Ananas, varför sticks det så mycket i munnen för?

Xarion
3 maj 2007 · 76 Inlägg

Jag har precis ätit en hel ananas, och det sticks så OTROLIGT mycket i munnen. Jag bara undrar, om någon vet varför det sticks så otroligt mycket?
Jag är väldigt upprörd över detta, för ananas är otroligt gott! och det tog mig (mästerkocken tongue) 10 minuter att skala och göra i ordning den ananasen! Någon som har något svar?
ha en fortsatt trevlig kväll smile

262turbo
3 maj 2007 · 1 004 Inlägg

skalade du den före ? smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
dusty Living in the fastlane
3 maj 2007 · 2 616 Inlägg

phvärdet i tungan ändras eller något sånt.

Xarion
3 maj 2007 · 76 Inlägg

262turbo skrev:
skalade du den före ? smile

hehe ja det gjorde jag xD
Mjo möjligt att Ph värdet ändras. Känns konstigt i alla fall tongue och obehagligt!

airam
3 maj 2007 · 390 Inlägg

Hehe besvärligt smile Aldrig hört de där förut men vet att det kliar på tungan för många av kiwi.

Ford Mustang Mach I "Pappas bil" (1973)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
3 maj 2007 · 5 753 Inlägg

hehe jag får sveda i käften av för många kiwi tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Kalle_Ponken
3 maj 2007 · 1 752 Inlägg

I värsta fall så är du väll allergisk dåtongue fast jag får lika dant som _Glenne_ fast bara ibland:P så jag säger ät godis med annanassmak istället!wink

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Xarion
3 maj 2007 · 76 Inlägg

mjo, kiwi kan också bitas lite tongue Men eftersom jag drämde i mig en hel ananas så tongue har precis druckit ett stort glas vatten. Hjälpte inte så mycket tongue Men går väl och lägger mig rätt snart och med det följer en rejäl tandborstning. Hoppas det löser det :S

THEBADGUY Gorgilus addictus
3 maj 2007 · 4 740 Inlägg

OM jag inte minns fel så är det som Dusty säger. PH värdet i munnen minskar-> blir till en svag syra som sticks lite.

EDIT: Eller så är det så att syran som kommer från ananasen irreterar cellerna i munnen. Kan vara så att du har ett tunnare lager i munnen smile

EDIT: De har man, alla människor har tunnare lager ner till cellerna i munnen tongue.

Senast redigerat av THEBADGUY (3 maj 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
gloudarck the greatest
3 maj 2007 · 121 Inlägg

skölj med 80% apsint det löser allt o gott är det med:P nä men ja har för mig att det är något med PH värdet i munen som ändras.

Senast redigerat av gloudarck (3 maj 2007)

The Mödd
andreas_940
3 maj 2007 · 498 Inlägg

På mig är det bara läpparna som det börjar svida på. madmad

Team-Adolfsson Gödseldräng
4 maj 2007 · 4 529 Inlägg

allergi
blir likadant för mig fast på äpplen så jag får ej käka såna för läkaren yikes

Liman
4 maj 2007 · 81 Inlägg

Jag säger också allergi, jag har samma problem med äpplen, päron, banan etc. Men det är inget jag bryr mig om. Jag käkar ändå smile Sticket/kliandet går ju över efter en liten stund. Iaf för mig =P

Hee-Maan
4 maj 2007 · 3 113 Inlägg

haha.. intressant detta. jag känner inget utav Ananas men kiwi kan jag verkligen inte käka mycket utav big_smile knappt en

Semper Fi
merl
4 maj 2007 · 202 Inlägg

Låter som allergi

chrizz Administratör
4 maj 2007 · 11 790 Inlägg

Jag tycker det sticker av annans och kiwi, men även apelsin. Det sticker mest i mungipan för min del... trodde det bara var så för mig, men andra verkar ju ha samma problem smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
OverBoosted AUTOBAHNRASER
4 maj 2007 · 3 804 Inlägg

chrizz skrev:
Jag tycker det sticker av annans och kiwi, men även apelsin. Det sticker mest i mungipan för min del... trodde det bara var så för mig, men andra verkar ju ha samma problem smile

allerigsk mot apelsin precis som mig. gäller apelsin,kwiwi och ibland änven bananer men madariner är sköna för munnen hehe


Bmw osv..
bmx
4 maj 2007 · 7 100 Inlägg

hatar annanas!!men när jag äter kiwi så små sticker det för mej med tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
ErskPersk Svindåre
4 maj 2007 · 1 433 Inlägg

har inte kännt något av dessa symptom när jag ätit annanas eller kiwi, inte heller apelsin för den delen wink annanas som e sååå gott!! big_smile

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
740tjejen
4 maj 2007 · 351 Inlägg

allergi tippar ja på. min bror ä allergisk mot exotiska frukter å jordgubbar å vissa färgämnen, du kan ju gå till läkarn så gör de tester så får du svar,

Våga Köra Sänkt
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang