Extra batteri i skuffen?

Kalle_Ponken
21 april 2007 · 1 752 Inlägg

Halloj!

Hopp nu är det ju som så att man har börjat trycka in grejer i bilen som har en tendens till o dra massa ström, så då har jag funderat på o slänga in ett extra batteri i skuffen!
Det jag undrar mest är väll:
1.Hur pass svårt är det o få det o fungera o allt sånt?
2.Vad behövs för att få allt o funka?
3.Säger dom nått om det på besiktningen?

Tror väll att det var allt jag tänkte på just nu men det lär väll komma mer:)

Tack på förhand!
Mvh Kalle:)

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Karlzzon The One Evolution
21 april 2007 · 1 627 Inlägg

ett tips sök bland trådarna finns ett par med bilder på kopplingscheman och allt möjligt inom de

Fäll ner pungen och landa
Kalle_Ponken
22 april 2007 · 1 752 Inlägg

Sökte o fick nog svar på alla frågor utom en! Säger dom nått om det på besiktningen om man har ett extra batteri där bak??

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Gizmojohan
22 april 2007 · 3 295 Inlägg

det är inga problem alls med besiktningen bara batteriet sitter fast utav bara helvete och det inte finns nån risk för kortslutning.. jag har frågat ett antal besiktningsmän om den saken och alla svara samma sak.. har nämligen batteriet i kofferten på min AERO.

MVH Johan

Kalle_Ponken
22 april 2007 · 1 752 Inlägg

Okej vad bra då!big_smile Får man väll bygga nån låda o sänka ner det i då eller några andra tips på hur man får fast det?smile

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Drönirettab
22 april 2007 · 21 761 Inlägg

Att sätta batteriet i någon typ av låda är bara bra, då skyddas det från tex kortslutning och dessutom blir det stadigt fastsatt. I skuffen har man kanske ofta diverse saker liggande lösa, därför bör batteriet vara någorlunda skyddat. Ett exploderande batteri är inte att leka med. Polskydd kan man även sätta om man vill, kostar inte mycket.

Detta med att batteriet ska sitta fast ordentligt gäller ju även framme i motorrummet. Det brukar gå bra på besiktningen att bara ha ett spännband som håller fast batteriet, huvudsaken är att det sitter ordentligt.

Kalle_Ponken
22 april 2007 · 1 752 Inlägg

Okej för så som jag har tänkt det just nu är att batteriet kommer att få sitta i en låda och sen så kommer jag sätta upp en vägg så det får sitta bakom den. det borde väll vara tillräckligt om ni förstår hur jag menar?tongue

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Hagelind
22 april 2007 · 177 Inlägg

Det låter fint som snus men se bara till att det sitter fast utav bara helvete!

Kalle_Ponken
22 april 2007 · 1 752 Inlägg

Hehe ska göra så gott jag kan!wink bara hoppas på att man får allt o funka sen med:P

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
_Invalido_ Mäster
22 april 2007 · 11 Inlägg

Tja..
Ja har oxå ett batteri i skuffen.
jag svetsade en ram av vinkel järn(20x20x3) sen drog ja ett spännband runt batteriet och ramen, som ja bultade fast i chassi!!
sen bör du skaffa dig ett distrotions block för ihop linkningen av batterier i steg.
jorden på batteriet drar du ju i chassi, sen drar du bara ihop +kablarna så e det príma!!

Lycka till mvh Dennis:)

Fullt Ös MedvetsLös!!
Finns Det Nått Värre Avskum Än Trafik Snutar?????
BMW 530D (1999)
Vogge
22 april 2007 · 494 Inlägg

vet inte om du redan läst de men de är ju att rekomendera att du har en "diod" backventil för ström till ditt extra batteri så de laddas när bilen är igång men att de inte kan dra ström från ditt startbatteri. om du står och poppar allt förlänge.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Kalle_Ponken
22 april 2007 · 1 752 Inlägg

Okej tack för alla svar men eftersom man är lite av en nybörjare på det här elektriska så tror jag nog att jag ska ha med min kompis på det härtongue Men vart får man tag på alla dom här grejerna då? Typ distrotions blocket o en "diod" backventil då?

Tack igen för alla svar!smile

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Herr_Talladega V.I.P
22 april 2007 · 286 Inlägg

Här finns mycket godis smile
http://www.skyllermarks.se/content/produkter.html

Kalle_Ponken skrev:
Okej tack för alla svar men eftersom man är lite av en nybörjare på det här elektriska så tror jag nog att jag ska ha med min kompis på det härtongue Men vart får man tag på alla dom här grejerna då? Typ distrotions blocket o en "diod" backventil då?

Tack igen för alla svar!smile

Drönirettab
22 april 2007 · 21 761 Inlägg

Ett skiljerelä bör man ha istället för en skiljediod. Dioden ger ett spänningsfall, det ger inte skiljerelät. Viktigt att veta.

M.Persson
22 april 2007 · 461 Inlägg

Hej kopplade in extra batteri i min förra bil, kan ju kolla tråden jag hade så kanske du lär dig nått.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=15596

/mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
Tinoz 10 sec före dig...
22 april 2007 · 540 Inlägg

inte lite konstigt att det är folk med saab som svara.. kanske för att som bygger seriöst?

vad fick du fram för svar? en som har tänkt på extra batteri!

Japs-Jens
22 april 2007 · 1 503 Inlägg

Skaffa ett relä me som nån sa, smidigt som satan! Ang. besiktingen så kollade dom inte ens i mitt bagage big_smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Drönirettab
22 april 2007 · 21 761 Inlägg

M.Persson skrev:
Hej kopplade in extra batteri i min förra bil

Blev resultatet bra?

Kalle_Ponken
22 april 2007 · 1 752 Inlägg

Oboy6 skrev:
Skaffa ett relä me som nån sa, smidigt som satan! Ang. besiktingen så kollade dom inte ens i mitt bagage big_smile

Hehe då kan ju du få hjälpa mej sen då Jens!wink Aja fortsätt komma med kloka tips på hur man kan göra o snälla, tänk på att jag är nybörjare så håll det så enkelt som bara gårtongue

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang