Nån här som är Lokförare?

BoraV6
8 september 2007 · 677 Inlägg

robert_87 skrev:
jag funderar på att söka till lokförarutbildningen i mjölby då jag inte klarar av mitt nuvarande yrkesval.

Gurra_87: Hur gjorde du för att söka? lätta tester o så vidare?

Av 90 sökande till Vännäs blev vi 22 som klarade det. Alltså klarar ungefär 1/4 testerna.

Men jag vet att på vissa skolor har det handlat om ca. 1/5!

Så lätt kan man väl inte säga att det är. Men det är inte direkt nått man kan träna på utan det handlar mycket om personliga egenskaper.

robert_87 Lokförare
8 september 2007 · 126 Inlägg

BoraV6 skrev:

robert_87 skrev:
jag funderar på att söka till lokförarutbildningen i mjölby då jag inte klarar av mitt nuvarande yrkesval.

Gurra_87: Hur gjorde du för att söka? lätta tester o så vidare?

Av 90 sökande till Vännäs blev vi 22 som klarade det. Alltså klarar ungefär 1/4 testerna.

Men jag vet att på vissa skolor har det handlat om ca. 1/5!

Så lätt kan man väl inte säga att det är. Men det är inte direkt nått man kan träna på utan det handlar mycket om personliga egenskaper.

Ok, tack för båda svaren:)

bara söka o hoppas de går bra!

Saab 900 Aero -96
BoraV6
8 september 2007 · 677 Inlägg

robert_87 skrev:

BoraV6 skrev:

robert_87 skrev:
jag funderar på att söka till lokförarutbildningen i mjölby då jag inte klarar av mitt nuvarande yrkesval.

Gurra_87: Hur gjorde du för att söka? lätta tester o så vidare?

Av 90 sökande till Vännäs blev vi 22 som klarade det. Alltså klarar ungefär 1/4 testerna.

Men jag vet att på vissa skolor har det handlat om ca. 1/5!

Så lätt kan man väl inte säga att det är. Men det är inte direkt nått man kan träna på utan det handlar mycket om personliga egenskaper.

Ok, tack för båda svaren:)

bara söka o hoppas de går bra!

På första sidan i tråden har jag gjort en liten beskrivning om du missat den. Den ger en liten inblick i vad du har att vänta. Lycka till

robert_87 Lokförare
9 september 2007 · 126 Inlägg

BoraV6 skrev:

robert_87 skrev:

BoraV6 skrev:

Av 90 sökande till Vännäs blev vi 22 som klarade det. Alltså klarar ungefär 1/4 testerna.

Men jag vet att på vissa skolor har det handlat om ca. 1/5!

Så lätt kan man väl inte säga att det är. Men det är inte direkt nått man kan träna på utan det handlar mycket om personliga egenskaper.

Ok, tack för båda svaren:)

bara söka o hoppas de går bra!

På första sidan i tråden har jag gjort en liten beskrivning om du missat den. Den ger en liten inblick i vad du har att vänta. Lycka till

Ska läsa!

Tack så mkt!

Saab 900 Aero -96
gurra_87
13 september 2007 · 8 Inlägg

Var ute på medåkning idag, och föraren råkade vara utbildad handledare så jag fick även prova på att köra lite. Grymt kul måste jag säga, även om det bara var en X-14. smile Om nån åkte med Östgötapendeln 10.02 från Norrköping, var det mitt fel att det gick långsamt. big_smile

Slim_Kim Arbetssökande lokförare
17 september 2007 · 170 Inlägg

Då var de klart, fixade läkarundersökningen idag me, så den 22:a oktober börjar ja i hallsberg. Känns så jävla bra big_smile

To get old and wise, you have to be young and stupid!!
9-5
30 december 2007 · 1 Inlägg

Tjena!

Funderar också på lokföraryrket:

Läkarundersökningen vad innebär den? Är det syn, hörseltest osv eller?

Mvh
Jonas.

" Det kostar att ligga på topp! "
robert_87 Lokförare
30 december 2007 · 126 Inlägg

Jag har kommit in i Hallsberg hos SJ big_smile

Så börjar 28e feb big_smile

Saab 900 Aero -96
Slim_Kim Arbetssökande lokförare
20 februari 2008 · 170 Inlägg

http://tcc-ky10.bloggspace.se/
En länk till våran blogg om hur vi har dt på tcc:s lokförarutbildning i hallsberg

To get old and wise, you have to be young and stupid!!
Kosugi
5 september 2008 · 3 Inlägg

Lånar den här tråden lite. Jag har sökt lokförarutbildningen och har funderingar. De där urvalstesterna hur går dom till? Måste man vara ett snille i matte för att klara av dom? Eller går dom mer efter personlig lämplighet? Tacksam för svar!

TMW-Performance Avstängd
5 september 2008 · 914 Inlägg

Nej, men utan mig så skulle ni inte ha nåt jobb ;D Hehe jobbar på banverket smile

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Kosugi
5 september 2008 · 3 Inlägg

Nä, det är sant smile Har hört att det är svårt att få jobb inom järnvägen, åtminstone i norrland

te_wik Forummoderator
5 september 2008 · 12 813 Inlägg

Kosugi skrev:
Nä, det är sant smile Har hört att det är svårt att få jobb inom järnvägen, åtminstone i norrland

vete fasen, kompisen tog en utbildning och fick jobb direkt. Men de är här uppe vi har lkab, ssab, aitik osv..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TMW-Performance Avstängd
5 september 2008 · 914 Inlägg

Okej tongue Jag hade tur, min farbror har jobbat på järnvägen i 35år, så han fixade in mig big_smile Håller på förfullt med sliperbyte.. Usch spikar hela dagarna.. Hehe

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Kosugi
5 september 2008 · 3 Inlägg

Visst tjänar ni rätt hyfsat i timmen? Har en kompis som var tvungen att gå en utbildning
i Ängelholm, som visst var ett krav. Men han fick ändå inte jobb efteråt i Sverige.
Fick fara utomlands och jobba med järnvägar.

lanred
6 september 2008 · 555 Inlägg

Saab900Racing skrev:
Okej tongue Jag hade tur, min farbror har jobbat på järnvägen i 35år, så han fixade in mig big_smile Håller på förfullt med sliperbyte.. Usch spikar hela dagarna.. Hehe

Slipersbyte är ju finjobb.. dock inte spik till spik

lanred
6 september 2008 · 555 Inlägg

Kosugi skrev:
Visst tjänar ni rätt hyfsat i timmen? Har en kompis som var tvungen att gå en utbildning
i Ängelholm, som visst var ett krav. Men han fick ändå inte jobb efteråt i Sverige.
Fick fara utomlands och jobba med järnvägar.

Om han inte får jobb i sverige så har han inte sökt tillräckligt för det finns hur mycket jobb som helst.. om du orkar bara..

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 september 2008 · 10 427 Inlägg

Gjorde urvalstesten igår, gick väl ok tongue (5:or, nån 6:a och ett par 7:or)
Får väl se om man kommer in som "bangårdsjonny" på Green Cargo i Borlänge till att börja med.
Ska ju kunna få lokförarutbildning efter ett års vandrande på bangården.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang