sportavgasystem ger det någon efekt

granada75
23 april 2007 · 177 Inlägg

spajn skrev:
Väl talat. Framförallt tycker jag att så kallade sportfilter som man monterar oavskärmat direkt på LMM verkar värdelöst då motorn drar in uppvärmd luft istället för "utomhusluft" som den gör genom original filterboxen. Många sportfilter man ser på "trimmade" bilar fungerar utmärkt som motsatsen till en intercooler, dvs det blir bara en "laddluftvärmare" istället.

Köpte ett sportsystem till min förrförrabil, en 205GTICS, jag kände ingen som helst skillnad men det lät ju lite mer.

På min V8 bil ska jag ha sportavgas, fast där är ju poängen bara att det ska vråla och leva jävel:)

Bra sagt, Öppet filter är i många fall en bra investering.
Men däremot finns det många som bara pluggar på och kör.
rätt placering och nollning av styrenheten kan göra sitt.

Och hör er för när ni köper filtret så det passar på just din bil.
Fick alldeles nyligen smisk här på forumen, Vissa LMM pallar inte inoljade filter o.s.v, så var noga innan man sätter på "vad som helst".

Over and out!
Cheva_power The Gunner
23 april 2007 · 182 Inlägg

FireTraXX skrev:

Axor skrev:
...Och ang. firetraxx inlägg med 80hk för chippningen satt jag faktiskt o asgarvade, jaf fattade direkt att han bara drev, hade man läst innan i hans inlägg förstår man att killen vet lite om motorer o därför skulle något så korkat som 80 hk av chippning endast tas ironiskt!
så nu fick jag sagt mitt! tongue

Äntligen en som förstår.
Man behöver inte en tongue för att få folk att förstå att det är ironi.
Det räcker att bara överdriva lite, som att säga att ett chip ger 80hk...

Jag förstod oxå direkt .. om man läser det så kan man inte få det till att låta seriöst precis..

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.
granada75
23 april 2007 · 177 Inlägg

Cheva_power skrev:

FireTraXX skrev:

Axor skrev:
...Och ang. firetraxx inlägg med 80hk för chippningen satt jag faktiskt o asgarvade, jaf fattade direkt att han bara drev, hade man läst innan i hans inlägg förstår man att killen vet lite om motorer o därför skulle något så korkat som 80 hk av chippning endast tas ironiskt!
så nu fick jag sagt mitt! tongue

Äntligen en som förstår.
Man behöver inte en tongue för att få folk att förstå att det är ironi.
Det räcker att bara överdriva lite, som att säga att ett chip ger 80hk...

Jag förstod oxå direkt .. om man läser det så kan man inte få det till att låta seriöst precis..

Finns fortfarande folk som tror.
Man kan inte utesluta bara för det.

Over and out!
jocke_gronberg
26 september 2007 · 4 586 Inlägg

FireTraXX skrev:

Kettunen skrev:

Tigerofsweden skrev:
kör man typ 3" downpipe och 2,5-3" efter kat ... +sportfilter , så får man en del hästar ...
tippar nånstans mellan 15-20hk ... !

Sedan vakna du upp efter den drömmen eller tongue ?

Chippning ger faktiskt minst 80hk.

chippning nja det brukar väll max ge 40 hästar

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
26 september 2007 · 5 042 Inlägg

jorre83 skrev:

FireTraXX skrev:

Kettunen skrev:

Sedan vakna du upp efter den drömmen eller tongue ?

Chippning ger faktiskt minst 80hk.

chippning nja det brukar väll max ge 40 hästar

chippning brukar ge 20hästar & 40 nm!

C H E V R O L E T <3
Lindberg88
26 september 2007 · 1 418 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

jorre83 skrev:

FireTraXX skrev:

Chippning ger faktiskt minst 80hk.

chippning nja det brukar väll max ge 40 hästar

chippning brukar ge 20hästar & 40 nm!

aa för det är absolut inte olika ifrån bil till bil...

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
jocke_gronberg
26 september 2007 · 4 586 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

jorre83 skrev:

FireTraXX skrev:

Chippning ger faktiskt minst 80hk.

chippning nja det brukar väll max ge 40 hästar

chippning brukar ge 20hästar & 40 nm!

ifall vi pratar turbobil så blir det 35-40 hästar annars sug motor så knappt 10 hästar till

Markus_MR2
26 september 2007 · 761 Inlägg

Bramstedt skrev:
3" DP + Rejskatt + 3" halvsystem ska på en 9000 Aero ge lite mer än 20hk.
Det står att det ska ge ungefär 10% effektökning, men det är olika från bil till bil.

Och jag hävdar att det knappt ens påverkar effekten. Spoolup tiden minskas lite med toppeffekten, nej.. varför? Skulle den ladda mer?? Programvaran styr ju laddet så även om det går att ladda mer gör den det inte.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
H.T
26 september 2007 · 197 Inlägg

Hävdar de samma........

Mazda Mx-5 (2006)
RedEyeMS3
26 september 2007 · 355 Inlägg

Som sagt så är det olika från bil till bil.. Jag köpe CAI å Cat-Back till min MPS som är väääldigt strypta orginal mest för att jag ville ha lite mer ljud men dom påstår att det ska ge ganska mycket effekt oxå, speciellt CAI som ska ge runt +20hk extra. Men var lite osäker om det gav effekt + pga att det låter mera men så rejsade jag mot en orginal i helgen å det är stor skillnad så något har det absolut gett smile

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
mustang gt
26 september 2007 · 73 Inlägg

Det som ger effekt av att byta avgassystem är att byta grenrör och ta bort eller byta kattar.. bara sätta på tex ett catback system ger bara goare ljud..

Bil stavas med 3 bokstäver, B M W
BMW 530IM (2001)
Ztefan
27 september 2007 · 61 Inlägg

jorre83 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

jorre83 skrev:

chippning nja det brukar väll max ge 40 hästar

chippning brukar ge 20hästar & 40 nm!

ifall vi pratar turbobil så blir det 35-40 hästar annars sug motor så knappt 10 hästar till

Det där tror jag du inte riktigt förstår bara för att det står ökning med 30-40 hk betyder inte det att du får det ? .... Ökningen brukar kunna bli uppåt 30-40 hk...


Rätta mej om jag har fel!

mojoman Avstängd
27 september 2007 · 13 Inlägg

hästar hit o dit......bra om nån nybörjare som inte fattar nått om det hela läser detta. Vad drar han för slutsatser av de hela ? Om ni inte vet vad ni pratar om kan ni lika gärna behålla era kommentarer o inlägg för er själva. 30-40 Hp extra på en turbo bil......nån som läst för mycke på annonser för chip till turbo bilar eller ?

För de första ska man kolla vilken motor man har o göra med, vilken effekt den har osv

H.T
28 september 2007 · 197 Inlägg

Jag har Ferrita framrör med "racekat" liggandes som ska på bilen så småningom, får se
om de blir nån skillnad, tveksamt att man märker den eventuella ökningen i antal hk.

Vad tror ni..............

Behöver man trimma motorn för att kunna ha på de utan att få fel signaler???????

Mazda Mx-5 (2006)
Squadron
28 september 2007 · 1 833 Inlägg

H.T skrev:
Jag har Ferrita framrör med "racekat" liggandes som ska på bilen så småningom, får se
om de blir nån skillnad, tveksamt att man märker den eventuella ökningen i antal hk.

Vad tror ni..............

Behöver man trimma motorn för att kunna ha på de utan att få fel signaler???????

Jag sitter i samma satis som dig. Jag har DP och Kat liggandes hemma. Men i mitt fall har många sagt att om man kör på DP och Kat ändras mottrycket osv, är inte programvaran gjord för detta kan det uppstå grejer. Tex. att laddtrycket går i taket.

Men jag har inga klara fakta, någon som vet kanske kan berätta big_smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Blida
29 september 2007 · 654 Inlägg

JA sports sys ger en effekt ökning,Men kan lika gärna ge dig en effekt förlust.
Allt beror på hur sys är utformat och anpassat mot din bil/motor.
Turbo motorer vill vanligen ha så lite motstånd som möjligt,medans Sugmotor vill ha ett visst motstånd för att uppnå så hög gashastighets flödning som möjligt.
Men allt är alltid relativt till övrig motor spec.

Ett chip som en tillverkare skriver si och så mång HK till i försäljnings tabellen är bara en indikation på hur mcyket dom lyckats plocka ut på DERAS utvecklings bilar.
INTE vad det egentligen ger på din bil.
Alla motorer är olika,inte ens 2 lika dana motorer som rullar av tillverkningsbandet är den andra helt lik med likvärdiga parametrar osv.
Kanske även skall tilläggas att det inte är HK som driver din bil framåt,det är VRIDMOMENTET som gör det.

Chipning till Turbo resp Sugmotor är 2 helt olika saker vad gäller framställning av effekt.
På en turbo motor har man oftast laddtryck att styra med,och hade det inte funnits några begränsningar på din motor kunde man lika gärna chipat den till 300hk effekt ökning (genom höjning av ladd bla).(inte helt bokstavligen menat nu).
En sugmotor har man inget ladd att styra med,där får man styra med: Soppa,tändning osv för att hitta effekt.Dvs,MYCKET svårare att hitta nån direkt effekt iom att man inte har nått laddtryck att höja.

jag brukar själv säga att man får ca:
20-100hk på en turbo motor.(beroende på motor storlek osv).
5-15hk på en Sugmotor.(beroende på storlek osv).
Detta pga att alla motorer är olika och det finns alltid olika förutstänningar gentemot motgångar på dem att trolla fram effekt.

Blida
29 september 2007 · 654 Inlägg

Squadron skrev:
Jag sitter i samma satis som dig. Jag har DP och Kat liggandes hemma. Men i mitt fall har många sagt att om man kör på DP och Kat ändras mottrycket osv, är inte programvaran gjord för detta kan det uppstå grejer. Tex. att laddtrycket går i taket.

Men jag har inga klara fakta, någon som vet kanske kan berätta big_smile

Mig veterligen så styrs inte ECUn av emottryck på avgassys,däremot så kan man få en snålare blandning på soppan om man byter till tex: mer flödes berikat grenrör,annat DP osv.
just för at ecun är från fabrik vanligen inställd på en viss mängd soppa genom registret och har då även blivit inställd på att det är si och så när det  skall ut ur motorn.
Dvs,motor får då enklare att blåsa ut avgaserna som i sin tur kan göra att motorn går snållt i olika rpm register.

Men att laddtrycket skulle höjas alt sken pga annat avgas/grenrör har ja aldrig hört/läst om tidigare.

Du
29 september 2007 · 121 Inlägg

aassdd skrev:
hej undra om sportasystem ger någon efekt eller det blir bara frekare ljud

Om bilen är en crx som någon skrev så tror jag snarare att det bara låter som att den går fortare tyvärr.
Däremot en sport Katalysator kan öka effekt med lite flyt.
En bil med turbo kan ofta behöva ett mindre mottryck i avgas, ger kanske någon/några häst där.
En bil med sugmotor behöver ofta detta mottryck.
Insugs kitt/Open Air kan man kanske ev. få några hästar intrillande på en sugis.

Blida : Dej håller jag inte med alls ang. detta.
"Kanske även skall tilläggas att det inte är HK som driver din bil framåt,det är VRIDMOMENTET som gör det."

Vad jag har lärt mej så är det precis tvärt om.
Vridmoment kan man ju ändra hur som hellst men en växellåda, hk är en konstant oavsett vilken växel.
HK = Effekt i acc.
Vrid = Bibehållen Effekt vid belastning.

(Formel 1 massa Effekt, lite vrid snabb acc. Gammal V8 lastbil massa vrid, lite effekt seg lastbil.) ja vet dålig jämförelse mellan lastbil å F1

Senast redigerat av Du (29 september 2007)

Blida
30 september 2007 · 654 Inlägg

IOm det är en crx så kommer dne må bra av ett sportsys,kanske inte just simons då iom att det finns mycket bättre sys som har fullflödes dämpare i sig.
beroende på hur pass orginal motor är så klarar man sig oftast med 2-2,25".



DU:
okej,då har vi skillda tanakr/åsikter.

För som ja har förstått det så är det Vridmomentet(NM) som är den faktiska kraften som transporterar din bil framåt.
Och absolut,ändrar man utväxlingen på V-lådan så ändrar man det faktiska vridmonemtet och flyttar det i registret.

Ska se om ja hittar den där simuleringen ja kikade på för några år sen...Där det visas hela fasen och sen står en massa bra om det hela som förklarar.

Du
3 oktober 2007 · 121 Inlägg

Blida skrev:
IOm det är en crx så kommer dne må bra av ett sportsys,kanske inte just simons då iom att det finns mycket bättre sys som har fullflödes dämpare i sig.
beroende på hur pass orginal motor är så klarar man sig oftast med 2-2,25".



DU:
okej,då har vi skillda tanakr/åsikter.

För som ja har förstått det så är det Vridmomentet(NM) som är den faktiska kraften som transporterar din bil framåt.
Och absolut,ändrar man utväxlingen på V-lådan så ändrar man det faktiska vridmonemtet och flyttar det i registret.

Ska se om ja hittar den där simuleringen ja kikade på för några år sen...Där det visas hela fasen och sen står en massa bra om det hela som förklarar.

Ska försöka förklara på ett enkelt sätt som jag har lärt mej.

På det sätt som fungerar i tex bil.
Vridmoment/ Massa i rörelse som har lagrad energi som inte har någon acc. (Tex. ett stort massivt svänghjul. eftersom den inte har acc. så går den att bromsa med lite effekt och lång tid.)
Effekt i hk/enegri form/frammåt drivande förlopp. (Detta är den som kan få svänghjulet att ha ett vridmoment eftersom denna acc. upp hjulet till att få ett rimligt vridmoment och kommer inte sluta acc förrän motsträvande kraft är lika stor.)

Slutsats. :Utan effekt kommer svänghjulet inte ha någon vridkraft(Nm) och kan därefter inte heller föra bilen frammåt!

Låter detta rimmligt?
/Ps. Jag är inget mattesnille eller professor i fysik så mina inlägg är inte lag. men detta är som jag har fattat det hela.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang