2908
Sök

Ground zero GZHA 2350X eller ett magnat RX mono (inte rock)utan det bättre vilket är bäst?

172 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
Tja, vilket av dessa steg ska jag ha till 2st 12" eller 2st 15" från audiotops wf serie?
Eller om ni vet några andra mer prisvärda basar som ger bättre ljud och mer tryck.

Vill få ut ett rejält tryck och kunna spela väldigt högt utan att dem går sönder eller att ljudet börjar bli dåligt.

Magnat RX mono (inte rock steget utan det bättre)

1x500 WRMS, 1x1000 W max 4Ω

1x700 WRMS, 1x1400 W max 2Ω

1x1000 WRMS, 1x2000 W max 1Ω

2.570:-
......

Ground zero GZHA 2350X 2-kanals

2 x 200 WRMS @ 4 ohm

2 x 350 WRMS @ 2 ohm

2 x 450 WRMS @ 1 ohm

Uppmätt till 944 Watt i 1 ohm
3.499:-

Har hört mycket bra om gz steget, men skulle gärna vilja veta lite om magnat steget presterar lika bra eftersom det är billigare.

MvH
Senast redigerat av huckstar (9 maj 2007)

7 100 Inlägg
4 maj 2007
de där är nog inget skit,själv kör man med nåt som heter raveland!alldrig hört talas om de,men de funkar helt perfekt:),så köp de dä du,de tkr ja iaf:P

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Team Tondöv
649 Inlägg
4 maj 2007
Kör på Magnat du, Jackson går fetbort!

133 Inlägg
4 maj 2007
freddan70 skrev:
Kör på Magnat du, Jackson går fetbort!

utveckla? smile vad är de för fel på dom stegen

Team Tondöv
649 Inlägg
4 maj 2007
Byggkvaliten är inte alltför lysande.
Ljudet lämnar en hel del övrigt att önska, känns orkeslöst och trist!
Det lämnar INTE uppgiven effekt.
Rejäl effekt kostar pengar..

7 100 Inlägg
4 maj 2007
freddan70 där har du fel!!!!rejäl effekt kostar pengar skrev du!!!fan heller,min halvbror köpte nå billighets grejor,som han var och tävlade med!och han spöade några som hadde riktiga grejor för flera tusen!!!tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 453 Inlägg
4 maj 2007
bmx skrev:
freddan70 där har du fel!!!!rejäl effekt kostar pengar skrev du!!!fan heller,min halvbror köpte nå billighets grejor,som han var och tävlade med!och han spöade några som hadde riktiga grejor för flera tusen!!!tongue

Hmm...

först och främst, vad var detta för sorts tävling och vilka arrangerade den?
Självfallet är det inte bara prylarna och dess inköpspris som avgör vilka vilket som låter bra och vinner tävligar utan installation och tuning är minst lika viktigt, kanske tom viktigare.
Men det freddan menar är att billiga skitprylar aldrig har en chans mot seriös utrustning, ett steg för 500kr lämnar ALDRIG 2x1000W RMS etc, trots det som kanske står specat.
Man får använda sunt förnuft också, annars blir man inte sällan besviken.

Colaberoende
1 219 Inlägg
4 maj 2007
Jag har testat rätt så många olika steg och det är allt från Billighetssteg till Jbl som har varit det dyraste men är förvånad över hur dom är uppbyggda inuti.

Jensensteget som jag har använt i 13 år är otrligt kraftigt byggt och det lämnar bra effekt. Kraftiga kablar inuti samt lödbanor. Det låter bra också.

Jbl´s steg som jag har här hemma har också några år på nacken men det är klent uppbyggt, otroligt små och klena kablar från kretskortet till kontakterna på stegets sida.
Visserligen låter det otroligt bra men byggmässigt så är det sämre än mitt Jensen.

Man har ju alltid en "ångerrätt" när man handlar och jag hade inte tvekat på att köpa ett billigare steg för att testa. Men sedan att dom överdriver Watt på stegen är ju välkänt.

Ett litet steg kan låta hur bra som helst i rätt bil med rätt låda.
Ett stort steg kan låta helt värdelöst i fel bil och felbyggd låda.

Det är nog inget fel på kvalitén på dom billiga stegen men att tro på siffrorna som skrivs är nog inte att föredra.

/Ena

Team Tondöv
649 Inlägg
4 maj 2007
bmx skrev:

nej, det har jag inte!

skulle vara kul att veta vad han köpte för grejor, vilken klass han tävlade i, och vilket motståndet var..

5 Inlägg
5 maj 2007
handla grejer på nardik.se bara kvalitets grejer, o bra garantier

Fri fart för ett fritt folk!
14 945 Inlägg
5 maj 2007
man ska tänka mer än en gång när man kollar på dessa billiga steg

kör själv med ett usblaster twinfan1200 ska ge 1x1200watt vid 2ohm
och det kan jag säga att det inte gör
dock förväntade jag mig inte speciellt mycket av steget
och är endå ganska nöjd finns skapligt med ork
dock inte riktigt den brutalheten som jag gillar men priset var rätt
så visst kan man bli nöjd bara man förväntar sig skit när man köper dessa skitmärken

Kör fort så hinner inget hända...

custom lover
227 Inlägg
5 maj 2007
den ger 600 RMS vid 1 ohm och det ska bli 3000 watt(peak) ja tycker de e konstig.. Bättre å köra på kända märken...

2 123 Inlägg
5 maj 2007
Ja ett fulare steg hittar man nog inte : )

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 maj 2007
jag har ett maxgearbaslådepaket i min bil och den poppar på rätt bra mycket för stålarna asså

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Smålänning
7 887 Inlägg
5 maj 2007
Kan nog funka tror jag. Att det är avsäkrat med 120A visar i alla fall att det har potential att leverera hög effekt. När jag kolla på slutsteg annars så blir jag alltid förvånad över varför dom inte skriver ut vad det är avsäkrat med, så att man själv kan räkna ut den maximala effekten...

Ett steg på 2*1000W RMS kan inte vara avsäkrat med 20A t.ex... Men ändå är många det...

Räknat på 14,4V: P/U=I, P=2000W, U=14,4V, I=?A

2000/14,4=ca 140A... Steget måste alltså vara uppsäkrat med 140 ampere för att klara 2000W RMS.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
5 maj 2007
Fast då har du glömt stegets verkningsgrad, strömmen blir högre än så.

Smålänning
7 887 Inlägg
5 maj 2007
Drönirettab skrev:
Fast då har du glömt stegets verkningsgrad, strömmen blir högre än så.

Juste det. Tänkte inte på det. Då blir det t.o.m ännu mer.

Men jag vill veta vad det är uppsäkrat med. Man kan i alla fall få sig en uppskattning av maxeffekten.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

11 Inlägg
6 maj 2007
twin_cam skrev:
Kan nog funka tror jag. Att det är avsäkrat med 120A visar i alla fall att det har potential att leverera hög effekt. När jag kolla på slutsteg annars så blir jag alltid förvånad över varför dom inte skriver ut vad det är avsäkrat med, så att man själv kan räkna ut den maximala effekten...

Ett steg på 2*1000W RMS kan inte vara avsäkrat med 20A t.ex... Men ändå är många det...

2000/14,4=ca 140A... Steget måste alltså vara uppsäkrat med 140 ampere för att klara

2000W RMS.

Hm!
Får man lägga sig i lite?
Mig veterligt finns det inga steg som arbetar med 12volt!
Det brukar sitta en nätdel i dessa som triggar upp spänningen till mellan ca 24 och 30 volt!
Då kan man ju ta ut en högre effekt!
Räkna på den spänningen istället. hmm

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 maj 2007
Rubbersmoke skrev:
twin_cam skrev:

2000/14,4=ca 140A... Steget måste alltså vara uppsäkrat med 140 ampere för att klara

2000W RMS.

Hm!
Får man lägga sig i lite?
Mig veterligt finns det inga steg som arbetar med 12volt!
Det brukar sitta en nätdel i dessa som triggar upp spänningen till mellan ca 24 och 30 volt!
Då kan man ju ta ut en högre effekt!
Räkna på den spänningen istället. hmm

Nej. Räkna inte med den spänningen. Att den transformeras upp i steget är en annan sak.

Energilagen gäller för alla elektriska apparater, däremot så är mätstandarden som man använder vid uppmätning ibland inte hetl svart och vit.

Du kan aldrig få ut MER energi än du stoppar in. Stoppar man in 12V och 100A kan man vid 100% verkningsgrad ta ut samma energi men inte mer.

Därför är det helt rätt att man kan använda sig av 12V matningen som den instoppade energin.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

592 Inlägg
7 maj 2007
bmx skrev:

haha, den var rolig tongue

Varför kollar ni bara på effekten, det är väl ljudkvaliten man är ute efter eller har jag fel? Vad gör man med ett steg som ger ut mycket effekt om det låter skit?

2much.fi
Accessories for your DSLR

Sök