
öööh...hamnade ämnet under bilstereo hehe!?
Känns något missplaced.

4 554 Inlägg
31 mars 2007
Loffe123 skrev:
öööh...hamnade ämnet under bilstereo hehe!?
Känns något missplaced.

#  Bilstereo och elektronik så den ligger allt rätt, de finns fett för att ksydda emot korrision och oxidering tror elfa kan ha om du ska ha finfina saker annars går de bra med vanligt vasselin

527 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Saken är ju den att det kommer feta gnistor som bränner bort dylika medel ganska snabbt och man får en hinna sot där istället.
Så det är knappast jämförbart med saker man använder till elektronik etc.
Senast redigerat av Loffe123 (1 april 2007)

4 554 Inlägg
1 april 2007
kan ju kanske prova med vanligt fett men som sagt svårt att säga om de går för fett gillar inte värme direkt. finns säkert något värmebeständigare slags fett men då lär de nog kosta mer också

873 Inlägg
1 april 2007
Molybdenfett?

Grundämnet Molybden har en väldigt hög smältpunkt.
Bara att kolla hur mycket fettet tål också, men antagligen mer än vaselin.

Don't get mad, get even.

Sök