Utseendemässigt: Olivia Wilde
Personlighet: Mycket svårt att säga. Man tänker sig gärna upp en "perfekt" tjej med diverse önskansvärda karaktärsdrag och liknande intressen som man själv. Det tror jag inte skulle fungera i verkligheten, även om en sådan tjej fanns.
Naturligtvis bör man ha vissa saker gemensamt, men jag tror det är minst lika viktigt att man inte har allt gemensamt. Dels är det ju inte en kopia av sig själv man är ute efter (egenkärlek har man nog av ändå

), och i ett långt och seriöst förhållande finns ett starkt behov av att vara en egen individ, med egna intressen, åsikter och personlighetsdrag.
En viktig sak i både livet och förhållanden, enligt min personliga åsikt, är spänning. För att hitta spänning i ett förhållande är det nödvändigt att ens partner utmanar en, på flera sätt, mycket genom sin humor, sin intelligens, initiativförmåga och även sitt humör. Samtidigt så ska man ju inte utmana varandra i allt, så att varje situation där man är oense om något utvecklas till ett problem.
Men för att inte sväva ut för mycket, kan man hålla sig till en lista med vissa, enligt mig, eftertraktade karaktärsdrag:
* Humor (utan att göra allt till ett skämt)
* Intelligens (men kunna vara charmigt korkad ibland)
* Initiativrik (men även luta sig tillbaka och låta en själv ta initiativ ibland)
* Ambitiös (att lyckas i livet, men inte till vilka pris som helst)
* Trogen
* Sunt förnuft (ingen mening med att vara smart om man inte klarar livets små problem)
* Fantasi (att sysselsätta sig själv, oss och ge förhållandet krydda)
* Omtänksam (utan att vara klängig eller irriterande påflugen)
* Gemensamma intressen (men gott om egna intressen också)
* Diverse brister (en perfekt person stör man sig snart på)
* Ekonomiskt sinnad (ekonomiska diskussioner kan snabbt ta kål på ett förhållande)
...
Och så fortsätter det. Men drömtjejen är en utopi, att leta efter sin livspartner är inte ett sökande efter drömtjejen, utan efter en som kommer så nära som möjligt. Det är nog viktigt att veta när man bör vara nöjd och inte alltid fortsätta jakten på något bättre.
Samtidigt anser jag att man kan, bör och ska vara kräsen, både vad gäller utseende och personlighet.