7364
Sök

Bygga låda åt min Dls UR12.

163 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
Hej, jag undrar hur den låter i en basreflex låda, nästan alla rekommenderar den i en sluten 30L låda, men den ska ju göra sitt bästa i en basreflex. Har hört att det blir mycket flåsljud när de sitter 3" rör i den. Går det inte bara köra med 3st 1"rör då i stället i samma längd som 3".

Eller är det så farligt ljud när den sitter i en basreflex, vill ju göra den bästa lådan för basen.

Sen ett till problem. Få in ljudet i cupen.
Kör en bmw 325 e36. Jag har ingen skidlucka och basen passar inte alls i bandpasslåda.
Funderar antingen på att ta bort hatthyllan och dämningen, sen försöka såga så lite som möjligt i det bärande i hatthyllans plåt och sedan få fast baslådan tätt i ett hål vid hatthyllan så den sticker upp in i cupen, med tätt mot bagagen.

Eller bara borra några lätta hål för 3" rör, 5-6st upp igenom hatthyllan. Vad tycker ni?

GOES wild
325 Inlägg
11 april 2007
Om du ska köra basreflex (vilket ger bättre ljud som sagt), så måste du räkna ut den exakta lådvolymen som basen är aspassad för. Vilket INTE är samma lådvolym som en sluten. Sedan måste du räkna ut längden och positionen på basröret, vilket INTE är lätt.
När du bygger sluten behöver du inte vara lika exakt på lådvolymen. En bra tummregel är +/- 20% i lådvolym... Lycka till!
Senast redigerat av sprstr (11 april 2007)

Silly rabbit - Trix are for kids

163 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
Fick med en ritning från Nardik.se när jag köpte basen, en portad låda, kör på den! Men tyckte röret var lite kort, 18cm  3". Medans Dls har en mindre låda med ett 33cm, 3" rör. Men jag ska testa o se.

1 634 Inlägg
13 april 2007
Min bas var inlämnad hos dls förra veckan och blev blev  uppkopplad till lite utrustning för att få ut de exakta värderna på basen, slutresultatet var att den "teoretiskt" optimala lådan för "välljud" var sluten låda på 23,5liter men endast en talspole inkopplad. Portat kan gå, då skulle lådan vara runt 30 liter (minns ej) och ett 40cm långt 3" rör, Inte speciellt praktiskt, ej heller snyggt om man sätter röret på utsidan, dessutom sa "Micke på PM-shoppen som räknade på basen" att han skulle absolut undvika att köra portad låda med den.

Nu gäller detta förståss endast på min bas, men så värst mycket skall det ju inte skilja dem åt, så jag tycker du skall gå på dls rekomendationer ifrån hemsidan, så "way-off" var det ju  inte då de rekomenderar 19liter slutet där.

PS. Hur fan får man plats med en UR12:a i en låda på 19 liter? (detta ÄR inkl. det basen tar upp" wink

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (13 april 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök