Är Volvo 850 T5 slöa?

Majzzen
25 april 2007 · 177 Inlägg

Tja!

Har hört att endel säger att 850 T5 är slöa. Iallafall orginal, är dom det? Och om så är, vad kan man göra åt det? Chip, avgas? Eller är dom då slöa iallafall? Är nämligen sugen på att köpa en sådan.

// Tacksam för svar.

Volvo_Mannen Volvoskadad
25 april 2007 · 6 017 Inlägg

så slöa kan dom väl inte vara, men om man tycker det går det ju alltid att chippa

Jonas
Linusj
25 april 2007 · 367 Inlägg

Det beror på vad du jämför med. Men jämför du en exempelvis 850 Glt och en 850 T5 Så är det en otrolig skillnad. Men som sagt det beror helt och hållet på vad du jämför med. Jag tycker det är en rolig förstabil.

Majzzen
25 april 2007 · 177 Inlägg

Asså jag jämför väl inte med något speciellt, min polare har en nissan 200sx 213 orginal och den går ju bra. Vi har varit och provkört en 2.0T5 italien imoprt, och den var seg. Antigen var turbon kass eller så var den sån, kom ingen turbokick iallafall men det kanske det inte ska göra på T5. Men blir nog inte en 2.0 i så fall.

decib3L Körv
25 april 2007 · 3 535 Inlägg

Köp inte italien-import då? Motorn är ju klenare på den..

Truckdriving Man
twin_cam Smålänning
25 april 2007 · 7 877 Inlägg

decib3L skrev:
Köp inte italien-import då? Motorn är ju klenare på den..

Precis. Italienarna skattar sina bilar efter motoreffekten.

Slöa och slöa vet jag inte, men dom är ganska trötta för att vara turbobilar. Men det finns ju som tur är chipstrimning...

Senast redigerat av twin_cam (25 april 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
golf88
25 april 2007 · 956 Inlägg

Tycker faktiskt inte att det är något speciellt drag i t5...Syrran och hennes kille hade en..
Var runt 300 hk i den..Men dom är ju så pass tunga så dom är ju inte alls lika rappa som man kan tro..Men jämför man med en vanlig bil så går dom ju bra

eldus veldus
Audi A6 (2017)
2jzinside Fartygsingenjör
25 april 2007 · 550 Inlägg

Ja men alltså du kan som föregående skribenter sagt inte ställla frågan om dom är slöa, visst dom är slöa i proportion mot en nitro dragster men om man ska jämnföra svenssonkärror så hänger den med skapligt bra, visst sen beror det också på bilens skick och italien importerade bilar har 211hk medans de vanliga T5orn har 225 så skillnaden är minimal.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Majzzen
25 april 2007 · 177 Inlägg

wrapman skrev:
Ja men alltså du kan som föregående skribenter sagt inte ställla frågan om dom är slöa, visst dom är slöa i proportion mot en nitro dragster men om man ska jämnföra svenssonkärror så hänger den med skapligt bra, visst sen beror det också på bilens skick och italien importerade bilar har 211hk medans de vanliga T5orn har 225 så skillnaden är minimal.

Ja men om man ser till att det är 226 hästar är den då slö eller pigg, har åkt en saab 9000 Aero den går bättre och nissan 200 sx s13 går bättre, i alla fall bättre än 2.0T5 men 2.0 har en mindre turbo så man kan väll inte bara säga att skillnaden är minimal för att det skiljer 15 hästar.

Mange_GVe
25 april 2007 · 338 Inlägg

den bil som jag har kört som gick hårdast e då en 850 t5a me 300hk å den spann lös på asfalten i 120km/h å skickade upp i 240Km/h på en relativt kort sträcka å mätaren ut e inga problem å de var en rejäl turbokick i den när turbon laddade smile så nee jag tycker inte dom e slöa dom går som fan ! wink

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Jakob88
25 april 2007 · 20 Inlägg

wrapman skrev:
Ja men alltså du kan som föregående skribenter sagt inte ställla frågan om dom är slöa, visst dom är slöa i proportion mot en nitro dragster men om man ska jämnföra svenssonkärror så hänger den med skapligt bra, visst sen beror det också på bilens skick och italien importerade bilar har 211hk medans de vanliga T5orn har 225 så skillnaden är minimal.

Jag håller inte heller med wrapman riktigt. Skillnaden är inte minimal bara för att det skiljer 14 hästar. De svensksålda T5orna har en helt annan motor än de italienska. De italienska är på 2,0 liter och de svenska på 2,3. Dessutom fick de svenska 240 hästar -95 tror jag det var.

Sushikocken Sleeper
25 april 2007 · 3 084 Inlägg

sen så gör ju miltalen ganska mycket också.. de flesta t5:or har väl gått en sisådär 20000mil medan de flesta 200sx gått 10000...

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
mebben Troligen galen...
25 april 2007 · 567 Inlägg

En 850 behöver inte vara trött:
http://www.garaget.org/video/gdv6xa4usipt


cool

Senast redigerat av Mebb (25 april 2007)

Sushikocken Sleeper
25 april 2007 · 3 084 Inlägg

Mebb skrev:
En 850 behöver inte vara trött:
http://www.garaget.org/video/gdv6xa4usipt


cool

haha tro hur många pollar han hade i den smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Nystrom
25 april 2007 · 20 Inlägg

Mange_GVe skrev:
den bil som jag har kört som gick hårdast e då en 850 t5a me 300hk å den spann lös på asfalten i 120km/h å skickade upp i 240Km/h på en relativt kort sträcka å mätaren ut e inga problem å de var en rejäl turbokick i den när turbon laddade smile så nee jag tycker inte dom e slöa dom går som fan ! wink

Har haft en chippad 850R och dom spinner inte loss i 120 på torr asfalt smile Möjligtvis på is.

Men dom går helt ok men inte så bra som du beskriver iaf inte med "bara" 300 hk.

2jzinside Fartygsingenjör
25 april 2007 · 550 Inlägg

Jakob88 skrev:

wrapman skrev:
Ja men alltså du kan som föregående skribenter sagt inte ställla frågan om dom är slöa, visst dom är slöa i proportion mot en nitro dragster men om man ska jämnföra svenssonkärror så hänger den med skapligt bra, visst sen beror det också på bilens skick och italien importerade bilar har 211hk medans de vanliga T5orn har 225 så skillnaden är minimal.

Jag håller inte heller med wrapman riktigt. Skillnaden är inte minimal bara för att det skiljer 14 hästar. De svensksålda T5orna har en helt annan motor än de italienska. De italienska är på 2,0 liter och de svenska på 2,3. Dessutom fick de svenska 240 hästar -95 tror jag det var.

Nej nu har du blandat ihop siffrorna T5-R hade 240 hästar, och ja italienarna var på endast 2 liter men i övrigt var det samma motor bara en annan borrning och andra stakar.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Joakim_J Lastbilsmekaniker
25 april 2007 · 328 Inlägg

det han vill veta tror jag är om en volvo 850 T5 2,3 är slö för att ha 225hk, vilken skulle tex vinna? en 850 t5 2,3 mot en saab 9000 2,3T Aero båda har 225häst..  båda e original osv..

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
JonasHalt
25 april 2007 · 699 Inlägg

Orginal är de väl inte sådära jättevassa, men med bara ett chip i så är det som natt och dag smile Jag köpte min bil orginal och chippade den, så jag vet ju skilnaden smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Joakim_J Lastbilsmekaniker
25 april 2007 · 328 Inlägg

okey, mer svar?? någon som har mer erfarenheter att dela ut ??

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
Ludds
25 april 2007 · 329 Inlägg

Mer erfarenheter ,  ta dig en tur i en steg3 så märker ju de rör på sig iaf.  Har man baar kört 740 innan så JA, då kommer den gå jätte bra.  smile

MKt bil för pengarna tycker jag, seg är vell fel ord iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang