Spjutski skrev:
Kristian_V skrev:
Kortade ner citatet lite. Tack för beskrivningen,

Jag är nöjd, diskutionen må fortsätta.

Hehe ja antagligen

Kristian V skrev:
Om man höjer hastighets begränsningarna generelt i hela landet med 10kmh, och med det får en hastighets ökning med ca 7kmh, så skulle propparna i traffiken losna mycket tidigare, då man skulle åka snabbare så snart proppen släppte. Gränsen för där propparna släpper skulle flyttas flera kilometer närmare centrum i storstäderna, folk skulle komma hem ca 20 minuter tidigare, likadant på morgonen, man skulle kunna ta sovmorgon varje morgon med en kvart och ändå ha mera tid över.
Nej men se till och bygga ut en fungerande kollektivtrafik istället, så folk kan ställa bilen och åka kollektivt istället. Skulle ge fina utslag på miljön och även på framkomligheten för de som måste åka bil. Vi kan ta Köpenhamn som exempel, de har i
många år planerat sitt stadsbyggande efter infrastrukturen istället för tvärtom vilket har gett enormt bra kollektivförbindelser mellan centrum och de mer perifert belägna delarna. Detta har skapat en situation där en väldigt stor del av det totala resandet sker med koll-trafik och cykel. Bilen spelar inte alls en lika stor roll som den gör i många av våra Svenska städer.
Sen gäller det att göra koll-trafiken konkurenskraftig också, smarta biljettsystem, billigare resor, möjlighet att jobba på tåget etc. På detta sätt kan vi vinna folk till koll-trafiken och göra en insats för miljön.
Kristian V skrev:
Rondeller är ju ett otyg, problemet börjar med att reglerna varit så kapitalt olika genom åren. Idag sitter allt från 18 åringar med körkortet på prov, till +60 åringar och alla har de lärt sig olika regler genom åren.
Det enda som fungerar, är att vara extra vaksam.
Vill bara förtydliga att det är just detta fenomen som gör rondellerna så bra. En "lagom" osäkerhetskänsla för samtliga trafikanter ger en trafiksäker situation utan att i det här fallet försämra framkomligheten. Detta leder till att hastigheterna hålls nere och att folk håller uppmärksamheten uppe, precis som du skriver.
Angående reglerna i rondell som diskuterats många gånger så lyder den juridiska förklaringen som följer (Har sagt detta förut.):
En cirkulationsplats definieras som en oändlig raksträcka. Varje avfart blir då en trevägskorsning vilket innebär att du bara är
tvungen att blinka när du svänger ut ur rondellen (det vill säga svänger höger i "trevägskorsningen"),
samt när du byter fil, enligt reglerna om filkörning, då cirkulationen har två eller flera körfält.
Själv tycker jag detta är ganska otillräckligt då jag anser att om man blinkar vänster när man ska svänga vänster i rondellen så underlättar detta betydligt för alla andra som står och väntar. Använder mig själv av den metoden och försöker vara så tydlig som bara möjligt i mitt körande.
nicke_b2 skrev:
Och angående detta j_vla snack om koldioxid! Kristian har nämt nåt om det säkert tyckte jag läste om 20 % stod bilar för! kan stämma!men jag tycker dessa här gamla uvar som rör sig på vägarna som inta har katalysator(vissa skattefria) får fortfarande köra trots de spottar ut både det ena och det andra! medans vi som har nya toppmoderna bilar som bara släpper ut koldioxid( som även vi människor släpper ut en hel del) får höjd skatt !! bättre att beskatta de som släpper ut koloxid och andra livsfarliga gaser!!
Vill inte verka elak, men du har inte riktigt koll på situationen hör jag. Det vi har problem med idag är just utsläppen av koldioxid som fortsätter att öka i en alarmerande takt. Utsläpp av andra gaser såsom exempelvis koloxid, eftersom du nämnde det, är längre inte något problem. När det gäller kväveoxider har vi inte kommit riktigt lika långt men det går i rätt riktining. Anledningen till detta är att dessa föroreningar går att rena bort på kemisk och teknisk väg, till skillnad från koldioxid. EU sätter hela tiden nya mål och ramar för hur minskningen av alla dessa reningsbara föroreningar ska ske, vilket pressar biltillverkarna att bygga bättre och bättre bilar. Koldioxidutsläppen kan vi dock hittils bara minska genom att köra snålare bilar och kortare sträckor.
nicke_b2 skrev:
Och för fucks sake! inte till topic men om det nu råder olje brist! hur i helvete kan vi skicka upp en massa rymdraketer i rymden som gör av med så mycket bränsle som de gör för att få reda på om det funnits vatten på mars??
Det är ju inte så att det bara finns ett par liter olja kvar... eller hur

. Men ja vi går mot oljebrist men detta påverkar ju inte direkt NASA i första hand, tror inte det spelar så stor roll om priset på bränsle går upp med några kronor för dem. De har ju liksom pengar så det räcker. Och du har rätt i det du skriver om att flyget är en stor bov i dramat, det är helt vansinnigt att det inte finns någon skatt på flygbränsle, som exempel kan nämnas att en resa till Thailand för en barnfamilj använder lika mycket energi som tre års uppvärmning av en genomsnittsvilla!! Så vi bör göra något åt vårat flygande om detta skall gå vägen, därmed inte sagt att vägtransportsektorn också måste dra stt strå till stacken.
nicke_b2 skrev:
Jag vet att det var off topic men kunde vara tyst när några nämde koldioxid som bilar skulle släppa ut vid en ökning av farten!!
Jo men det är ju det som är saken som folk vägrar inse, vi måste sluta skylla på varandra i den här frågan. Alla måste minska sina utsläpp av koldioxid, det går inte längre att bara skylla ifrån oss och säga men "USA är ju dumma varför ska vi i Sverige vara snälla"
Tack för mig den här gången, kan vi inte bara döpa om tråden till typ "allmän diskution kring allt vi är oense om"

/Micke