7175
Sök

Susande ljud i baslåda

Speed FMK
849 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Hej allihopa!

Jag provspelade idag min egen byggda låda för första gången. Trycket i den var helt okej med tanke på antal W i grejjerna. Det störande dock är att jag har ett susande ljud i högtalarna som ligger konstant hela tiden. Det blir mer frekvent under basarnas slag. Låter som ett generatorljud fast istället för att bli mer frekvent när man varvar så blir det det när basarna slår. Har testat byta lågnivå kabel och det hjälpte inte. Någon som kan ha någon aning om vad det är? Det är definitivt inget generatorljud då bilens motor var avstängd.

En liten extra fråga. Jag fick inte riktigt den karaktären som jag ville i basen. Den är ganska hård och jag är mer ute efter mullrande bas. Något sätt jag kan råda bot på detta och få karaktären jag vill?

Tacksam för svar!

Mvh Ludde

845 Inlägg
29 april 2007
är de som ett winande ljud?

494 Inlägg
29 april 2007
om du har gjort en öppen (portad) låda kan de vara vindsus ur porten som kan bero på felaktig längd vassa skarvar lr utformningen av tratten

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Speed FMK
849 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
japp. det låter lite som ett vinande. men inte exakt som ett generator ljud. lite lägre frekvens på de.

japp. lådan är portad men det låter även när högtalarna knappt slår. :S borde inte kunna vara portarna då väl?

mvh Ludde

494 Inlägg
29 april 2007
nja kan ju inte säga säkert men även fast de bara rör sig lite så är de endå en rätt stor yta som rör sig bli ju endel luft som flyttas in och ut i lådan prova sätta handen för porten när du spelar se om ljudet ändras.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

21 761 Inlägg
29 april 2007
Jo, man kan tex stoppa in en liten kudde eller liknande och lyssna.

Bi0HaZZarD: Är lådan på 52 liter/bas och två st 4" rör som är 27cm långa?

Rörkrökare
575 Inlägg
29 april 2007
kan ju va steget? du har spearerat + och lågnivå??

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

Speed FMK
849 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Ska testa detdär med att hålla för porten imorgon efter jobbet. grannarna blir ngo inte glada om jag gör det kl 11 tongue

Japp. lådan är på ca 52 liter per bas. kan vara 50-54 är inte säker men ungefär. Portarna är 27cm långa och 4" ja.

Lågnivån och pluskabeln ligger på vardera sida av bilen. all ström går på högersidan och all lågnivå på vänster. Steget är gammalt så om jag inte kommer på något annat får jag väl anta att steget inte är okej. har ett annat identiskt steg liggande som ja också ska testa med imorgon för o se om de e samma fenomen.

Ljudet är inte jätte störande men kan tänka mig att det inte är bra för basarna. Kan tillägga att jag testade att brygga steget och bara ha en bas för att se om de hjälpte men jag fick samma fenomen fortfarande. Har aldrig varit med om något liknande innan :S

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
29 april 2007
Har kollat på dina basar i mitt lådprogram, hittade en sida på nätet med diverse värden och skrev in dem. Avstämningen verkar ligga på 35-40 Hz och då borde inte ljudet bli hårt tycker jag, men kurvan fick ingen baspeak dock. Det liknade mest en sluten låda i frekvensgången.

Om du sätter längre rör, tex 35-40cm, så borde ljudet bli mullrigare. Men det kanske inte går att sätta längre rör. Ett annat alternativ är större låda.

Kikade nyss i manualen till 460u.
Det finns väl en strömbrytare för bassboost som kan ställas i tre lägen, har du ställt den på +6 eller +9dB?
Senast redigerat av Drönirettab (29 april 2007)

Speed FMK
849 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har kollat på dina basar i mitt lådprogram, hittade en sida på nätet med diverse värden och skrev in dem. Avstämningen verkar ligga på 35-40 Hz och då borde inte ljudet bli hårt tycker jag, men kurvan fick ingen baspeak dock. Det liknade mest en sluten låda i frekvensgången.

Om du sätter längre rör, tex 35-40cm, så borde ljudet bli mullrigare. Men det kanske inte går att sätta längre rör. Ett annat alternativ är större låda.

Kikade nyss i manualen till 460u.
Det finns väl en strömbrytare för bassboost som kan ställas i tre lägen, har du ställt den på +6 eller +9dB?

Okej smile ljudet är inte jätte hård men jag får inte detdär bröskorgs vibrerande ljudet om du förstår vad jag menar. tongue basarna är ju inte direkt nya heller så man ska inte klaga på effekten ändå smile

Rören kan gå att förlänga. får vinkla dem i så fall. om man nu kna göra det utan problem. större låda har jag ingen lust med nu. får bli i framtiden i så fall tongue tog mig alldeles för många timmar att få denna till att stämma.

Har testat alla lägen på strömbrytaren men normalt sett kör jag på +9dB. sensitivityn har jag också testat men störningen följer propotionellt med volymen. Tack för engagemanget!

Körde visst slut på batteriet igår så jag vår vänta till morgondagen med att testa lite närmare.

Mvh Ludde

1 171 Inlägg
30 april 2007
Susningarna känner jag igen från ett gammalt MDS-steg. Det betedde sig precis som du beskriver när det var skruvat ner med väldigt låg gain. Susningar som ändras med ljudvolymen. Mer högfrekvent och starkare ju starkare ljud steget får.

Jag skulle tro att det är steget som är dåligt helt enkelt.

Hur du får mullrande bas är svårt att säga utan att veta parametrarna på dina element. Det är helt avgörande. Annars brukar man få en baspeak om man stämmer av lådan högre i frekvens. Som du beskriver det (liknande sluten låda, om kurvan är väldigt flack från säg 100Hz och neråt till avstämningen) så misstänker jag att elementen kräver en större låda.

21 761 Inlägg
30 april 2007
Bi0HaZZarD skrev:
Har testat alla lägen på strömbrytaren men normalt sett kör jag på +9dB. sensitivityn har jag också testat men störningen följer propotionellt med volymen.

Det jag tänkte var att om du har strömbrytaren på tex 6 eller 9dB så får basen en förstärkning vid 45-50 Hz (tror jag) och då "försvinner" den riktigt mullrande basen.

Har du testat att stänga av den strömbrytaren och lyssna hur det låter?

Bi0HaZZarD skrev:
Körde visst slut på batteriet igår så jag vår vänta till morgondagen med att testa lite närmare.

App app, var lite försiktig med att dra ur batteriet mycket. Minns inte vilket sorts batteri du har, men om man kan undvika att köra slut på det så är det en fördel. Även om batteriet tål djupa urladdningar. Ett litet råd bara.

Speed FMK
849 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
Zoopåse: Jo det är möjligt att steget kanske inte e okej. de har ju några år på nacken. Min fråga är då om basarna kan ta skada av störningen? jag tycker inte det är så farligt, är mer rädd för basarna.

Skulle dålig jord kunna åstadkomma ett sånthär problem? Är inte säker på hur bra jorden är nämligen.

Drönirettab: Okej. smile ska testa slå av den imorgon. låter ju som det skulle kunna stämma.

aa. vet att man inte ska dra ur :s dock drog det aldrig ur så att steget stannade eller stereon. men startmotorn orkade inte dra runt. Batteriet är ett gammalt volvo batteri från skroten som jag köpte för 150kr så de e inte så farligt om de pajjar smile men tack för rådet!

undrar också, om jag förlänger rören. tappar jag effekt någon annan stans då?

Mvh Ludde

Tillägg. Utdrag ur manualen. Acoustic equalization. To compensate for premature roll-off of the low and high frequencies inside a given vehicle, the acoustic equalization can be engaged to boost the sonic level by 6 ot 9dB at 45Hz and 15KHz.

Det borde väl innebära att bsen blir ganska hård om den stärker på 45Hz?
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (30 april 2007)

21 761 Inlägg
30 april 2007
Om du förlänger rören så borde lådan tappa lite tryck vid 40-60 Hz ungefär, men jag är osäker på hur märkbart det blir.

När det gäller olika frekvenser så vet jag inte helt säkert om 45 Hz tillhör den hårda basen som du beskriver, men jag tror det. Kanske zoopåse vet mer om det.

Speed FMK
849 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du förlänger rören så borde lådan tappa lite tryck vid 40-60 Hz ungefär, men jag är osäker på hur märkbart det blir.

När det gäller olika frekvenser så vet jag inte helt säkert om 45 Hz tillhör den hårda basen som du beskriver, men jag tror det. Kanske zoopåse vet mer om det.

Okej. ska testa lite allt möjligt imorgon smile ska jorda om sakerna med så de säkert har jord ordentligt. tack för alla tips hittills!

mvh Ludde

Sök