Ventilation i 405 mi16 -90 Hjälp!

Tompa123
23 april 2007 · 32 Inlägg

Tjena!

Jo det är så att fläkten i kupen låter som bara den.
Den rasslar och ibland tjuter den (väldigt högt).
Man kan få bort tjutandet om man daskar till instrumentbrädan, men det kommer tillbaka efter ett tag.
Någon som vet var fläkten sitter så man kanske kan ta bort den och smörja upp den?

MvH  //Tommy

Tompa123
29 april 2007 · 32 Inlägg

Har fått bort fläkten nu, men jag funderar på vad det kan vara som låter, och vad man kan göra åt det.
Någon som vet?

Kettunen
29 april 2007 ·

Jag skulle tippa på att det är massa skit i ventelation systemet wink TEX löv o sånt.

kannringen
1 maj 2007 · 11 Inlägg

Det kan vara fläkten som är på väg och ge upp.Lagringen har blivit utnött så fläkten "stjälper"? åt sidan och tar i väggen.Eller att det är ljudet ifrån lagringen man hör. Visst kan ljudet uppkomma starkare vid kraftig sväng?. Har hört många peugeot med samma ljud. 205:or 306. Men alla bilar kan få ljudet.

Alfa Romeo 155 -95
============
www.alfapower.nu
jsupreame
1 maj 2007 · 137 Inlägg

Tompa123 skrev:
Tjena!

Jo det är så att fläkten i kupen låter som bara den.
Den rasslar och ibland tjuter den (väldigt högt).
Man kan få bort tjutandet om man daskar till instrumentbrädan, men det kommer tillbaka efter ett tag.
Någon som vet var fläkten sitter så man kanske kan ta bort den och smörja upp den?

MvH  //Tommy

en ny "fläkt" kostar ca 2500 tusen..  du hör väl om du har ikopplat fläkten å kör den när du håller i den om den låter då oxå.. är de så är de bara byta

kannringen
1 maj 2007 · 11 Inlägg

Men tänk på att när man joxat ut fläkten och fått ur den så kan ljudet gått till sig.Känn om den glappar mycket istället.

Alfa Romeo 155 -95
============
www.alfapower.nu
Tompa123
2 maj 2007 · 32 Inlägg

MM, för när jag plockar ur den och kör igång den, även på max, så låter den ingenting.
Däremot när jag kör bilen och den låter/tjuter så minskar ljudet under tiden som jag t ex bromsar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang