Vilken bil är mest lättrimmad?

Jimm
28 september 2007 · 1 661 Inlägg

John87 skrev:

Hardjim skrev:
Som jag innan sade så är många tunga bilar snabba.
Och nej, Ferrarin hade mkt mer effekt eftersom det va en Challenge. Och nej, han drog mig inte speciellt lätt när båda gasade fullt

HAH!
Du är ju för rolig. Ger mig ett skratt om dagen iaf lol
Du har för länge sedan förlorat min respekt och du lyckas hela tiden göra det värre.

Den där Ferrari-historien kommer du leva på länge va?
Vi andra också, enda skillnaden är att vi såg hur krossad du blev medans du vägrar inse det.
Jag tycker inte det är konstigt att Ferrarin är snabbare än din bil och hade du från början sagt något i stil med "Kolla, jag hängde nästan på en Ferrari, coolt va?", istället för "Kolla, jag ägde en Ferrari", då hade du fått mycket mer respekt av både mig och många andra här på forumet.

3000GT'n är snabb men liksom alla andra bilar har den en gräns. Du verkar gudsförklara din bil.

För övrigt tycker jag att "Fredrik.Gustavsson" gör många logiska och bra inlägg här. Håller fullständigt med dig!

Nej, tappade jag respekt från en 19 årig Volvo raggare? hemska tanke.
Hade ingen respekt för dig från början ens.
som sagt var, den är tung och snabb. Att du drog in Ferrari i detta är din ensak. Videon går att diskutera i evighet, jag tyker den är cool iallfall men hör inte ett skit till denna tråden.
Som jag från början sade var att man får ut 420hk ur en 3000GT för 15 000 och det tycker jag är ganska bra (lätttrimmat). Nästan precis som supra. Nackdelen är att man måste byta koppling och sånt. Så är det även hyffsat lätt och plocka bort ett par hundra kilo.
Men eftersom killen som skapade tråden redan köpt bil så kommer jag inte ens diskutera vidare. Hoppas du trivs med din Audi.
MVH

John87 Stolt Volvoägare
29 september 2007 · 4 913 Inlägg

Hardjim skrev:
Nej, tappade jag respekt från en 19 årig Volvo raggare? hemska tanke.
Hade ingen respekt för dig från början ens.
som sagt var, den är tung och snabb. Att du drog in Ferrari i detta är din ensak. Videon går att diskutera i evighet, jag tyker den är cool iallfall men hör inte ett skit till denna tråden.
Som jag från början sade var att man får ut 420hk ur en 3000GT för 15 000 och det tycker jag är ganska bra (lätttrimmat). Nästan precis som supra. Nackdelen är att man måste byta koppling och sånt. Så är det även hyffsat lätt och plocka bort ett par hundra kilo.
Men eftersom killen som skapade tråden redan köpt bil så kommer jag inte ens diskutera vidare. Hoppas du trivs med din Audi.
MVH

pwei skrev:
Alla vet att din 3000GT kan köra ifrån rymdskepp.. Kan du inte bara strunta i att skriva inlägg?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
C_Nordenstahl -----
1 oktober 2007 · 325 Inlägg

Chevy BigBlock! Då pratar vi stryktålighet å relativt mycket mos för pengarna! Vad hände med tråden?

Senast redigerat av ambarbofolkis (1 oktober 2007)

OPEL
cossiebool
4 oktober 2007 · 176 Inlägg

COSWORTH!!! Ratten på rätt sida 4-hjulsdrift 220hk 70.000:- i sverige besiktigad, lägg till 10.000:- och 3 timmar så har du 110hk till i en bil på 1250kg. Sen kan du trimma hej vilt efter önskemål till typ 900HK. Ingen annan bil kan erbjuda dej detta!

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
Du
4 oktober 2007 · 121 Inlägg

Det viktiga i frågan är väl hur mycket effekt du ska ha ur en motor?

Honda som någon skrev.
Sugmotorer i allmenhet är väl inte lättrimmade?
...Visst montera en turbo och skit i att besigtiga den då?
Kan ju inte vara billigt att bygga om en hel motor/motorstyrning för att få 50-70häst till?

Tycker du ska sattsa på en bil som har en turbo och motorvolym över 2liter. helst en L6 turbo eller V6 turbo, effekten brukar vara kraftigt begränsad i dessa och klarar ofta en hel del her häst med små modifikationer.

SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
4 oktober 2007 · 661 Inlägg

Jag säger bara V8 power to the people... sen säger jag inte mer eftersom jag saknar kunskap i ämnet, men var ändå tvungen att skriva för mitt jobb är förbannat trist smile

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
Team-Adolfsson Gödseldräng
4 oktober 2007 · 4 529 Inlägg

såg att många säger att vikten har så stor betydelse då säger jag DIESEL wink
våran mercedes 270 cdi chippad
ligger på 200 diesel hästar och vi drog en 350 hästars saab 9.5 utan problem han hade ingen chans från 0 till 200

och då ska jagtilläga att våran merca väger drygt 2 ton
vad väger saaben runt 1.5 tror jag ?

Senast redigerat av Team-Adolfsson (4 oktober 2007)

twin_cam Smålänning
4 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
såg att många säger att vikten har så stor betydelse då säger jag DIESEL wink
våran mercedes 270 cdi chippad
ligger på 200 diesel hästar och vi drog en 350 hästars saab 9.5 utan problem han hade ingen chans från 0 till 200

och då ska jagtilläga att våran merca väger drygt 2 ton
vad väger saaben runt 1.5 tror jag ?

Saaben väger också drygt 2 ton...

ambarbofolkis skrev:
Vad hände med tråden?

Trådskaparen har köpt bil, så den är egentligen avslutad. Nu lever den bara på att det är roligt att bråka om tunga bilar är snabba eller inte.

Till OT diskussionen tongue :
Jag drog en ferrari med saaben så det smällde om det... Han vågade inte köra lika fort som jag över fartguppen wink

Sen har vikten en väldigt stor betydelse. En suzuki swift GTI går väll ungefär lika bra som en t.ex 3000gt, eftersom den diskuteras, men försök hänga med en swift på bana med en 3000... Inte en chans. swiften väger 800 kg och har 80 - 100 häst... Eftersom den är så lätt så går det köra hur fort som helst i kurvorna, och den lilla motorn tar lika mycket bensin om dagen som en 3000 gör milen nästan wink tongue
Inget ont om 3000GT dock. En polaren har en sån, och hade jag haft stålar så hade det stått en sån utanför mitt nu...

Det är bara att inse. Vikten spelar roll. Finns ju en anledning till att tillverkarna vill bygga så lätta bilar som möjligt, för att få bra vägegenskaper.

Men Hardjim har rätt att många tunga bilar är snabba. Men det ligger mest prestige i det; lyxbilar är ofta tunga, och för att kallas lyxbil så måste den helt enkelt vara snabb också.
Men det kostar. Större motor, mer bensin, för du kan ju inte påstå att en 3000GT drar lika lite bensin som en Swift GTI?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LocKtar Herr
4 oktober 2007 · 1 722 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
såg att många säger att vikten har så stor betydelse då säger jag DIESEL wink
våran mercedes 270 cdi chippad
ligger på 200 diesel hästar och vi drog en 350 hästars saab 9.5 utan problem han hade ingen chans från 0 till 200

och då ska jagtilläga att våran merca väger drygt 2 ton
vad väger saaben runt 1.5 tror jag ?

Logiskt omöjligt det du skriver, saaben både väger mindre och har mer hästar än dieseln. endå torska den lätt? diesel dessutom? tjena.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
twin_cam Smålänning
4 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

LocKtar skrev:

Team-Adolfsson skrev:
såg att många säger att vikten har så stor betydelse då säger jag DIESEL wink
våran mercedes 270 cdi chippad
ligger på 200 diesel hästar och vi drog en 350 hästars saab 9.5 utan problem han hade ingen chans från 0 till 200

och då ska jagtilläga att våran merca väger drygt 2 ton
vad väger saaben runt 1.5 tror jag ?

Logiskt omöjligt det du skriver, saaben både väger mindre och har mer hästar än dieseln. endå torska den lätt? diesel dessutom? tjena.

På ett sätt var det dumt ja. Visst, en diesel smiskar många bensinbilar, men att du drog en saab låter inte helt troligt ändå... Den har nämligen samma vrid men mer häst...
Just saab är ena jäkla motorer till att få upp vridet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Metaphor
9 februari 2008 · 40 Inlägg

200sx talas det ju mycket om men där är ju problemet att motorn inte är hållbar i längden. Hur är det med MK3 supran då? 240hk org, turbo men 1700kg ? hur förhåller den sig? Den är ju ändå relativt billig i jämförelse.
300zx verkar ju vara relativt trimvänlig också 286hk twin turbo, chip 50hk? yikes

Hammarslag Inläggskritiker
9 februari 2008 · 990 Inlägg

Saab motorerna är trimvänliga, speciellt Tronic5 motorn. nordic pressade ur 650hk ur en orginalmotor(ordinal stakar kammar kolvar ect, ända de hängde på var model jätte turbo o spridare o det funka, men var inte optimalt. Men en Tronic5 motor är det en heldel som kör med 400hk och bara bytt spridare o turbo o det håller galant.

Mest hk per procent vet jag däremot inte vad för bil som gäller.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
pimpad740
9 februari 2008 · 812 Inlägg

gamla b18 b20 är ju klart lässast att trimma..  vem som hälst kan skruva med dom utan att äns veta va dom syslar med tongue

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Tenacious_Dboy Eksjö
9 februari 2008 · 346 Inlägg

Xoff skrev:
Säger också Volvo. har man inte trinmmat innan så är dom ju perfekta att lära sig grunderna på...

Säg som så att köp en volvo TIC för 15000:- lägg resten av pengarna på motorn (85000:-) då kommer den att röra på sig...

ja då lämnar man ganska många dyra bilar bakom sig faktiskt

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
index
9 februari 2008 · 658 Inlägg

Diskussionen behöver väl inte läggas ner för att trådskaparen redan köpt bil. Det folk diskuterar här kan ju även hjälpa någon annan.
Inte för att tjafs om 3000GT ger något..

Och allt skitsnack hela tiden om att ditten har dragit datten.. Handlar inte bara om HK, Nm och kg.. Det viktigaste är ändå föraren, spelar ingen roll om man har fler hästar om man kör som skit..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
olkarlsson Licensierad debbatör.
9 februari 2008 · 205 Inlägg

Vet inte om det finns fina för under 100k men Ford escort cosworth!

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad
R0b1n hej
9 februari 2008 · 291 Inlägg

olkarlsson skrev:
Vet inte om det finns fina för under 100k men Ford escort cosworth!

jajemen! escorten e snyggast! smile. rätt trimvänlig smile. men billig att köpa? i helvete heller...........

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
Rinnegan Malleus Malificarum
9 februari 2008 · 2 401 Inlägg

Köp bara en MKIV Supra motor, 2JZGTE dubbelturbo från JDM Performance i USA för 14.000 kr, sen sätt ner den i typ en 5.000 kr's Volvo eller liknande, sätt resten av pengarna på väghållning och motor så får du ungefär runt 850 - 900 häst dräpare.

Annars så hittar du nog lätt en 2JZGTE Supra i staterna för under 100k, hittade en RF-W Sport Supra MKIV där för 86.600 en gång, synd att man inte hann med i auktionen. 1460 kilo tjänstevikt, getrag låda och 330 hästars dubbelturbo sexa som kan nå 450 hästar med chippning, insug och avgassystem är inte fy skam.

Senast redigerat av Siarnaq (9 februari 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Metaphor
9 februari 2008 · 40 Inlägg

Försöker igen
200sx talas det ju mycket om men där är ju problemet att motorn inte är hållbar i längden. Hur är det med MK3 supran då? 240hk org, turbo men 1700kg ? hur förhåller den sig? Den är ju ändå relativt billig i jämförelse.
300zx verkar ju vara relativt trimvänlig också 286hk twin turbo, chip 50hk

Rinnegan Malleus Malificarum
9 februari 2008 · 2 401 Inlägg

Metaphor skrev:
Försöker igen
200sx talas det ju mycket om men där är ju problemet att motorn inte är hållbar i längden. Hur är det med MK3 supran då? 240hk org, turbo men 1700kg ? hur förhåller den sig? Den är ju ändå relativt billig i jämförelse.
300zx verkar ju vara relativt trimvänlig också 286hk twin turbo, chip 50hk

MK3 Supran är tung, och 1JZ motorn på 2.5 liter har sin svaghet i insuget och rent utav feldesignade cylindrar. Krävs mycket pengar för att rätta det för hästkraft uttag. Satsa på 3 liters 2JZGTE motorn från MKIV. Högre kompression, lätt trimmad något, och inte dyr från staterna. JDM Performance sålde en till yours truly för 13.700 kr ungefär, skottsäkert block också. Trycker ut runt 1000 häst utan att byta interna komponenter.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang