Koppla in ett extra batteri

Batte
15 april 2007 · 45 Inlägg

Någon som vet hur man kopplar in ett extra batteri? vill inte koppla fel så det skickar ut 24volt istället för 12. Det ska ju även laddas ev generatorn.

Tack på förhand/Batte

Gör som Ford, Köp Volvo
Volvo V40 2.0T "Twinpipe" (2001)
Herr_Talladega V.I.P
15 april 2007 · 286 Inlägg

+ till +. Tänk på att ha batterier av samma märke och skick.

TurboTech
15 april 2007 · 17 Inlägg

Parallell koppla det...å blir det 12 volt med duppla amper timmar....
seriellt 24 volt med samma amper timmar.....

TurboTech
15 april 2007 · 17 Inlägg

Sanny skrev:
+ till +. Tänk på att ha batterier av samma märke och skick.

Det skall du värkligen inte göra----

ta pluss kablen o förgrena till båda + polerna på batterien, och från minuspolerna tar du varsin kabel o förgrenar till en

Herr_Talladega V.I.P
15 april 2007 · 286 Inlägg

Jaha? Varför går inte det bra för då?

Batte
15 april 2007 · 45 Inlägg

Fattar inte riktigt det här med förgrena. Kan inte få upp en bild hur det ska se ut. Så om någon skulle kunna rita upp ett kopplingsschema eller något liknande så vore det underbart.
Varför måste det va samma märke/skick? och vad händer om det inte är det?

Tack på förhand//Batte

Gör som Ford, Köp Volvo
Volvo V40 2.0T "Twinpipe" (2001)
loudness
15 april 2007 · 4 554 Inlägg

TurboTech skrev:

Sanny skrev:
+ till +. Tänk på att ha batterier av samma märke och skick.

Det skall du värkligen inte göra----

ta pluss kablen o förgrena till båda + polerna på batterien, och från minuspolerna tar du varsin kabel o förgrenar till en

ehm samma sak fattade jag se som

iaf så ska du paralellkoppla dom gärna med ett skiljerelä så du har bilens standardfunktioner på ena och en fet anläggning på de andra

Drönirettab
15 april 2007 · 21 761 Inlägg

Batte skrev:
Varför måste det va samma märke/skick? och vad händer om det inte är det?

Om man har olika batterityper och olika gamla batterier som är ihopkopplade så finns risk att det "sämre" batteriet drar ur det "bättre", speciellt om bilen står oanvänd ett längre tag.

Hos flera batteritillverkare så brukar det stå i deras batteriteori-info att man helst bör ha likadana typer av batterier och även lika gamla, för att inte riskera att det ena drar ur det andra när man parallellkopplar batterierna med varandra.

Det finns en del som har kopplat ihop batterierna med varandra och då har haft både olika typer och olika gamla batterier, men det har ändå fungerat. Jag tror att de har haft ganska bra koll på batteriernas laddningsstatus och gjort underhållsladdningar lite då och då, i det fallet kan det nog fungera.

Men om det ena batteriet är gammalt och slitet så kommer det ju att belasta det andra batteriet så att det inte kan utnyttjas så mycket som det borde kunna, resultatet blir att strömmen som de två batterierna ger ut motsvarar två halvtaskiga batterier istället för två bra batterier. Då tappar man lite grann vitsen med att ha ett extra batteri.

Batte
15 april 2007 · 45 Inlägg

Jaha okej. Men sen kan man ställa frågan vad är gammalt då? Men men
Tack för svaren

Gör som Ford, Köp Volvo
Volvo V40 2.0T "Twinpipe" (2001)
Drönirettab
15 april 2007 · 21 761 Inlägg

Batte skrev:
Jaha okej. Men sen kan man ställa frågan vad är gammalt då?

Hehe, det kan man ju förstås fråga sig. Bra fråga tycker jag.

Ett säkert sätt att testa ett batteri är att göra en belastningstest med en belastningsprovare, brukar kunna finnas på bilelektriska verkstäder och kanske på en vanlig bilverkstad också. Då får man reda på om batteriet håller på att kasta in handduken eller om det är i bra skick och kan ge ut nästan lika mycket kräm som när det var nytt.

Vet man att batteriet är några år gammalt och har blivit helt urladdat några gånger så får man vara beredd på att det har tagit en hel del stryk. Om det däremot är tex 1-2 år gammalt, aldrig blivit mycket urdraget och kanske har fått lite underhållsladdning emellanåt så ska det rimligtvis vara i ganska bra skick.

Senast redigerat av Drönirettab (15 april 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang