7751
Sök

jordens missljud från en Rockford T1 Bas...

1 892 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
Öj å ir !!
Jag har en Rockford Fossgate T1 bas som låter väldigt skumt..
jag spelade ganska högt men inte världshögt, så sprakade det till om den sen efteråt så rasslar det när jag spelar, även när jag spelar väldigt lågt...
det kommer från Magneten, som om en skrev skulle vara lös där i...
men det finns väl inga saker som kan lossna där i???
Är det bara att köpa ny som gäller?
Vad säger experterna?
Det lustiga är att basen knappt är inspelad...

MVH/ Mats

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 april 2007
Hur gammal är den? Rasslar det om den när du skakar om lådan/basen? Gör de det så kan du kanske få en ny på garanti. Är den bränd så är det bara att lyfta på lädret och köpa en ny...

1 892 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
den är ett år gammal, på konen står det december 2005
rasslar inte något när jag skakar på den... 
Suck...
men när jag spelar den upp o ner låter det inte lika mycket...  knepigt...

GOES wild
325 Inlägg
14 april 2007
om jag vore du skulle jag ta in den till BRL (antar jag) och fråga va i helvete dom säljer för skit...

/JMY

Silly rabbit - Trix are for kids

1 634 Inlägg
14 april 2007
sprstr skrev:
om jag vore du skulle jag ta in den till BRL (antar jag) och fråga va i helvete dom säljer för skit...

/JMY

Keh? Till att börja med håller Rockford kvalitet, sedan finns det måndagsexemplar av alla märken. Vad han bör göra är att gå tillbaks till BRL, så länge har du rätt. Sedan är det upp till butiken att göra en bedömning. Dock så ser jag ingen anledning till något annat än att det skall gå på garantin. En sådan bas skall inte gå sönder, såvida man inte försöker spela sönder den. Inspelad lr ej, spelar ingen roll.

Vad hade/har du för kringutrustning?

//Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 892 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
Jag håller med. Rockford förknippar jag med hög kvalité därför valde jag just RF.
När jag nu skakar lite mer på basen så hör jag att något ligger löst..  Nu finns bara ett problem, jag har inte kvar något kvitto,,,
Kan dom vara sjyssta??

/ Mats

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
14 april 2007
krutmats skrev:
Jag håller med. Rockford förknippar jag med hög kvalité därför valde jag just RF.
När jag nu skakar lite mer på basen så hör jag att något ligger löst..  Nu finns bara ett problem, jag har inte kvar något kvitto,,,
Kan dom vara sjyssta??

/ Mats

De brukar inte va shyssta ibland.. men du får väl förska tala dig till något.. de är absolut ingen omöjlighet smile lycka till
mvh kimpa

1 892 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
tack så mycket...
Ja jag ska försöka att övertala dom...
men jag är inställd på att det kommer skita sig... 
gör det det är det bara att "lätta på lädret" som nån sa innan big_smile

1 634 Inlägg
15 april 2007
För säkerhets skull, försök skaffa kvitto innan du säger att basen är paj. Dom borde ha kvar kvitto om du lämna namn osv. för garanti etc. Så var det iaf när jag fick min stereo ifrån dom för några år sedan.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

16 197 Inlägg
15 april 2007
ja skulle tippa på att basen "bottnat". då har talspolen vikt sig i botten å då gäller ingen garanti tyvär...  sen e de ju så att man ska ta de lugnt i början när basen inte är inspelad... har ju själv 4st T1 12" i min bil.. gainar man "fel" så bottnar basen å då e spolen pajj..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 892 Inlägg
15 april 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
ja skulle tippa på att basen "bottnat". då har talspolen vikt sig i botten å då gäller ingen garanti tyvär...  sen e de ju så att man ska ta de lugnt i början när basen inte är inspelad... har ju själv 4st T1 12" i min bil.. gainar man "fel" så bottnar basen å då e spolen pajj..

Nu får du vidare utveckla dig...    Hur du menar med gaina fel..
jag har spelat basen lugnt o fint i cirka 60 timmar...  sen började jag spela lite mer..
Dom på BRL hade inte hört något liknande förrut...
dom visste inte vad det var, så jag skulle ringa till firman själv i göteborg och höra med dom...   men om det var spolen kostade det 1500:- ...  suck, men hur ska min ROCKFORD bas kunnat bottna med ett kenwood steg, jag tvekar att den har spelat ut den basen...
Ska inte MAX slaglängd ligga inom en toleraans så den inte kan bottna?   Allt detta låter knepigt för att vara ett högkvalitétsmärka som RF...

16 197 Inlägg
15 april 2007
krutmats skrev:
evilaudio skrev:

Nu får du vidare utveckla dig...    Hur du menar med gaina fel..
jag har spelat basen lugnt o fint i cirka 60 timmar...  sen började jag spela lite mer..
Dom på BRL hade inte hört något liknande förrut...
dom visste inte vad det var, så jag skulle ringa till firman själv i göteborg och höra med dom...   men om det var spolen kostade det 1500:- ...  suck, men hur ska min ROCKFORD bas kunnat bottna med ett kenwood steg, jag tvekar att den har spelat ut den basen...
Ska inte MAX slaglängd ligga inom en toleraans så den inte kan bottna?   Allt detta låter knepigt för att vara ett högkvalitétsmärka som RF...

man kan bottna en "fet" bas även me billga/dåliga steg.. allt hänger på hur mycke man gainar elle om man boostar signalen in i steget. en del hänger ju på va steget har där dämpfaktor.   ja har bottnat 2 RF 12" föru men de e bara kona om dom..big_smile   fast ja har ju 1st power T8002 till varje bas.

16 197 Inlägg
15 april 2007
de kan ju även vara så att spindel har släppt i limningen..  har varit me om de förr,dock inte på RF basar.

1 892 Inlägg
15 april 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
de kan ju även vara så att spindel har släppt i limningen..  har varit me om de förr,dock inte på RF basar.

Spindel? vad är det??
En omkoning kostade 1900:- på en T1:a ... känns ganska dyrt...
Tycker det där är konstigt för jag har inte spelar ur basen, jag tycker att alla plågar sina basar och dom överlever allt, sen har jag varit noga med att spela in den och då händer detta...

Jag ska ringa till LN i göteborg i morgon få höra vad dom säger...
Jag tycker ändå att RF ska hålla bättre...

Den limningen som du pratade om, hur lät det då??
för mig är det som ett par tallrikar sm ligger o skakar, men trycker man lätt på basen när den spelar sså slutar skallret..

/ M

21 761 Inlägg
15 april 2007
Spindeln är det där veckade materialet som sitter under konen, den ser bla till att talspolen är centrerad i magnetgapet och hjälper till att kontrollera konrörelsen. Brukar vara orange/gul.

1 892 Inlägg
15 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Spindeln är det där veckade materialet som sitter under konen, den ser bla till att talspolen är centrerad i magnetgapet och hjälper till att kontrollera konrörelsen. Brukar vara orange/gul.

den är svart på min och är hel, detta har jag kikat på samt 2 st från brl...

1 631 Inlägg
16 april 2007
Har du kvittot kvar så är det bara att åka in med den. De kommer troligtvis att skära upp den direkt på disken för att bekräfta fabrikationsfel eller bränd talspole. I ena fallet får du en ny, i andra inte...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 892 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Har du kvittot kvar så är det bara att åka in med den. De kommer troligtvis att skära upp den direkt på disken för att bekräfta fabrikationsfel eller bränd talspole. I ena fallet får du en ny, i andra inte...

Tyvärr är den imporetrad...
Suck..
men tycker Rockford Fosgates ggaranti skall vara världsbred...

GOES wild
325 Inlägg
16 april 2007
andreas_gbg_ skrev:
sprstr skrev:

/JMY

Keh? Till att börja med håller Rockford kvalitet, sedan finns det måndagsexemplar av alla märken. Vad han bör göra är att gå tillbaks till BRL, så länge har du rätt. Sedan är det upp till butiken att göra en bedömning. Dock så ser jag ingen anledning till något annat än att det skall gå på garantin. En sådan bas skall inte gå sönder, såvida man inte försöker spela sönder den. Inspelad lr ej, spelar ingen roll.

Vad hade/har du för kringutrustning?

//Andreas

hehe, klart att jag vet att RockFord är kvalité. ska inom en snar framtid hosta ut 25 000 kr på RockFord system och jag vet vad jag lägger pengarna på (;

/JMY
Senast redigerat av sprstr (16 april 2007)

Silly rabbit - Trix are for kids

Sök