Vilken bil är mest lättrimmad?

Erico_4 Mekaniker
26 september 2007 · 181 Inlägg

Raemous skrev:
Borde lagt denna i köp råd men forumet är stängt. Letar efter en bil med strycktålig motor som gillar att trimmas...få kosta under 100 000 och helst vara 4hjuls drift eller bakhjulsdrift. Har fastnat för audi s2/s4 2.2t vad är för och nackdelar på dom?

Mvh// Rasmus

En s2 helt klart! dom är lätttrimmade och är ganska lätta att pilla med...men dom kräver mkt omsorg! typ slit delar osv! vet ej några riktiga nackdelar derekt, men den är framtung tongue. jag vet att dom går jävligt bra! lätta att trimma som vilken turbo bil som helst! men dom är ju ganska dyra i delar.  dset är vad jag tkr i alla fall;)

Det finns två sätt att göra saker på
Fel sätt och mitt sätt ^^
_Spawned_ Maskinförare
26 september 2007 · 1 163 Inlägg

Tja, annars kan du ju skaffa en Toyota Celica GT-4 (3S-GTE) motorn. dom äldre modellerna går ju att få lös för vettig peng.. och dom fungerar ju också smile då kan du lägga ner mer pengar på grejjer wink

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Jimm
26 september 2007 · 1 661 Inlägg

selste skrev:

turbos4 skrev:
Audi s4/s2!!, håller bra, lätta att trimma, bekväma, ja e iaf helnöjd!

Jag kan också rekommendera Audi s2/s4, det går att få rikitgt bra drag i dom.
Dock väger dom ju lite grann, men fick ju nyss lära mig av någon bilkunnig här att vikten inte spelar någon roll tongue. Haha fattar inte hur man kan säga att vikten inte spelar någon stor roll, blir ju stor skillnad på acceleration.

Konstigt att man ska behöva bli förbannad Jag sade inte att vikten inte spelar NÅN roll, jag pratade om att den inte är allt och många tunga bilar är snabbare än många lätta.
detta skrev jag:

Fan vad folk gillar att tjabba om att 3000GT är tunga. Och? Jag har raceat mot det mesta redan innan jag trimmade och då märks en sak, bilfan är snabb. Vikten är inte så viktig som folk tror. En sak är ju att den redan orginal gör 0-100km/h på 5.3 och toppar över 270km/h.

Alltså, bilen är tung OCH snabb.
Så läs innan ni tjabbar.

Jocke_T
26 september 2007 · 81 Inlägg

0-100 på 5,3 s är ju väl snabbt om den är original:P tycker jag iallfall:D

Hardjim skrev:

selste skrev:

turbos4 skrev:
Audi s4/s2!!, håller bra, lätta att trimma, bekväma, ja e iaf helnöjd!

Jag kan också rekommendera Audi s2/s4, det går att få rikitgt bra drag i dom.
Dock väger dom ju lite grann, men fick ju nyss lära mig av någon bilkunnig här att vikten inte spelar någon roll tongue. Haha fattar inte hur man kan säga att vikten inte spelar någon stor roll, blir ju stor skillnad på acceleration.

Konstigt att man ska behöva bli förbannad Jag sade inte att vikten inte spelar NÅN roll, jag pratade om att den inte är allt och många tunga bilar är snabbare än många lätta.
detta skrev jag:

Fan vad folk gillar att tjabba om att 3000GT är tunga. Och? Jag har raceat mot det mesta redan innan jag trimmade och då märks en sak, bilfan är snabb. Vikten är inte så viktig som folk tror. En sak är ju att den redan orginal gör 0-100km/h på 5.3 och toppar över 270km/h.

Alltså, bilen är tung OCH snabb.
Så läs innan ni tjabbar.

Raemous
26 september 2007 · 46 Inlägg

ser att många undrar om jag har köpt bil, det blev en audi s2a med 3b moton men tack för allas åsikter. Syns på strippen

It`s not the fart that kills you it`s the smell
Projekttråd: http://forum.attitudemotorclub.com/view … 2867#72867
Fredrik.Gustavsson
27 september 2007 · 2 123 Inlägg

Hardjim skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Hardjim skrev:
3000GT + bpu för ca 15 000 = 420Hk 600nm på 4 hjul.

Fast på 1800kg vilket är nackdelen med 3000GT.
Själv skulle jag gärna tänka mig en 3000GT men du kan få betydligt snabbare bil än en sån samma peng.
Köp en Halvdan S13 som behöver renoveras och så renoverar du och trimmat på samma gång : )

Fan vad folk gillar att tjabba om att 3000GT är tunga. Och? Jag har raceat mot det mesta redan innan jag trimmade och då märks en sak, bilfan är snabb. Vikten är inte så viktig som folk tror. En sak är ju att den redan orginal gör 0-100km/h på 5.3 och toppar över 270km/h.

Och vilken bil är snabbare för samma peng om du köper en för 85 och trimmar för 15 och då har 420 hk, gör 0-100 på ca 4.5 toppar över 300 och kör 201 på ca 8sek.
inte fan en nissan 200 iallfall.

"Vikten är inte så viktig som folk tror" ?
Är du från vettet eller ? Är Lika viktig som vridet och effekten i motorn.
Ju tyngre bil du har desto mer effekt/vrid behöver du för att det ska gå fort, varför tror du ferrarin körde ifrån dig så lätt ?
Han har förmodligen mindre hästar i sin bil och saknar överladdning dessutom. Men iofs är ju sughästar lite värre eftersom du har mer kräm i hela registret. Men anledningen till att han åkte ifrån dig var att hans bil väger 500kg mindre än din.
3000GT är inte världens bästa bil som du tror, även om jag gillar dom och skulle gärna ha en i mitt garage, men jag börjar undra vad japanerna tänkte med, sina active aero system och 4hjuls styrning är ju helt totalt onödigt och gör bara så vikten drar iväg ännu mer.
Edit: Missade din teori om Nissan 200:a, köper du en sån får 30-40k och plöjer ner 50-60k så lovar jag dig att den bilen åker 8:or runt din, både rakt fram, på bana och på tvären wink

Senast redigerat av Fredrik.Gustavsson (27 september 2007)

AeroMalm BMW fantast
27 september 2007 · 1 172 Inlägg

som nybliven nissan ägare får ajg ju säga att 200 är lättrtimmad... många polare som trimmat för billig peng.. ska själv göra det med...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Jimm
27 september 2007 · 1 661 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Hardjim skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Fast på 1800kg vilket är nackdelen med 3000GT.
Själv skulle jag gärna tänka mig en 3000GT men du kan få betydligt snabbare bil än en sån samma peng.
Köp en Halvdan S13 som behöver renoveras och så renoverar du och trimmat på samma gång : )

Fan vad folk gillar att tjabba om att 3000GT är tunga. Och? Jag har raceat mot det mesta redan innan jag trimmade och då märks en sak, bilfan är snabb. Vikten är inte så viktig som folk tror. En sak är ju att den redan orginal gör 0-100km/h på 5.3 och toppar över 270km/h.

Och vilken bil är snabbare för samma peng om du köper en för 85 och trimmar för 15 och då har 420 hk, gör 0-100 på ca 4.5 toppar över 300 och kör 201 på ca 8sek.
inte fan en nissan 200 iallfall.

"Vikten är inte så viktig som folk tror" ?
Är du från vettet eller ? Är Lika viktig som vridet och effekten i motorn.
Ju tyngre bil du har desto mer effekt/vrid behöver du för att det ska gå fort, varför tror du ferrarin körde ifrån dig så lätt ?
Han har förmodligen mindre hästar i sin bil och saknar överladdning dessutom. Men iofs är ju sughästar lite värre eftersom du har mer kräm i hela registret. Men anledningen till att han åkte ifrån dig var att hans bil väger 500kg mindre än din.
3000GT är inte världens bästa bil som du tror, även om jag gillar dom och skulle gärna ha en i mitt garage, men jag börjar undra vad japanerna tänkte med, sina active aero system och 4hjuls styrning är ju helt totalt onödigt och gör bara så vikten drar iväg ännu mer.
Edit: Missade din teori om Nissan 200:a, köper du en sån får 30-40k och plöjer ner 50-60k så lovar jag dig att den bilen åker 8:or runt din, både rakt fram, på bana och på tvären wink

Som jag innan sade så är många tunga bilar snabba.
Och nej, Ferrarin hade mkt mer effekt eftersom det va en Challenge. Och nej, han drog mig inte speciellt lätt när båda gasade fullt, men visst han var snabbare och hade mer effekt och var mkt lättare och var en äkta sportbil osv.
vill inte säga att allt på min bil är nödvändigt men jag njuter av alltihopa och det är ju ändå en GT bil man har köpt så då får man räkna med det.
Och den är snabb org. punkt slut. Visst trimma du en 200sx så den drar min sen får du meka hela dagarna och hela kvällarna för att allt ska hålla. Min är fortfarande en 100% pålitlig bruskbil som jag kör till jobbet varje dag.

terazzi
28 september 2007 ·

200an e ju aningen billigare än 3000 gt'n wink med samma pengar som 3000 gt'n kostar så har du en hållbar motor smile älskar 200a, men motorerna är ju inte dem bästa ändå.. men e dem välskötta och vältrimmat så e det ingen fara smile
fan alla bilar kan gå sjukt snabbt om man bara har pengar!!
Men skulle med säga S2or där också smile

Säger 200sx S13/Audi S2/S4 mm/Skyline R32-R34/volvo 240-740tic e ju med lätt trimmade så samt kostarinte så mkt.. men sen e d frågan om man vill ha en traktor eller inte.. men det e ju upp till var och en smile

edit: älskar 3000 gt så ta inte illa upp nu smile

Senast redigerat av terazzi (28 september 2007)

John87 Stolt Volvoägare
28 september 2007 · 4 913 Inlägg

Hardjim skrev:
Som jag innan sade så är många tunga bilar snabba.
Och nej, Ferrarin hade mkt mer effekt eftersom det va en Challenge. Och nej, han drog mig inte speciellt lätt när båda gasade fullt

HAH!
Du är ju för rolig. Ger mig ett skratt om dagen iaf lol
Du har för länge sedan förlorat min respekt och du lyckas hela tiden göra det värre.

Den där Ferrari-historien kommer du leva på länge va?
Vi andra också, enda skillnaden är att vi såg hur krossad du blev medans du vägrar inse det.
Jag tycker inte det är konstigt att Ferrarin är snabbare än din bil och hade du från början sagt något i stil med "Kolla, jag hängde nästan på en Ferrari, coolt va?", istället för "Kolla, jag ägde en Ferrari", då hade du fått mycket mer respekt av både mig och många andra här på forumet.

3000GT'n är snabb men liksom alla andra bilar har den en gräns. Du verkar gudsförklara din bil.

För övrigt tycker jag att "Fredrik.Gustavsson" gör många logiska och bra inlägg här. Håller fullständigt med dig!

Senast redigerat av John87 (28 september 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
28 september 2007 · 5 042 Inlägg

John87 skrev:

Hardjim skrev:
Som jag innan sade så är många tunga bilar snabba.
Och nej, Ferrarin hade mkt mer effekt eftersom det va en Challenge. Och nej, han drog mig inte speciellt lätt när båda gasade fullt

HAH!
Du är ju för rolig. Ger mig ett skratt om dagen iaf lol
Du har för länge sedan förlorat min respekt och du lyckas hela tiden göra det värre.

Den där Ferrari-historien kommer du leva på länge va?
Vi andra också, enda skillnaden är att vi såg hur krossad du blev medans du vägrar inse det.
Jag tycker inte det är konstigt att Ferrarin är snabbare än din bil och hade du från början sagt något i stil med "Kolla, jag hängde nästan på en Ferrari, coolt va?", istället för "Kolla, jag ägde en Ferrari", då hade du fått mycket mer respekt av både mig och många andra här på forumet.

3000GT'n är snabb men liksom alla andra bilar har den en gräns. Du verkar gudsförklara din bil.

För övrigt tycker jag att "Fredrik.Gustavsson" gör många logiska och bra inlägg här. Håller fullständigt med dig!

lollollollollollollollollollol

C H E V R O L E T <3
nytro
28 september 2007 · 92 Inlägg

åk till england o köp en skyline gts, vettigt pris, bra botten att börja på o kan få tag i delar billigt till den i usa o uk

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna
Volvo 244 "tvåförtian" (1988)
Volvo Amazon 121 "SVARTEN" (1965)
Volvo 850 (1995)
NmRi Drifttekniker
28 september 2007 · 224 Inlägg

Vi gör 0-100 på ca 5 sec smile Och det finns massa trevliga delar att köpa till 4g63 motorn. En gammelevo är det ända rätta ju !

Btw. Vi drog ettan och tvåan ut, en del på trean, bakom en ferrari 550 maranello och hängde på rätt fint.. wink

Raemous
28 september 2007 · 46 Inlägg

har sagt den inannan men säger det igen har redan köpt bil nu.
Det blev en Audi s2 med 3b moton. Men tack för alla förslag. Och sluta tjöta om den där 3000gt, va snäll mot killen, även om han säger lite konstiga grejer. tongue

It`s not the fart that kills you it`s the smell
Projekttråd: http://forum.attitudemotorclub.com/view … 2867#72867
740_GLT
28 september 2007 · 103 Inlägg

hehe ojojoj vilket tjaffs de kan bli om lätta och tunga bilar:P klart att det behövs mer effekt om bilen är tung som redan har tagits upp här.. Kolla bara på en opel speedster, den ligger på runt 130 häst och hänger på många så kallade "sportbilar".. Men den väger oxå under tonnet..

peegee Forummoderator
28 september 2007 · 2 924 Inlägg

En undran, varför ser man nästan aldrig 3000GT på strippen?
... och jo de kan krångla, vet ett par fd 3000GT-ägare som tröttnat brutalt på dom å nästan gett bort dom även om de var väldigt svåra att sälja.. va bara tvungen säga det... Back to topic!

Senast redigerat av peegee (28 september 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
pwei Mr.
28 september 2007 · 253 Inlägg

Hardjim skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Hardjim skrev:

Fan vad folk gillar att tjabba om att 3000GT är tunga. Och? Jag har raceat mot det mesta redan innan jag trimmade och då märks en sak, bilfan är snabb. Vikten är inte så viktig som folk tror. En sak är ju att den redan orginal gör 0-100km/h på 5.3 och toppar över 270km/h.

Och vilken bil är snabbare för samma peng om du köper en för 85 och trimmar för 15 och då har 420 hk, gör 0-100 på ca 4.5 toppar över 300 och kör 201 på ca 8sek.
inte fan en nissan 200 iallfall.

"Vikten är inte så viktig som folk tror" ?
Är du från vettet eller ? Är Lika viktig som vridet och effekten i motorn.
Ju tyngre bil du har desto mer effekt/vrid behöver du för att det ska gå fort, varför tror du ferrarin körde ifrån dig så lätt ?
Han har förmodligen mindre hästar i sin bil och saknar överladdning dessutom. Men iofs är ju sughästar lite värre eftersom du har mer kräm i hela registret. Men anledningen till att han åkte ifrån dig var att hans bil väger 500kg mindre än din.
3000GT är inte världens bästa bil som du tror, även om jag gillar dom och skulle gärna ha en i mitt garage, men jag börjar undra vad japanerna tänkte med, sina active aero system och 4hjuls styrning är ju helt totalt onödigt och gör bara så vikten drar iväg ännu mer.
Edit: Missade din teori om Nissan 200:a, köper du en sån får 30-40k och plöjer ner 50-60k så lovar jag dig att den bilen åker 8:or runt din, både rakt fram, på bana och på tvären wink

Som jag innan sade så är många tunga bilar snabba.
Och nej, Ferrarin hade mkt mer effekt eftersom det va en Challenge. Och nej, han drog mig inte speciellt lätt när båda gasade fullt, men visst han var snabbare och hade mer effekt och var mkt lättare och var en äkta sportbil osv.
vill inte säga att allt på min bil är nödvändigt men jag njuter av alltihopa och det är ju ändå en GT bil man har köpt så då får man räkna med det.
Och den är snabb org. punkt slut. Visst trimma du en 200sx så den drar min sen får du meka hela dagarna och hela kvällarna för att allt ska hålla. Min är fortfarande en 100% pålitlig bruskbil som jag kör till jobbet varje dag.

Alla vet att din 3000GT kan köra ifrån rymdskepp.. Kan du inte bara strunta i att skriva inlägg?

Köpes:
18T Turbo
rs niklas saab expert
28 september 2007 · 248 Inlägg

vem fan vill ha japansk skit när det finns svensk kvalite å syftar jag inte på volvo naturligtvis dom är bra att plöja med

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
viccoA
28 september 2007 · 3 110 Inlägg

Tycker mest att ni snackar om vikt/effekt. Det är klart att vikten på bilen inte spelar lika stor roll i +200km/h. Då spelar luftmotståndet en större roll än vikten. I lägre hastigheter spelar vikten en större roll.

När man sen ska svänga så är det stor skillnad om din bil väger 2000kg eller 1100kg.
Visst du kan sätta på breda däck, tokbra bromsar, ha/eftermontera diffbroms, AWD, bra dämpare/fjädrar osv men du kommer inte ifrån att låg vikt är en jäkligt bra grund att stå på när man ska köra bana/riktigt krokig väg.

Sen beror det på vad man ska använda bilen till. Rattlåsrace eller bana, slingrig 70-väg eller autobahn...

Det bästa är ju en bil med låg vikt, diffbroms eller möjligtvis 4-hjulsdrift, hög effekt, lågt luftmotstånd, vettig väghållning, bra bromsar... ;O)

kohler
28 september 2007 · 671 Inlägg

vikt/vrid är väl viktigare än vikt/effekt??

Second is the first loser
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang