Ombyggnation ljudsystem

m4rtin
17 april 2007 · 124 Inlägg

Har redan ett 4-kanalssteg till två par högtalare. Vill nu bygga ut min anläggning med en baslåda med tillhörande separat slutsteg. Hur gör jag med kabeldragningen? "Delar upp" den elkabel som finns där, eller drar en helt ny till baslådeslutsteget?

tack på förhand

ludde__mannen draminbil.nu
17 april 2007 · 1 382 Inlägg

Du ska bara dela upp den strömkabeln du redan dragit om den är så grov att den räcker till båda stegen smile

m4rtin
17 april 2007 · 124 Inlägg

ludde__mannen skrev:
Du ska bara dela upp den strömkabeln du redan dragit om den är så grov att den räcker till båda stegen smile

Den är ganska grov, hur vet jag att den är tillräckligt grov?

För övrigt, hur delar man upp kabeln då, någon slags dosa som gör en kabel till två kontakter för vidarekoppling? smile

sveddan
17 april 2007 · 1 453 Inlägg

m4rtin skrev:

ludde__mannen skrev:
Du ska bara dela upp den strömkabeln du redan dragit om den är så grov att den räcker till båda stegen smile

Den är ganska grov, hur vet jag att den är tillräckligt grov?

För övrigt, hur delar man upp kabeln då, någon slags dosa som gör en kabel till två kontakter för vidarekoppling? smile

Ja juste, ett strömblock är en bra idé.

m4rtin
17 april 2007 · 124 Inlägg

Och var kan man hitta sånna? Claes Ohlson?

eriksson87
17 april 2007 · 590 Inlägg

Vet inte om just claes Ohlsson har sånna men man kan ju alltid kolla efter annars har din lokala Bilstereo affär powerblocks! smile

Angående storlek på kablar så har nardik.se en schysst tabell där du kan kolla upp vilken storlek som e lämplig!

m4rtin
17 april 2007 · 124 Inlägg

eriksson87 skrev:
Vet inte om just claes Ohlsson har sånna men man kan ju alltid kolla efter annars har din lokala Bilstereo affär powerblocks! smile

Angående storlek på kablar så har nardik.se en schysst tabell där du kan kolla upp vilken storlek som e lämplig!

Oki doki smile

om jag skulle dra en ny strömkabel bak till det nya slutsteget, hur klarar dp batteriet av det? Hur mycket kan man belasta batteriet?

m4rtin
17 april 2007 · 124 Inlägg

eey, om jag skulle dra en ny strömkabel bak till det nya slutsteget, hur klarar då batteriet av det? Hur mycket kan man belasta batteriet?

eleaken
17 april 2007 · 278 Inlägg

du behöver inte dra 1 till strömkabel till batteriet , d finns sånna här "kopplings" doser eller va det heter tongue som du drar från batteriet in i den sen därifrån till dina slutsteg smile

Drönirettab
17 april 2007 · 21 761 Inlägg

m4rtin skrev:
eey, om jag skulle dra en ny strömkabel bak till det nya slutsteget, hur klarar då batteriet av det? Hur mycket kan man belasta batteriet?

Det beror på bla hur kraftigt batteriet är, om du tänker spela mycket med motorn avslagen så måste det vara ett stort batteri eller flera mindre. När motorn är igång så är det generatorn som ger all ström till bilens strömförbrukare och det är alltså den som sätter gränsen för hur stor anläggning man kan ha.

m4rtin
17 april 2007 · 124 Inlägg

Batteriet är på runt 60Ah. Alltså måste väl generatorn ladda generera minst det. Bilen är en saab 900 årsmodell -94.

Skulle vilja ha två slutsteg, ett fyrkanal och ett tvåkanal/mono. Klarar min generator+batteri denna belastning?

Senast redigerat av m4rtin (17 april 2007)

TT-Avant
17 april 2007 · 6 851 Inlägg

m4rtin skrev:
Batteriet är på runt 60Ah. Alltså måste väl generatorn ladda generera minst det. Bilen är en saab 900 årsmodell -94.

Skulle vilja ha två slutsteg, ett fyrkanal och ett tvåkanal/mono. Klarar min generator+batteri denna belastning?

Har du en 900 så tippar jag på att du har runt 90A generator..(ej säker)
Vad är det för 4-kanals steg du har? Hur många A är det avsäkrat på?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
m4rtin
17 april 2007 · 124 Inlägg

TT-Avant skrev:

m4rtin skrev:
Batteriet är på runt 60Ah. Alltså måste väl generatorn ladda generera minst det. Bilen är en saab 900 årsmodell -94.

Skulle vilja ha två slutsteg, ett fyrkanal och ett tvåkanal/mono. Klarar min generator+batteri denna belastning?

Har du en 900 så tippar jag på att du har runt 90A generator..(ej säker)
Vad är det för 4-kanals steg du har? Hur många A är det avsäkrat på?

MDS GP4. Finns på deras sida om du vill se alla specifikationer. MDS steget är avsäkrat på 60A. Skulle vilja dit med ett 2-kanal för att driva en baslåda, gärna ett litet kraftigare 2-kanal.

Senast redigerat av m4rtin (18 april 2007)

m4rtin
18 april 2007 · 124 Inlägg

m4rtin skrev:

TT-Avant skrev:

m4rtin skrev:
Batteriet är på runt 60Ah. Alltså måste väl generatorn ladda generera minst det. Bilen är en saab 900 årsmodell -94.

Skulle vilja ha två slutsteg, ett fyrkanal och ett tvåkanal/mono. Klarar min generator+batteri denna belastning?

Har du en 900 så tippar jag på att du har runt 90A generator..(ej säker)
Vad är det för 4-kanals steg du har? Hur många A är det avsäkrat på?

MDS GP4. Finns på deras sida om du vill se alla specifikationer. MDS steget är avsäkrat på 60A. Skulle vilja dit med ett 2-kanal för att driva en baslåda, gärna ett litet kraftigare 2-kanal.

Snälla, behöver all hjälp jag kan få.

TT-Avant
18 april 2007 · 6 851 Inlägg

Om du har en Saab 900 så har du ca. 4.5-5.5m + kabel. Ditt slutsteg är avsäkrat på 60A. Till detta bör du ha en 21kvmm kabel. Skall du då senare koppla in ett till steg så kommer din kabel ej att räcka till. Du behöver gå upp till mins 33kvmm kabel, gärna en som är över 40kvmm för bästa effekt.
Nu vet jag inte vad för kabel du har idag, men hur som så mår det andra steget inte sämre av att du drar en till separat till det andra steget.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
m4rtin
18 april 2007 · 124 Inlägg

TT-Avant skrev:
Om du har en Saab 900 så har du ca. 4.5-5.5m + kabel. Ditt slutsteg är avsäkrat på 60A. Till detta bör du ha en 21kvmm kabel. Skall du då senare koppla in ett till steg så kommer din kabel ej att räcka till. Du behöver gå upp till mins 33kvmm kabel, gärna en som är över 40kvmm för bästa effekt.
Nu vet jag inte vad för kabel du har idag, men hur som så mår det andra steget inte sämre av att du drar en till separat till det andra steget.

Då är min fråga, klarar batteriet och hela den faderallan det? tongue

TT-Avant
18 april 2007 · 6 851 Inlägg

Vad för batteri är det? märke alltså. Det skulle kanske inte skada med större generator och ett batteri till. Men har du en bra generator i gott skick som laddar som den ska och ett bra/friskt batteri så skall det nog inte vara någon fara.
Skall du stå still och spela högt, skaffa en annan generator och extra batteri. Men så länge du kör och inte spelar på högsta volym HELA tiden så bör det funka.

Om du kikar på min 9000 så ser du vad jag hade i min saab. Det funkade kalas så länge jag inte stog och spelade med avstängd motor och på högsta volym.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
m4rtin
18 april 2007 · 124 Inlägg

TT-Avant skrev:
Vad för batteri är det? märke alltså. Det skulle kanske inte skada med större generator och ett batteri till. Men har du en bra generator i gott skick som laddar som den ska och ett bra/friskt batteri så skall det nog inte vara någon fara.
Skall du stå still och spela högt, skaffa en annan generator och extra batteri. Men så länge du kör och inte spelar på högsta volym HELA tiden så bör det funka.

Om du kikar på min 9000 så ser du vad jag hade i min saab. Det funkade kalas så länge jag inte stog och spelade med avstängd motor och på högsta volym.

Ok.

Senast redigerat av m4rtin (18 april 2007)

m4rtin
18 april 2007 · 124 Inlägg

Var det "original"batteri och generator då eller?

Stog att det var Saab 60Ah, så jag antar väl att det är saabs egna. Bytas eller fungerar det? Om det är i fint skick vill säga..

TT-Avant
18 april 2007 · 6 851 Inlägg

m4rtin skrev:
Var det "original"batteri och generator då eller?

Stog att det var Saab 60Ah, så jag antar väl att det är saabs egna. Bytas eller fungerar det? Om det är i fint skick vill säga..

Jag hade som sagt Gult Optima batteri i min bil, men det va org. generator.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang