5 / 6 kanalssteg. Något att ha?

Fivi
15 april 2007 · 240 Inlägg

Jag har tittat på lite ljudprylar och hittat en bra engelsk sida där allt kostar ungefär hälften så mycket som det kostar i sverige. funderar på att skaffa ett 5 / 6 kanalssteg, framsystem 5.25" och 5.25" koaxialer i hatthyllan sen så har jag en 2x10" baslåda från gas som jag tänker uppdtera senare. kanske bryggkopplar å har en bas sen.

Alltså är ett 5 / 6 kanals steg något att ha eller borde man ha ett 4 kanals och ett 2 kanals?
Jag tänkte inte bygga något tävlingsljud och jag vill gärna spara på utrymme och speciellt spara på vikt. Pris och vikt är 2 viktiga faktorer men det får inte låta dåligt för det.

Här är slutsteget:
http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /2751.html

Framsystem:
http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /1167.html

Hatthylla:
http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /3833.html


Du som inte orkar kolla igenom länkarna snälla gör det iallafall tongue

Priset på detta paket landar på 2887:- + frakt vilket jag tycker är ett underbart bra pris.


Mina frågor är alltså

Alltså är ett 5 / 6 kanals steg något att ha eller borde man ha ett 4 kanals och ett 2 kanals?
Verkar dessa komponenter bra?

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
lmoberg
15 april 2007 · 542 Inlägg

Tänk på att frakten kostar ca 80pund ca 1200kr därifån, oberoende hur mycket eller lite man beställer.

Fivi
15 april 2007 · 240 Inlägg

lmoberg skrev:
Tänk på att frakten kostar ca 80pund ca 1200kr därifån, oberoende hur mycket eller lite man beställer.

Okej. Jag har räknat med att frakten ska ligga runt tusenlappen. Men om frakten är 1200 som du säger så blir det ändå billigare att beställa därifrån.

2887 + 1200 =  4087 kr.
Priset för slutsteget på brl är 3998:-

eller du menar kanske att jag borde köpa lite värre grejer på en gång?

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
lmoberg
15 april 2007 · 542 Inlägg

Om du ska använda 6-kanalssteg så är det bra om stereon har tre lågnivå utgångar. Om man bara har två utgångar så får man splitta en utgång och då kan man inte ställa kanalerna individuellt.

Fivi
15 april 2007 · 240 Inlägg

lmoberg skrev:
Om du ska använda 6-kanalssteg så är det bra om stereon har tre lågnivå utgångar. Om man bara har två utgångar så får man splitta en utgång och då kan man inte ställa kanalerna individuellt.

Min stereo har bara 2 utgångar men jag får klara mig ändå. högtalarna i hatthyllan och framsystemet får dela lågnivåkablar och suben får en.

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
Heinevik busare
15 april 2007 · 157 Inlägg

Ifall du ändå ska lägga ut lite pengar tycker jag du ska satsa på bra o saker som du vet spelar bra smile lägg till någon tusenlapp eller 2 o köp på brl smile Det är min åsikt. Annars är ju Jbl bra saker ioförsig. Men till frågan så får du ju inte så mycket ut av 6 kanalifa när du kör på dubbel lågnivå till fram och bak. Det är väl ifall du har lite mindre plats och tycker det är smidigare. Ifall du kör på fler slutsteg har du ju lite bättre kontroll. smile Annars löser det sig med detta system du har satt ihop smile

Calibra <3
Fivi
15 april 2007 · 240 Inlägg

Heinevik skrev:
Ifall du ändå ska lägga ut lite pengar tycker jag du ska satsa på bra o saker som du vet spelar bra smile lägg till någon tusenlapp eller 2 o köp på brl smile Det är min åsikt. Annars är ju Jbl bra saker ioförsig. Men till frågan så får du ju inte så mycket ut av 6 kanalifa när du kör på dubbel lågnivå till fram och bak. Det är väl ifall du har lite mindre plats och tycker det är smidigare. Ifall du kör på fler slutsteg har du ju lite bättre kontroll. smile Annars löser det sig med detta system du har satt ihop smile

Jag tycker att det verkar vara grymt bra grejer man får för priset. hela systemet kostar med frakt lika mycket som 6 kanals slutsteget kostar på brl. att inte fler handlar från england ?
massor hadlar ju från usa men då måste man ju skatta och greja när man tar in grejern men det behöver man ju inte om man tar in från tex egland efterom att vi har EU. för första gången har jag upptäckt något bra med EU ^^

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
gurenius
16 april 2007 · 1 631 Inlägg

5-kanalare är ofta för klena i sub-kanalen för att driva på en baslåda ordentligt. De fungerar jättebra till mindre system med en enkel tia eller tolva men är inget för den som verkligen vill kunna kräma på. Även på normala lyssningsnivåer så kan kontrollen på basen vara sämre. Men det jag inte gillar är att det är svårt att hitta en naturlig väg för uppgradering.

Mest optimalt är en 4-kanalare och ett dedikerat sub-steg, men det både kostar och väger mer. Har man inte råd är det då oftast bättre att börja med en 4-kanalare och köra den så länge, för att köpa sub-steg senare och då få 2 kanaler extra till fram eller baksystem.

Men vikten, hallå! Är det verkligen relevant så strunta i steg och baslåda helt och hållet... ;-)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Fivi
16 april 2007 · 240 Inlägg

gurenius skrev:
Men vikten, hallå! Är det verkligen relevant så strunta i steg och baslåda helt och hållet... ;-)

Jag tänkte ha en baslåda som man lätt kan ta ur när man ska leka lite på grusväg tongue
blir lite drygt om man ska hålla på å koppla ur en massa slutsteg . men iofs så skulle ja kunna köpa ett 4 kanals steg, framsystem å koaxialer. låtr det bra så får det duga ett tag.

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
arpus GOES wild
16 april 2007 · 325 Inlägg

Du ska köra ett 4 kanals steg till "innersystemet" och ett monoblock till basen, precis som gurenius skrev.

Tänk på att om någonting krånglar eller går sönder, så är det förmodligen inte så kul och enkelt att få support ifrån England. Men klart det är lockande...

/JMY

Senast redigerat av sprstr (16 april 2007)

Silly rabbit - Trix are for kids
gurenius
17 april 2007 · 1 631 Inlägg

Fivi skrev:

gurenius skrev:
Men vikten, hallå! Är det verkligen relevant så strunta i steg och baslåda helt och hållet... ;-)

Jag tänkte ha en baslåda som man lätt kan ta ur när man ska leka lite på grusväg tongue
blir lite drygt om man ska hålla på å koppla ur en massa slutsteg . men iofs så skulle ja kunna köpa ett 4 kanals steg, framsystem å koaxialer. låtr det bra så får det duga ett tag.

Det är rätt väg speciellt om budgeten är begränsad.

Tips: Montera steget i ett rack med snabbkopplingar för alla kablar så kan du ta ut det med!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang