Spjutski skrev:
...en 10 %ig ökning av hastigheten ger en 35 %ig ökning av antalet dödsolyckor, är helt säker på att jag sagt detta förut. I det här fallet skulle det visserligen innebära en hastighetsbegränsning på 132 km/h men eftersom många ändå kör lite för fort så kan vi nog avrunda lite där. Dessutom, om man resonerar på det sättet är steget när man väl kommit till 130 inte långt till 140 heller och så vidare och så vidare...
Jag tror att de där sifrorna visserligen kan stämma, men inte säker på att de är aplicerbara i just det fallet, med den motorvägs sträckningen.
Du har helt rätt!

från 130 kan man öka hastigheten till 160 utan att lappen ryker, 30 över är redan i praktiken den gräns många har idag. Polisen får väl köpa snabbare bilar!

(Det var ironi, de har redan nog snabba fordon för att stoppa 99% av alla som kör för fort.)
Spjutski skrev:
En kommentar till denna sträcka utanför Gbg där hastigheten på prov ökats till 120 km/h. Detta anses vara en av de bäst utformade vägarna i hela Sverige vilket gör att den passar bra för en högre hastighet, ur säkerhetssynpunkt. Den är byggd med mycket stora ansträngningar för att få till en motorväg som inte känns tråkig, vilket jag också tycket man lyckats med. Jag kör ganska ofta E4an genom Småland där man inte lyckats lika bra. Denna väg är bitvis mycket tråkig och av den anledningen kör jag gärna alldeles för fort. Men jag anser absolut inte att detta gör mig mer alert, det är snarare så att det höga coupeljudet och farten gör mig mer trött. Så jag köper
inte argumenten om att en högre hastighet gör oss mer alerta. Möjligtvis på små krokiga vägar där man måste svänga ibland.
Jag har kört sträckan Gbg Öresundsbron ett antal gånger, sträckan med 120 är i mitt tycke precis lika tråkig som resterande kilometrar.
Det som skulle göra att man inte sitter och nickar till med högre fart är att det händer saker när man kör i 110kmh, de händer snabbare i 130kmh, tex så skulle ju fart skilnaden mot lastbilar var 40-50kmh istället för 20kmh, samtidigt som det kanske kommer snabbare trafik bakifrån, så man får sita och vara lite vaken på när man skall ut i vänstra fältet och när man skall släppa de snabbare fordonen.
Dessutom, lite grovt förenklat.
Sträckan Gbg - Sthlm 50 mil, tar i 110kmh drygt 4.5 timmar, medans den tar 3.85 timmar i 130. Det är 40 minuter mindre som man behöver sitta och köra. (Givetvis kan man inte köra 130 hela vägen, lika lite som man kan köra 110 hela vägen idag. Det var en grov förenkling.)
Spjutski skrev:
Offtopic:
Måste också fundera lite på detta med att en motor går optimalt vi vridmomentsmax. Som jag sa tidigare så är då erfarenheten den att en bil suger i sig betydligt mer bensin vid dessa varv än vid ex 1800 rpm vilket då också ger högre koldioxidutsläpp. När det gäller övriga utsläpp stämmer dock det du säger mycket bra. En bättre förbränning innebär mindre NOx och partiklar och annat skit. Men dessa har vi i dagens läge ganska bra koll på med alla tekniska lösningar som finns.
/Micke
En motor bör gå som optimalast, dvs även snålast vid detta varvtal. Tyvär äts den besparingen och lite till upp av luftmotståndet som ju fördublas från 110 till 130.
Som jag sa tidigare, så går motorn optimalast (Snålast i förhållandet förbrukning/Utvecklad kraft.) vid det varvtal där den har högst vridmoment, men i bensin motorns fall försämrar chaufören detta genom att inte hålla gasen i botten, så att trotteln står fullt öppen. (Det är "en" av parametrarna jag nämnde tidigare.) En diesel motor där emot GÅR SNÅLAST vid det varvtal den har sin vridmoments topp, då den inte har någon trottel som stryper, och Dieselbilarna ökar i antal hela tiden. (Söder över säljs 70% av alla personbilar med diesel motor.) De skulle ökat betydligt fortare, och skulle sparat vår miljö lite bätre om det inte var för att staten skall ha in extra skatt efter som de inte får in lika mycket i skatte intäkter när folk står vid pumpen.
Att vi har västeuropas äldsta bilpark beror helt på staten, som styr vårat bilval med de styrmedel den har, nämnligen "skatt".
--------------------------------------------
DoomDevil skrev:
Totalt omkörningsförbud för långtradare längs hela svenska motorvägsnätet!
En håller 89km/h, den andre 90km/h, men om ska han! Bara det att när dom förbannade miffona svänger ut så tar luftmotståndet ut sin rätt...
Man kan ligga där i flera minuter och vänta på att dom ska komma om, och under tiden så blir det kö bakom, och där är det ingen som håller rätt avstånd. Helt livsfarligt...
Kan ta senaste exemplet när jag körde GBG tur/retur. Detta fenomen inträffade då 6 gånger på vägen upp, och 5 gånger på vägen ner...
I vårt grannland Danmark har de långa sträckor med 130, (Där har olyckorna minskat sedan de ökade från 110!) och på 130 stäckorna har de omkörnings förbud för lastbilar över 3.5t och alla med släp. (Dvs de som bara får köra i 80-90kmh)
Att totalförbjuda all omkörning på hela motorvägsnätet är ju lite i hårdaste laget, eller?
En totalt off topic grej, men som passar till ovan komentar. Detta gäller alla, inte bara DoomDevil.
Tänk på att ALLT som man hittar på för lastbilar, det må vara omkörningsförbud, eller ökat diesel pris, eller ändrade regler i chauförernas vilotider. osv. osv.
KOSTAR DIG I SLUT ÄNDEN! Allt du köper med dina pengar, utom vatten och el som kommer via andra medel, KOMMER MED LASTBIL!
Säg att man införde totalt omkörnings förbud. Det skulle resultera i en 10% höjning av alla priser, eller lite förenklat, du skulle få 10% mindre för din lön. Är du bered att sänka din lön 10% för att slippa ligga bakom en lastbil i tre minuter på motorvägen?
DoomDevil skrev:
...Men tror ni dom vet vad i helvete backspeglarna är till för? Nädå, det är väl bara att svänga rätt ut?
Finns massor med pansionärer som kör aldeles utmärkt!

Sedan finns det också massor med alla möjliga slags människor som har så lite innanför pannbenet, att man undrar hur de ens kommer upp ur sängen på morgonen utan att slå sig fördärvade. De finns i de flesta åldrar, givetvis över 65 också.

Man råkar på dem titt som tätt, men på nått sätt blir det förstorat när man sitter i sin ensamhet i sin bil.
Men vänta nu... Fan nu får jag kamma mig, jag tror det blev en hel roman. Måste vara mitt längsta inlägg hitills..?