7812
Sök

Klarar generatorn (Renault 19) av att driva steget?

252 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
Har vart på elmia idag smile Och där införskaffade jag mig en baslåda,
Zachry BL-212 LED 2x12, 1200 Watt med inbyggt slutsteg. från ljudia..

Glad över mitt köp kom ja hem o visade den för min flickvänns pappa, som då säger att min generator nog inte kan driva den sad

Jag har en renault 19, med 1.4 motorn.

Köpte även 2 st 6x9 or som ja tänkte ha i hathyllan.

Kan då ingenting om biljud eller något, så ja har ingen aning om hur ja ska gå till väga ?

måste ja ha en ny generator eller hur ska ja göra ? hmmhmmhmmhmm

9 108 Inlägg
6 april 2007
Ingen vidare rubrik.. Ändrar lite.

252 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
MilleN skrev:
Ingen vidare rubrik.. Ändrar lite.

hehe tack big_smile

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
6 april 2007
allt går bara man vill.. big_smilebig_smilebig_smile

252 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
jo ja tänker allt testa big_smile för de värsta som kan hända är väll att ja får ladda batteriet när de tagit slut ?

21 761 Inlägg
7 april 2007
alfonsomfan skrev:

Glad över mitt köp kom ja hem o visade den för min flickvänns pappa, som då säger att min generator nog inte kan driva den sad

Kan då ingenting om biljud eller något, så ja har ingen aning om hur ja ska gå till väga ?

måste ja ha en ny generator eller hur ska ja göra ?

Det beror ju bla på hur stort slutsteg som sitter på lådan, vet du hur stort det är?

Renault 19 verkar ha åtminstone 3 olika styrkor på generatorerna enligt Yourex.se, jag hittade 65A/70A/90A.

Har du kikat på din generator hur många Ampere den är på?

252 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
alfonsomfan skrev:

måste ja ha en ny generator eller hur ska ja göra ?

Det beror ju bla på hur stort slutsteg som sitter på lådan, vet du hur stort det är?

Renault 19 verkar ha åtminstone 3 olika styrkor på generatorerna enligt Yourex.se, jag hittade 65A/70A/90A.

Har du kikat på din generator hur många Ampere den är på?

jag har ingen aning om vad de e för steg faktiskt, fick inte med någon beskrivning eller något på lådan.

ja kollade i instruktionsboken men blev inte ett dugg klokare av de faktiskt.
men är de någon av dom generatorerna som skulle klara av o köra det eller ?

21 761 Inlägg
7 april 2007
Om motorn går på tomgång så ger generatorn lite mindre än hälften av den maximala strömmen med rätt laddspänning, det innebär att 65/70A generatorn kanske kan ge gissningsvis runt 30A innan laddspänningen sjunker en del. Med tanke på att insprutning och lysen behöver ström så finns inte mycket kvar till stereoanläggningen.

Även om det inte är så väldigt kraftigt steg så finns risken att bilens belysning kommer att blinka, iaf om motorn går på tomgång. 90A generatorn klarar av lite bättre, men inte om slutsteget är mycket stort. Fast det är lite svårt att spekulera.

Kolla på slutsteget hur stora säkringar som sitter där, då får man en liten vink om hur mycket ström som steget kan dra när man vrider på hög volym.

En sak som du kan göra är att se över batteriets jordkabel ner till karossen, den är ofta lite väl klen och kan ha dålig kontakt beroende på tex rost eller ärgning. Det skadar inte att byta ut den mot en grövre och samtidigt göra ordentligt plåtrent vid infästningen i karossen.

Även generatorns laddkabel kan vara ide att byta ut till en grövre, man kan också sätta en extra jordfläta/kabel från generatorns chassie till motorblocket för att säkerställa att generatorn själv har bra jord.

De här sakerna som jag skrev, att byta ut kablar, måste du förstås inte göra. Men det kan vara värt att se över dem ändå, speciellt om bilen börjar vara några år. Det bildas rost och ärg vid olika kopplingspunkter och då får man inte ut den strömkapacitet som batteri och generator egentligen kan ge ut.
Senast redigerat av Drönirettab (7 april 2007)

252 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om motorn går på tomgång så ger generatorn lite mindre än hälften av den maximala strömmen med rätt laddspänning, det innebär att 65/70A generatorn kanske kan ge gissningsvis runt 30A innan laddspänningen sjunker en del. Med tanke på att insprutning och lysen behöver ström så finns inte mycket kvar till stereoanläggningen.

Även om det inte är så väldigt kraftigt steg så finns risken att bilens belysning kommer att blinka, iaf om motorn går på tomgång. 90A generatorn klarar av lite bättre, men inte om slutsteget är mycket stort. Fast det är lite svårt att spekulera.

Kolla på slutsteget hur stora säkringar som sitter där, då får man en liten vink om hur mycket ström som steget kan dra när man vrider på hög volym.

En sak som du kan göra är att se över batteriets jordkabel ner till karossen, den är ofta lite väl klen och kan ha dålig kontakt beroende på tex rost eller ärgning. Det skadar inte att byta ut den mot en grövre och samtidigt göra ordentligt plåtrent vid infästningen i karossen.

Även generatorns laddkabel kan vara ide att byta ut till en grövre, man kan också sätta en extra jordfläta/kabel från generatorns chassie till motorblocket för att säkerställa att generatorn själv har bra jord.

De här sakerna som jag skrev, att byta ut kablar, måste du förstås inte göra. Men det kan vara värt att se över dem ändå, speciellt om bilen börjar vara några år. Det bildas rost och ärg vid olika kopplingspunkter och då får man inte ut den strömkapacitet som batteri och generator egentligen kan ge ut.

men då får ja försöka ta reda på vilken genaretor jag har då..

men på säkringen på steget stog de iaf 25.

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
7 april 2007
Tjenna tjenna!!

Enkelt fix vid trubbel, tex när ljusen blikar itakt med basen, åk in till BRL m,fl och fråga efter en kondensator, villket hjälper ditt slutsteg att ladda upp ström utan att ta max utav vad bilens egna klarar av!

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

252 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
Volvo_Bjork skrev:
Tjenna tjenna!!

Enkelt fix vid trubbel, tex när ljusen blikar itakt med basen, åk in till BRL m,fl och fråga efter en kondensator, villket hjälper ditt slutsteg att ladda upp ström utan att ta max utav vad bilens egna klarar av!

jo ja får göra det om det krånglar, men vill ju helst inte behöva lägga ut dom pengarna tongue
men e de så så måste de ju bli så tyvärr smile

21 761 Inlägg
7 april 2007
Om din bil har AC så borde det sitta 90A enligt info på Yourex.se.

252 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om din bil har AC så borde det sitta 90A enligt info på Yourex.se.

men de har den ju inte då tyvärr neutral

21 761 Inlägg
7 april 2007
Eftersom det sitter en 25A säkring på steget så innebär det att det är relativt litet och då kan det gå ganska bra ändå, det kommer ju inte att dra maxström hela tiden.

Det är ju som sagt bara att testa att koppla in anläggningen, då ser du om det blinkar i belysningen eller inte. Känner du att du orkar så gör gärna som jag skrev angående kablar och sånt, det är ingen nackdel att se över dessa.

2 655 Inlägg
7 april 2007
Volvo_Bjork skrev:
Tjenna tjenna!!

Och en kondensator laddar upp batteriet??
Använder man sökfunktionen här på forumet så kommer finns mycket info ang. kondensatorns funktion i bilar.

På 1,4L bilarna så sitter det inte en 90A generator, om inte original generatorn har bytts ut någon gång. Den absolut vanligaste generatorn som sitter på din bil är en 70A generator.
Det är gränsfall på att den klarar av att ladda batteriet fullt utan att generatorn tar skada.
Följer du "Dönirettabs" råd ang. kablarna så underlättar du för generatorn.
Men en generator som får gå och jobba för fullt under längre perioder kommer att gå sönder. Om alla förbrukare i din bil drar 60-65A kontenuerligt och generatorn ger 70A så kommer oftast diodbryggan gå sönder p.g.a. den värmeutvecklingen, går den sönder så brukar även laddningsreläet gå sönder= dags att byta generator.
Detta händer inte direkt på en helg utan kan ta ett tag men det är bra att ha i åtanke.

Sök