6650
Sök

Tips för att fixa upp nya V4:an inför sommaren?

5 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
Nu har jag äntligen fått ändan ur röven och köpt mig en SAAB 96:a!
Dock är den riktigt risig i karossen och har en hel del rost, undersidan ser dock betydligt trevligare ut.

Tanken är att jag skall laga rosten efter bästa förmåga, samt byta en dörr och kanske en bakskärm. Har läst en hel del på forum om rostlagning och det är väl mer intressant med själva lackeringen.
   Jag har inte för avsikt att lägga mycket pengar på en bil jag kommer att köra så lite med och som var så billig, utan göra det mesta själv så gott jag kan. Frågan är bara hur mycket färg som går åt för en V4? Hur mycket rostskyddsprimer och hur många burkar spray?
   Kollade litegrann på ett forum där man tipsade om highlights.nu - ett grafittiställe med billig spray och den som skrev det sa att färgen var ok. Biltemas sprayer tycks många gnälla över iaf. Har inte bestämt kulören ännu...
   Är det annars Biltema och Clas Ohlson som gäller för spray, blästring, spackel och sandpapper eller har vi några andra tips för budgetraggaren?

Tacksam för tips.

/Ash

Smålänning
7 887 Inlägg
8 april 2007
Slippapper köper du lika bra hos t.ex hagbloms eller coop, ÖoB har plastic paddings rostskyddsfärger till bra priser, och också spackel.

Rostskyddsfärg gäller i princip ju mer desto bättre.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Slippapper köper du lika bra hos t.ex hagbloms eller coop, ÖoB har plastic paddings rostskyddsfärger till bra priser, och också spackel.

Rostskyddsfärg gäller i princip ju mer desto bättre.

Vi tackar för detta!

volvoraggare
4 776 Inlägg
8 april 2007
lacka den mattsvart med flames sen få tag på såna där kromade antenner som svajjar i fartvinden sen så rävsvansar en burk går åt cirka 400 ungefär

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

687 Inlägg
8 april 2007
Kul med en v4a dom är inte så vanliga nuförtiden. Lite bilder hade varit kul o se.

5 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
ironhead skrev:
lacka den mattsvart med flames sen få tag på såna där kromade antenner som svajjar i fartvinden sen så rävsvansar en burk går åt cirka 400 ungefär

Har förvisso sin charm, men jag tror jag är ute efter något lite lugnare... (plus att det skulle se ut som h-e om jag skulle försöka mig på en motivlackering big_smile)

(Ska se om jag kommer åt at lägga upp några "before-shots" volvo_Tobias)

1 002 Inlägg
9 april 2007
ashford skrev:
Dock är den riktigt risig i karossen och har en hel del rost, undersidan ser dock betydligt trevligare ut.

Tanken är att jag skall laga rosten efter bästa förmåga, samt byta en dörr och kanske en bakskärm. Har läst en hel del på forum om rostlagning och det är väl mer intressant med själva lackeringen.
   Jag har inte för avsikt att lägga mycket pengar på en bil jag kommer att köra så lite med och som var så billig, utan göra det mesta själv så gott jag kan. Frågan är bara hur mycket färg som går åt för en V4? Hur mycket rostskyddsprimer och hur många burkar spray?
   Kollade litegrann på ett forum där man tipsade om highlights.nu - ett grafittiställe med billig spray och den som skrev det sa att färgen var ok. Biltemas sprayer tycks många gnälla över iaf. Har inte bestämt kulören ännu...
   Är det annars Biltema och Clas Ohlson som gäller för spray, blästring, spackel och sandpapper eller har vi några andra tips för budgetraggaren?

Tacksam för tips.

/Ash

'

hej!
du behöver inte en reperationshandbok till bilen?
har en liggande hemma.
/gräsberg

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

5 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
Gräsberg skrev:
ashford skrev:

/Ash

'

hej!
du behöver inte en reperationshandbok till bilen?
har en liggande hemma.
/gräsberg

Jo!
Definitivt, men det ken bli lite sura miner med köp&sälj inne på detta forum så peta gärna iväg ett privat meddelande till mig.

Sök