Hejsan! Har fått tag i ett felladdat gelebatteri som kan fås RIKTIGT billigt om det kan fixas. Vad som behöver göras är att borra upp spiralcell-cylindrarna och fylla dessa med batterivatten. Och sedan plugga igen dessa med lämpligt "material".
Frågan är vad jag kan fylla/täta hålen med som står emot batterisyran? Nån fogmassa, silikon?
Jag rekommenderar inte att göra så, det blir knappast bra att fylla med vatten så där. Om det är ett spiralcellsbatteri så är det ett AGM, inte GEL, och dessa batterier ska ha en exakt mängd vatten för att det ska fungera bra.
Att det aldrig kommer bli 100% igen är jag fullt införstådd med. Men det känns ändå som att det är värt att göra ett försök med tanke på att battriet blir i princip gratis.
moose46019: Kommer det ut så pass mycket väte ur ett batteri som är totalt urladdat? Känns som att risken är extremt minimal faltiskt?
Om det är totalt urladdat så är det inte säkert att det går att få igång alls. Sedan ska det inte vara helt tätt vid "pluggarna", det ska vara en sorts ventil där som gör att eventuell gas kan pysa ut om batteriet just blir överladdat. Om det inte kan pysa ut så finns risk att batteriet spricker eller kanske exploderar vid överladdning pga övertryck.
Ytterligare en sak är att om vattnet tar slut så oxiderar plattorna i cellerna och då slutar de att fungera.
Näe, får se om det går igång eller inte.. Blir nog kemisk metall i hålen i alla fall. Det torde klara av att stå emot batterisyran. Sen är det bara att hålla tummarna