7837
Sök

Kondensare eller batteri?

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
Hejsan!

Har en Volvo 854 -95 som jag har tryckt i Pioneer PRS-X340 och ett Mutant 800.1X steg i.
Till dessa har jag Focal 130V2 och en Alpine Type-R 10" (har bryggat PRS-steget till framsystemen och kör mutanten i 1 ohm).

Som ni kan tänka er blinkar bilen rätt rejält när det börjar gå mot lite högre volymer så även jag fattar jag måste göra något åt elsystemet. wink

Första tanken jag får är att skaffa en kondensator, medan en vän säger att jag hellre ska införskaffa ett gelébatteri av den lite värre sorten istället.

Allt är original som det är nu.

Tips?

tackar. smile

Miklen
6 april 2007
Skaffa ett bättre batteri som klarar lite mer.. fortsätter problemen släng dit en eller 2 kondensatorer.. Om inte batteriet orkar så mycke blir ju spänningsfallet större..

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
Okej, men vilken typ av batteri ska jag ha då?
Polaren föreslog ett gelébatteri, men var får man tag på såna?
Och vad gör ett gelébatteri bättre än ett vanligt batteri?

Frågorna är många... smile

Överladdad!
530 Inlägg
6 april 2007
Ett optima Gultop kör jag med å det räcker rätt bra smile men vill man ha maxström så ska man nog ha två..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

21 761 Inlägg
6 april 2007
Men som vanligt får man inte glömma generatorn och kablarna från den, även bilens originaljordkabel bör man kika på och eventuellt byta ut.

Det verkar som att de flesta 850 har 100A generator, är det en sådan på din också Bebben?

I så fall, om du står med motorn på tomgång så får du räkna med att generatorn inte kan hålla rätt laddspänning när bilens hela strömförbrukning ökar till 40-50A. Då får du räkna med insprutning+belysning+stereo vilket antagligen gör att det inte blir så mycket över till stereon.

Det sitter gissningsvis ett 55-65Ah batteri i bilen, då räcker det inte så långt om du spelar med motorn avslagen heller.

Spelar du en del med motorn avslagen?
Senast redigerat av Drönirettab (6 april 2007)

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Spelar du en del med motorn avslagen?

Nästan aldrig, faktiskt. Och när jag gör det blir det väl någon enstaka minut bara, ställa stegen och sånt.
Inte så kul att ställa stegen och sitta 20 cm från avgasröret. wink

Allt är original (har ingen aning om generatorns amperetal..), ang. batteriet... Ska kolla på Ah lite senare idag.

Med kablar och jordfläta till batteriet, så antar jag du menar att de som redan finns där är för små och därför (helst) ska bytas ut?

21 761 Inlägg
6 april 2007
Jag vet ju inte hur pass grova dina kablar är, men det är tyvärr ganska ofta klena kablar från tex batteri ner till kaross. Kontakten vid karossen är inte alltid den bästa heller och laddkabeln från generatorn kanske inte är den bästa.

Sedan kan man gärna prova att sätta en extra jordkabel/fläta mellan generator och motorblock, jag tror att många generatorer bara får sin jord via fästet i motorn och där kan det lätt bli dålig kontakt.

När man ser över sitt elsystem så får man förstås vara beredd på lite uppgraderingar av tex batteri och generator, men ibland kan man också komma en bra bit på vägen bara genom att se till att bilens originalutrustning verkligen utnyttjas fullt ut.

Det kan hända att bilen egentligen har hyffsade strömresurser med sin originalgenerator och batteri, men om det är lite dålig kontakt på en del ställen så går det inte att få ut full kapacitet av sakerna.
Senast redigerat av Drönirettab (6 april 2007)

550 Inlägg
6 april 2007
en generator tappar ca 45% av effekten när den blir varm.. Så har man en 80A gen så lämnar den bara ca 45-50a när den är driftsvarm.
Därför har Phoenix Gold generatorer trä kärna för att inte bli uppvärmd.

Sök