Extra batteri till Alpine system?

jackshot
25 april 2007 · 14 Inlägg

Hej.

Undrar om det är nödvändigt att köpa extra batteri till mitt Alpine system

Monosteg
Alpine MRD M1005 1000 wrms 2ohm 14.4v

Bas
2st Alpine Type 2ohm 500wrms

4chsteg
Alpine MRV F545
4ohm 4x100wrms

komponenstsystem
Alpine Type-R 6.5" 110wrms (fram)
Alpine Type-R 6.5" 110wrms (bak).

Ska köra 2 kondensator 1f styck. Men behövs de extra batteri? Vill inte förlora effekt.
Kommer köra ljudet med motorn igång.

TT-Avant
25 april 2007 · 6 851 Inlägg

Skaffa ett batteri till ist. för 2 kondingar.
Då slipper du att vara orolig för att du inte ha ström.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
sveddan
25 april 2007 · 1 453 Inlägg

jackshot skrev:
Hej.

Undrar om det är nödvändigt att köpa extra batteri till mitt Alpine system

Monosteg
Alpine MRD M1005 1000 wrms 2ohm 14.4v

Bas
2st Alpine Type 2ohm 500wrms

4chsteg
Alpine MRV F545
4ohm 4x100wrms

komponenstsystem
Alpine Type-R 6.5" 110wrms (fram)
Alpine Type-R 6.5" 110wrms (bak).

Ska köra 2 kondensator 1f styck. Men behövs de extra batteri? Vill inte förlora effekt.
Kommer köra ljudet med motorn igång.

Ska inte vara några problem sålänge du har ETT bra batteri.

Herr_Talladega V.I.P
25 april 2007 · 286 Inlägg

Först och främst, vad är det för bil och hur stor generator har du? Spelar ingen roll hur många batterier och kondingar du har om du inte har kapacitet att ladda dessa...

sveddan
25 april 2007 · 1 453 Inlägg

Sanny skrev:
Först och främst, vad är det för bil och hur stor generator har du? Spelar ingen roll hur många batterier och kondingar du har om du inte har kapacitet att ladda dessa...

Kondensatorer laddas upp av batteriet och behöver ingen direkt kontakt med generatorn. Eftersom den inte har någon inbyggd resistans så släpper den vidare (till skillnad från batteriet) all effekt omedelbart då det behövs och kan således leverera ström vid snabba, tunga, strömkrävande ögonblick - det kan inte ett batteri göra.

Herr_Talladega V.I.P
25 april 2007 · 286 Inlägg

Men om du tänker ett steg längre där då? Konden laddas av batteriet och batteriet laddas av generatorn, finns det inte ström i batteriet så får inte konden nå ström heller.

"Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk"


sveddan skrev:

Sanny skrev:
Först och främst, vad är det för bil och hur stor generator har du? Spelar ingen roll hur många batterier och kondingar du har om du inte har kapacitet att ladda dessa...

Kondensatorer laddas upp av batteriet och behöver ingen direkt kontakt med generatorn. Eftersom den inte har någon inbyggd resistans så släpper den vidare (till skillnad från batteriet) all effekt omedelbart då det behövs och kan således leverera ström vid snabba, tunga, strömkrävande ögonblick - det kan inte ett batteri göra.

jackshot
30 april 2007 · 14 Inlägg

BMW 320i. 03.a (2.2liter). Frisk generator tror jag det är på den!

Drönirettab
30 april 2007 · 21 761 Inlägg

Gissar att det sitter 120A generator på din bil, enligt Yourex.se så verkar det vara den storleken.

Är det E46 karossen?
Är basarna på 2 Ohm per bas?

Senast redigerat av Drönirettab (30 april 2007)

jackshot
3 maj 2007 · 14 Inlägg

E46.a Facelift nyare modellen. (02 uppåt)

Min är iof 03:a

Senast redigerat av jackshot (3 maj 2007)

andreas_gbg_
3 maj 2007 · 1 634 Inlägg

Sanny skrev:
Först och främst, vad är det för bil och hur stor generator har du? Spelar ingen roll hur många batterier och kondingar du har om du inte har kapacitet att ladda dessa...

Beror också på hur länge han poppar på såpass hög volym att han drar mer ström än vad generatorn hinner ladda, även om anläggningen drar mer så håller sig ändå batterierna ett tag. Det är ingen fara att ha en ex 85A generator och poppa på ett bra tag, om han inte planerar att poppa såpass högt att han måste stå utanför bilen.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Kettunen
3 maj 2007 ·

Drönirettab skrev:
Gissar att det sitter 120A generator på din bil, enligt Yourex.se så verkar det vara den storleken.

Är det E46 karossen?
Är basarna på 2 Ohm per bas?

Dröintab. Har du någon aning om hur stark generator jag har?? Bilen är en Pontiac Firebird 89a V6 219hk

Drönirettab
3 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Kettunen skrev:
Har du någon aning om hur stark generator jag har?? Bilen är en Pontiac Firebird 89a V6 219hk

Nu angavs det bara motorstorlekar i deras tabell, antar att det rör sig om 2,5 eller 2,8 liter. I så fall är det 100A som Yourex säljer till dessa bilar.

Kettunen
3 maj 2007 ·

Har 2.8L. Tackar så mycket wink !

jackshot
3 maj 2007 · 14 Inlägg

Kettunen:
skapa en annan tråd.

Drönirettab:
2ohm per bas. Vettigt att köpa batteri eller?

Drönirettab
3 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Ska du koppla basarna i serie så att det blir 4 Ohm?

Steget är ju inte gjort för 1 Ohm enligt specen, är 2 Ohms stabilt. Vid 4 Ohm blir RMS effekten ca 700W och strömtopparna kan nog komma upp till 60A, fast så högt spelar du ju inte kontinuerligt. Med motorn igång så är det generatorn som ger ström till alla förbrukare i bilen, då är det främst den som ska orka med allt.

Om du inte har en massa andra elprylar igång när du spelar högt så borde det gå bra, tänk bara på att generatorn inte kan ge ut sin maximala ström när motorn går på tomgång. Ditt batteri bör väl vara på runt 70-75Ah enligt rekommendationstabell hos Tudor, om det är i bra skick så finns det åtminstone någorlunda kräm att tillgå.

Hur stort är batteriet och är det från 2003 tror du?

jackshot
3 maj 2007 · 14 Inlägg

Drönitteab:
Vill få ut så maximal effekt från steget allså 2ohm på 1000wrms. För att få ut så mycket från steget går de alltså inte köra 2 st 2ohm basar? finns 4ohm basar från type r okså funkar det tro? eller hur ser lösningen ut...

Iomed att jag får bra priser på alpine får de nog vara dem alternativen, gärna type r.
Vore schysst.

Tänker köpa ett Exide extrem batteri från mekonomen för säkerhetens skull. 

Hoppas på en lösning!

Drönirettab
3 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Om de basarna finns i 4 Ohms utförande så är det sådana som du bör ha, då blir det 2 Ohm när du parallellkopplar dem och steget kan utnyttjas fullt ut precis som du vill.

Exide X-Treme/Tudor Tech-Tronic (samma batteri) används av flera bilstereobyggare och fungerar bra enligt dem, det är säkert ett bra köp.

Tänker du alltså byta ut ditt nuvarande batteri mot Exide eller?

jackshot
4 maj 2007 · 14 Inlägg

Tror jag kommer att ha två batterier i bilen. Om det blir problem med yta eller andra komplikationer så kör jag Exide x-treme bara. Vet ju iaf att jag får nytt och fräsht.

Tack för ditt svar, mycket bra!

NiMroD
4 maj 2007 · 264 Inlägg

kan inte skada med ett batteri i skuffen... polisen gillar inte blinkande strålkastare...2 cond.. kan ju sluka en del om du poppar på riktigt friskt

Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Volvo V60 "D4 awd" (2013)
andreas_gbg_
4 maj 2007 · 1 634 Inlägg

jackshot skrev:
Tror jag kommer att ha två batterier i bilen. Om det blir problem med yta eller andra komplikationer så kör jag Exide x-treme bara. Vet ju iaf att jag får nytt och fräsht.

Tack för ditt svar, mycket bra!

Jag har köpt 2 styck sådana hära batterier, ej hunnit koppla in båda ännu bara. Men enligt infot om dom så tycker jag dom verkar väldigt lämpade. Dessa är ju ej av samma typ som Optima, maxxima deepcycle etc, MEN, dom klarar ändå djupurladdningar mycket bra (ej lika bra som riktiga deepcycle batterier) men jag har iaf inte planerat att suga ur dom med bilen avstängd utan laddare ändå. Dessutom skall dom ta emot laddning bättre än dessa batterier, vilket i sin tur betyder att dom släpper ifrån sig ström snabbare, detta borde ju ge lite mer dynamik i systemet. Sedan att dom inte är så dyra är ju inte helt fel heller wink Den som lever får se.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang