7338
Sök

Erfarenheter av US Blaster framsystem!?

603 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
Tjenare!
Nu är jag i farten att bestämma mig för framsystem.
Jag har tittat på de stora så som MDS, DLS, Infinity, Rockford, JBL m fl.
Har även hittat lite godis hos Totalljud (www.totalljud.se)
Jag kör deras Slutsteg till basen och funkar kanon. Hur stabilt som helst.
Någon som har erfarenhet av framsystem från US Blaster. Jag har kikat på följande:

Koaxialen: http://www.totalljud.se/prod_show.asp?I … 1072059837

och kitet: http://www.totalljud.se/prod_show.asp?I … 1072059837

På pappret, vad jag förstår, skiljer det inte så himla mycket men på prislappen skiljer det desto mer. Är det så att jag betalar för märket och välkändheten hos de större eller är detta bara skit?

Sebbe

In hoc signo vinces

Solfilmsmontör
950 Inlägg
26 april 2007
Man betalar en viss peng för märket så är de alltid det går inte att undvika. Men samtidigt tycker jag att man får vad man betalar för i de allra flesta fall. Vi har ett moto på jobb. Köper man skit så får man skit. Så satsa hellre på nått etablerat.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 631 Inlägg
26 april 2007
Casanovan skrev:
På pappret, vad jag förstår, skiljer det inte så himla mycket men på prislappen skiljer det desto mer. Är det så att jag betalar för märket och välkändheten hos de större eller är detta bara skit?

Högtalare för det priset är okej, inte mer. För bra ljud (och en schysst ingångsnivå) så ligger gränsen omkring 1.500 oavsett märke. Vissa undantag finns såklart, men för halva pengen är det helt enkelt för mycket kompromisser för att det ska bli bra.

Baksystem kan man köpa lite billigare, runt tusenlappen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

603 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
Okej jag förstår. Men vart ligger skillnaden då? Om man inte är i tävlingstagen utan "bara" vill ha något sjysstare än orginalhögtalarna att möta basen och 6*9:orna i skuffen med? Kan Totalljuds alternativ då duga åt mitt öra tro?

gurenius skrev:
Casanovan skrev:

Högtalare för det priset är okej, inte mer. För bra ljud (och en schysst ingångsnivå) så ligger gränsen omkring 1.500 oavsett märke. Vissa undantag finns såklart, men för halva pengen är det helt enkelt för mycket kompromisser för att det ska bli bra.

Baksystem kan man köpa lite billigare, runt tusenlappen.

In hoc signo vinces

Solfilmsmontör
950 Inlägg
27 april 2007
Jag har ett mtx kit system liggandes gav 1800:- för de inte hunnit lyssna på de men de ska säljas pma mig om du vill ha de. PS: 5.25 med diskant och delnings filter.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 631 Inlägg
27 april 2007
Casanovan skrev:
Okej jag förstår. Men vart ligger skillnaden då? Om man inte är i tävlingstagen utan "bara" vill ha något sjysstare än orginalhögtalarna att möta basen och 6*9:orna i skuffen med? Kan Totalljuds alternativ då duga åt mitt öra tro?

Då är det 1.500-kronorsklassen som gäller. Billigare system låter väldigt trist, det är för mycket kompromisser helt enkelt. Det som skiljer är främst komponentvalet som i sin tur påverkar ljudet. Hur det yttrar sig beror på vad tillverkaren sparat på. Det kan vara vassa diskanter, dålig slaglängd, tråkigt mellanregister etc.

Konsekvensen är att man tröttnar efter ett ganska kort tag. Det blir alltså inte mycket till uppgradering av original utan mer ett byte. Och det finns det ju inte nån anledning att lägga pengar på.

Billigare högtalare köper man om man saknar original och vill ha nåt motsvarande.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök