vad är talladega ?

jaatko
30 augusti 2005 · 8 Inlägg

jag vet , nu kommer ni whina om att jag ska hålla mig till "Svenska" bilar tråden. men den är ju ffs nere. så nu får ni bita ihop och hjälpa mig istället.

eftersom att jag går i skolan ännu så kollar jag runt på billiga bilar och har hittat en saab 9000 talladega t16.
det är en två liters motor med turbo , 16 ventiler och 165hk som vilken idiot som helst förstår, men nu kommer frågan. vad är det för speciellt med bilen när det är talladega ? är det då tiden sportpaket eller vad är det frågan om ?

Senast redigerat av jaatko (30 augusti 2005)

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
30 augusti 2005 · 605 Inlägg

Talladega innebär att det är en räkpasta som ingår när du köper bilen.

Nä men ärligt talat har ingen aning men jag har faktiskt undrat det också!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
Tusse
30 augusti 2005 · 66 Inlägg

Saab 9000 talladega är en special jubileums modell som saab gav ut efter att ha slagit nå världsrekord med 3- eller 4 st standard utrustade Saab 9000 turbo
vad jag kommer ihåg så är alla talladegor svarta med specielt kjolpaket o vinge + en talladega dekor som gick längst sidan, har svatmålad grill orginal, svart skinninreding 16tums kryss eker fälgar och så har jag för mig att dom tidigare hade den röda styrboxen så de va lite mer hästar i dom typ 185 eller nåt sånt
+ lite lägre och styvare fjädrar skärmbreddare tror jag oxå

jaja de va allt jag kunde minnas

FiztR
30 augusti 2005 · 2 Inlägg

har en kompis som har en silver så dom behöver nog inte va bara svarta.. wink

turbo är livet!
Tusse
30 augusti 2005 · 66 Inlägg

FiztR skrev:
har en kompis som har en silver så dom behöver nog inte va bara svarta.. wink

Silver med röd dekor stripes alltså?

Senast redigerat av Tusse (30 augusti 2005)

satuu
30 augusti 2005 · 5 Inlägg

Tallandega är en typ av Utröstning... det e feta kjolar osv.. lskin o lite smågott tongue

Aero T16
1 september 2005 · 1 327 Inlägg

Årsmodell 1988
Detta år kom Saab 9000 i en fyrdörrars sedan version. Modellen kallade 9000CD. Fronten var 5cm längre och hade rundare former. Bak var bilen 11cm längre och hade en "vanlig" baklucka. Motorn i bilen var samma som i 9000 turbo 16. Effekten var 175hk utan katalysator och 160 med. En förändring på motorn var att den fick det fördelarlösa tändsystemet Saab DI som standard, systemet förbättrar kallstartsegenskaperna, hög driftssäkerhet och flerdubblar tändstiftens livslängd.

Saab 9000i med katalysator hade en motoreffekt på 125hk. En annan modell som infördes var Saab 9000 Talladega. Namnet Talladega kom från den bana därSaab genomförde "The Long Run", ett lopp över 10000mil med en medelhastighet av 213,299km/h inklusive stopp för tankning, service, däckbyten och reparationer (bilarna var tre rena produktions bilar). Den nya Talladegan hade en trimmad turbomotor som nu utvecklade 192hk. Den var även maximalt utrustad och hade väghållningssats

http://saab.tag.nu/saab9000.php

Där har du ditt svar

flash_turbo Racer
14 juni 2006 · 233 Inlägg

jag har en talladega -90 o det är 185hk i den men jag trodde de va det i alla 9000 talladegor???

Audi S2 "800hk Time attack Projekt" (1991)
BMW 325i "M-tech.Eisenmann" (2001)
Saabare Avstängd
15 juni 2006 · 1 106 Inlägg

andreasl skrev:
extra utrustning i bilen,  vet dock inte vad för nån.

900 Talladega e utrusted me:ljus skinnklädsel, tvåfärgad inredning, kromade innerhandtag, lackade sidospeglar, frontspoiler, lackad vinge, metalliclack, 16 tums fälgar. Min farbror i Polen har en 900-97 Talladega o han ska säga att den e enormt roligare o köra än standard 900.

Livet startar vid 220 km/h
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang