Infinity Kappa Perfect 10" Vs Cerwin Vega V-Max 12"

Herr_Talladega V.I.P
2 april 2007 · 286 Inlägg

Vilken av dessa basar hade ni satsat på? Hade tänkt dubbla av dessa.
Har nämligen 2st Vega 12" men blev sugen på kappa serien.
Vad tycker ni?

Herr_Talladega V.I.P
3 april 2007 · 286 Inlägg

Someone?

Drönirettab
3 april 2007 · 21 761 Inlägg

CV har förstås större konarea eftersom de är 12", X-max är nästan 3mm längre men det gör inte så väldigt mycket. Fastän CV är 12" så passar de i nästan lika små lådor som Infinity, då låter det ju intressant enligt min åsikt iaf.

Infinity är lite mer lättdrivna än CV, trots att de är mindre. Har inte tillgång till mitt lådprogram just nu så att jag kan jämföra mer exakt, dock tror jag inte att det skiljer många dB.

Skulle nog köra på CV.

Herr_Talladega V.I.P
3 april 2007 · 286 Inlägg

Ok. Såg att kappa kostade 2500:-, dubbelt så dyra jämfört med V-max basarna.
Märket man betalar för?

Kenko
3 april 2007 · 264 Inlägg

Två helt skillda basar!! Beror nog lite på vad man vill ha för sorts bas!!

Volvo V60 D3 "BSR-ifierad" (2011)
Herr_Talladega V.I.P
3 april 2007 · 286 Inlägg

Kenko skrev:
Två helt skillda basar!! Beror nog lite på vad man vill ha för sorts bas!!

Skillnaden är?

Drönirettab
4 april 2007 · 21 761 Inlägg

Har kikat i lådprogrammet nu och jämfört Kappa Perfect 100.1(enkel spole)med V-Max 12.4(dubbel spole), vet inte exakt vilken modell du har.

Tar man en basreflexlåda på 25 liter netto avstämd till 35 Hz, ungefär som deras egna lådförslag lite grovt räknat, så borde V-Max spela lika djupt som Kappa. Den får dock en lite högre baspeak vid avstämningen, runt 1-1,5dB högre, det gör att eftersom den har lite sämre känslighet än Kappa så kommer den att spela lika högt vid samma effekt.

Resultaten blir ungefär samma med sluten låda(dock ingen baspeak), man kan säga att V-Max passar lite bättre i sluten låda eftersom den har lite högre Qts, men den går bra även i basreflex om man vill ha rejält basdunk. En viss nackdel är att rören blir långa i basreflex, därför kan det vara enklare med sluten.


Sammantaget innebär det att vid samma effekt ut från steget så spelar båda basmodellerna ungefär lika högt, men eftersom V-Max har större area och tål mer effekt så kan den totalt sett spela lite högre än Kappa. Det här är alltså rent teoretiskt, jag har inte provat någon av dessa basar.

Herr_Talladega V.I.P
4 april 2007 · 286 Inlägg

Ok tackar, tur att du finns här på forumet wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang